I denna avdelning finns allt som har med motorarbeten och trimning att göra, vare sig de är enkla eller avancerade. Glöm INTE att skriva vad det gäller för bil, årsmodell samt motorbeteckning!

Moderator: Moderatorer

av Emelie744
Hejsan

Det är nämligen så att jag skriver ett projektarbete i skolan om EGR- ventil och hittar ingen bra information på nätet. Så nu vänder jag mig hit och hoppas att det finns någon snäll kille/tjej som har lust att hjälpa mig :???:

Varför finns denna?

Vad händer om jag tar bort den ? Vad säger SBP om det?

Dumma frågor men är lite vilsen och osäker ang detta.

Tack på förhand!
Användarvisningsbild
av Funk
EGR = Exhaust Gas Recirkulation

Det innebär att man leder tillbaka en kontrollerad mängd avgaser till motorn för att förbränna dem en gång till...Allt för att sänka utsläpp av skadliga ämnen.
Om man tar bort den så fungerar inte systemet riktigt, avgasvärdena blir fel och SBP säger -Aja baja !

/Thomas
av Emelie744
Funk skrev:EGR = Exhaust Gas Recirkulation

Det innebär att man leder tillbaka en kontrollerad mängd avgaser till motorn för att förbränna dem en gång till...Allt för att sänka utsläpp av skadliga ämnen.
Om man tar bort den så fungerar inte systemet riktigt, avgasvärdena blir fel och SBP säger -Aja baja !

/Thomas

tackar! På ett annat forum tror det var svenska 200 klubben sa dom att SBP inte brydde sig om sånt längre.... ?:-/
Lika bra att fråga så man får rätt svar från början haha...
Användarvisningsbild
av Funk
Emelie744 skrev:
Funk skrev:EGR = Exhaust Gas Recirkulation

/Thomas

tackar! På ett annat forum tror det var svenska 200 klubben sa dom att SBP inte brydde sig om sånt längre.... ?:-/
Lika bra att fråga så man får rätt svar från början haha...
Tja, det kan ju hända att dom inte bryr sig längre, det var ett tag sedan jag besiktigade en så gammal bil att man kollade den funktionen..
Principen gäller dock fortfarande, avgasvärden blir fel.

/Thomas
Användarvisningsbild
av eccy243
Om avgasvärdena inte påverkas så den inte blir godkänd på det viset, så behöver inte EGR-ventilen fungera, men den måste sitta där. Man får nämligen aldrig ta bort avgasrenande komponenter.

Det EGR-ventilen gör är att sänka NOx-värdet, och inget annat.
Det går till så att ventilen leder tillbaka avgaser in i insuget när motorn är arbetsvarm och går på dellast, inte på tomgång, och inte på fullgas.
När förbrännda avgaser kommer in i förbränningen igen, så deltar inte avgaserna aktivt i förbränningen. Dom finns där bara för att "ta plats" i förbränningen, så att mindre vanlig bränsle/luftblandning får plats. Tack vare detta så sänks förbränningstemperaturen, och NOx-värdet (kväveoxid) sänks. Men motorn får betydligt lägre effekt.

Enklaste sättet att funktionskontrollera en vakuumstyrd EGR-ventil tycker jag är att rycka bort vakuumslangen till ventilen från sin andra ände och suga i den. Då ska motorn gå betydligt sämre/stanna.
98 eller 95 Circle k för S70?

Tjena, brukar ta 95 E10 på circle k för[…]

Du måste gå in i varje styrenhet och g[…]

Fint scenario som visar hur fel en avgift kan sl&a[…]

XC60 MY27

Är det någon som vet OM / när Volv[…]