Jag gjorde en jämnförelse på min bil mellan BSR och Rica och det verkar inte vara något generellt att Rica lägger effekten på höga varvtal.
V70 II 2,4 D 2008
BSR tar ut 220Hk och 455Nm
Rica tar ut 226Hk och 460 Nm
Dom två översta diagrammen är Rica
Den nedersta är BSR
Dessutom kan jag få en PPC skickad till min bil från Rica, om jag ska få en PPC levererad av BSR så måste jag åka till Växjö vilket inte är så lätt när man bor i Sundsvall !?! Detta gör ju att jag tycker att det verkar som om Rica har bättre koll.
Dessutom så verkar det som att Rica har väldigt bra koll på det här med miljö och ekonomi, hittade denna infomation på Rica.s hemsida,..
MILJÖ OMVÅRDNAD
--------------------------------------------------------------------------------
Uppfyller Euro 4 emissions bestämmelser Rica Engineering är det första Tuningföretag på eftermarknaden i världen som uppfyller emmissionsbestämmelserna enligt Euro 4 på Diesel uppgraderingar. Men vad betyder det? Hur kan det jämföras med TUV-godkännande? Och vad visar resultatet?
Resultatet av testerna visar att t.ex. en Volvo V70 D5 Euro 4 med 163 hk uppnår följande förbättningar med Rica´s diesel uppgradering:
Emissionsutsläpp vid stadkörning reducerades med 15%
Emissionsutsläpp vid blandad körning reducerades med 10%
Bränsleekonomin vid stadskörning förbättrades med 15%
Bränsleekonomin vid blandad körning förbättrades med 10%
Alla kunder som har en diseluppgradering från Rica som uppfyller Euro 4 har även en fullständig försäkring på mjukvarans kvalité. Det visar att Rica´s diseluppgraderingar är oberoende testade och kontrollerade av en officell erkänd avdelning för att bevisa att uppgraderingen verkligen reducerar emmissionsutsläppen och att bränsleekonomin verkligen förbättras som Rica påstår.
Många tuningföretag påstår att deras produkt är TUV-godkänd, men TUV-godkännande visar bara att produkten vid användning håller sig inom ett minimum gränsvärde av säkerhetsstandard. TUV-godkännande betyder inte att produkten reducerar emissionsutsläppen eller förbättrar bränsleekonomin. TUV-godkännande har inget att göra med emissioner, prestanda eller bränsleekonomi.
Att uppfylla Euro 4 betyder att den aktuella motoruppgraderingen och uttryckligen emissionsutsläppen efterföljer de senaste Europeiska bestämmelserna som alla biltillverkare måste efterfölja. Att uppfylla Euro 4 är därför en mycket högre nivå av kvalitetsförsäkring därför att det bevisar att de aktuella uppgraderingarna efterföljer samma bestämmelser som biltillverkarna måste efterfölja. Viktigast av allt är att bilen fortfarande följer samma strikta emissions krav som när den lämnade fabriken.
Testen är utfört av holländsk likvärdighet till MIRA. Fullständig testdata finns att tillgå från RICA Engineering
Jag beställer nog en PPC till min bil hos Rica i alla fall.
A80TD skrev:JohnBSR skrev:Funk skrev:att varva dieselmotorer är mindre bra....
/Thomas
Utan att kommentera Er jämförelse i sig (eftersom jag kan anses vara lite part i målet)
så finns det en fysikalisk anledning till att dieselmototorer inte varvas speciellt mycket
och det är så att dieselförbränningen går mycket långsammare än vad bensinbaserad
(eller för den delen etanolbaserad) förbränning gör. Detta får till följd att när kolven i
en dieselmotor stegar upp i varvtalsregistret så blir kolvhastigheten såpass hög att kolven
hinner att åka ifrån den gasexpansion som dieselförbränningen skapar varpå bränslet inte
längre kan pressa ner kolven med full kraft då kolven hinner försvinna bort från den expanderande gasmixen.
Ju högre man varvar, desto snabbare försvinner ju kolven neråt och desto mindre av gasexpansionen
hinner ifatt kolven och kraften avtar drastsiskt.
För min del får du gärna kommentera jämförelsen också :) Kul att kunna få lite info direkt från branchfolk. Är även nyfiken på era tankar kring uppmätt originaleffekt kontra fabrikssiffrorna.
Brukar man inte öka "förtändningen" rejält på högre varv för att hinna utnyttja förbränningstrycket. Jag minns att man mixtrade mycket med mekaniken i de gamla VE-pumparna för att få in mer bränsle på höga varv och dessutom tidigare före ÖD.