I denna avdelning finns allt som har med motorarbeten och trimning att göra, vare sig de är enkla eller avancerade. Glöm INTE att skriva vad det gäller för bil, årsmodell samt motorbeteckning!

Moderator: Moderatorer

av 145Raggarn
Fick ett gammalt tillsatsinsprut som liggat ca 30 på mitt jobb (jobbar inom volvohandeln)

Märket är LEMI OPTIMATOR och innehåller en behållare med pump ca 1,5L samt en ställbar elstyrd ventil 0-10 bar
En elektronikbox typ 1246-1 med div kablar anslutna, en påse med munstycke, nipplar, slangförgrening, diodlampa för indikering av låg nivå i behållare + lite andra grejer.

Har ingen monteringsanvisning, men en bruksanvisning som lyder =

Påfyllning av vätska bör ske efter 175-200 mils körning. flaskan skall omskakas före påfyllning.
När indikatorlampan lyser bör vätskepåfyllning ske snarast, annars återgår dina värden till normala.

Min fråga är vad för vätska skall användas?? Och finns det någon som vet hur detta skall kopplas ??
grejerna har aldrig varit monterade och var tydligen populära på 70-talet!!

Skall tydligen öka effekt samt minska bränsleförbrukningen!!!

Firman fanns på den tiden i hisings backa och hette LEMI AB, men verkan nu ha öpphört.

Nån som sitter på mer info om denna anorlunda pryl ??

mvh Andreas
av 145Raggarn
Nja det liknar sakerna på sista bilden fast detta har en hårdplastbehållare med inbyggd pump.

Är nog ingen volvoprodukt utan en universalgrej.

Och det är bara ett munstycke.

Ska se om ja kan ta kort på sakerna.

mvh Andreas
av 145Raggarn
Det står även "VÅDLIGT undvik ögon och hudkontakt med vätskan. om detta sker, skölj rikligt med vatten. förvara vätskan oåtkomlig för barn"

Samt "rengörning av behållaren med vatten bör ske efter ca 3000 mils körning eller en gång per år"

Så rent vatten kan det ju inte vara.

Mvh Andreas
av mercury57
Hej.. var just ute och sökte på Lemi,då jag sett detta system monterad i en snöskoter i början av 90 talet..Det togs fram av ? kille/ar från Luleå och Universitetet,i hörsägen...Så det nu inte blir helt galet för ord kverulanter:-//..Det såldes av OK och var först tänkt till skoter,men blev testad på bilar med..Har just idag pratad med en kille om att få ett sådant Väteperoxid system,och ska testa det ut på min bil..Vad som är med detta är att du har en rätt frätande vätska.40% väteperoxid,som du häller i vätskebehållaren,och kort fattad så suger motoren in denna ånga du får och höjer förbränningen på din motor,vilket gör att den drar mindre bränsle och släpper ut mindre avgaser,då den förbränner bättre..Ska testa ut det på min mondeo diesel,och har fått tag på en kille som körde tester på systemet för några år sedan..Just för att det fungerade,så skal bli kul att få det testad själv.Har prov testad ett väte system hemma byggd,men skal det fungera bra,måste en ställa om tändningen..Lemi Systemet åkte till en norrman,och finns i grann landet monteras tydligen på båtar.
Växellådsolja

Tja. Undrar vad som skiljer mellan aw-1 och aw-2 s[…]

Hej på er! Har haft problem med min volvo a[…]

Ja det är ju åtminstone relativt frivil[…]

Nästa elbil från Volvo?

EX60 ska presenteras nu i januari och börja p[…]