I denna avdelning finns allt som har med motorarbeten och trimning att göra, vare sig de är enkla eller avancerade. Glöm INTE att skriva vad det gäller för bil, årsmodell samt motorbeteckning!

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av datan0rd
Hej,

Varför chip trimmas inte etanol motorer?
Är det någon lag emot det, eller är det inte tekniskt möjligt då man kör på bensin/etanol blandning!?
Det är ju väldigt sällan förbrukningen ökar så det borde ju inte skada miljön i det här fallet.

Någon med mer info i denna fråga?
Användarvisningsbild
av Korny
Såg att BSR nu har PPC till 2.5FT vilket innebär 258Hk och 393Nm för 8900:-

Mvh David
Användarvisningsbild
av CarMan
Finns det nån lag mot det? JA alla trimmning är olaglig, oavsett bränsle.

dem flästa etanol bilar är sugmotorer. en sugmotor är ganska meningslöst att trimma, det ger ju nada
av alan
Jag funderar på att köpa en XC70 och etanolkonvertera och skruva upp ladtrycket. Finns det några etanol chip för man måste ändra tändningen och ge den lite mer bränsle.
Användarvisningsbild
av Marlboroman
alan skrev:Jag funderar på att köpa en XC70 och etanolkonvertera och skruva upp ladtrycket. Finns det några etanol chip för man måste ändra tändningen och ge den lite mer bränsle.
Taffeltech* har ju satser att komplettera en del av sina trimsteg med vad som behövs för att köra på etanol. Det innebär dock ett påslag på dryga 13000:-
Det finns ju månag firmor som kan förse dig med mjukvara för just din bil, kostar dock från 5000 och uppåt beroende på firma och krav. Men ska du tänka dig att börja trimma och köra E85 så får du räkna med att byta bränslepump och även spridare. Det går åt avsevärt mer bräsnle per tidsenhet med E85 så man lär ju bygga om för att klara av det.
Etanolen har ju en nackdel av sitt låga energiinnehåll om man börjar utnyttja effekten, då virvlar det till till rejält i tanken. Sen kan ju inte utnyttja Etanolen fulla potential heller pga skiftande kvalitet. Man kan ju köra med lite högre tändning, vilket inte ger så mycket. Fördelen är egentligen att man kan plocka ur max ur turbon istället. Men det klarar många chip till bensinarna av med, i alla fall så länge vi pratar om originalaggregat.

*Autotech
av alan
Oki Prövade att googla på Taffeltech* men kom bara tillbax hit.
Preciss som du skrev så det viktigaste för mig, om jag genomför operationen är att ladd trycket skruvas upp strax under spikning för E85. Sen tänkte jag byta spridare till en storlek större. Vad jag har läst mig till så är det inte farligt om blandningen blir något mager ibland om man kör på E85 till skillnad från när man kör på bensin eftersom förbränningstemperaturen är lägre.
Men jag har läst en del på det här forumet att det är rätt krångligt att ändra laddtrycket på xc70 (2,5T) stämmer det och vad är det som man måste göra om man vill vara seriös alltså tänker fortsätta använda bilen varje dag.
Användarvisningsbild
av Marlboroman
alan skrev:Oki Prövade att googla på Taffeltech* men kom bara tillbax hit.
Preciss som du skrev så det viktigaste för mig, om jag genomför operationen är att ladd trycket skruvas upp strax under spikning för E85. Sen tänkte jag byta spridare till en storlek större. Vad jag har läst mig till så är det inte farligt om blandningen blir något mager ibland om man kör på E85 till skillnad från när man kör på bensin eftersom förbränningstemperaturen är lägre.
Men jag har läst en del på det här forumet att det är rätt krångligt att ändra laddtrycket på xc70 (2,5T) stämmer det och vad är det som man måste göra om man vill vara seriös alltså tänker fortsätta använda bilen varje dag.
Taffeltech = Autotech

Problemet med högre tändning och laddtryck är ju hållbarheten i övrigt på motorn. Framför allt vevstakarna är ju ett frågetecken vid all trimning av vitblock. På maskiner med 83mm borrning så är även cylinderväggarna ett frågetecken.
För mager blandning, oavsett vad man tankar leder till spikningar eller att man bränner hål i kolvar. Dessutom, så stiger egt med för mager blandning oavsett vad man har i tanken.
Det enda som finns att göra om man är seriös är att få mjukvara som är gjord för just etanol och att samtidigt ändra styrningen av magnetventilen för ökat laddtryck.

Jag försökte boka tid hos Bilia igå[…]

Felkoden är den jag skrev i trådens rub[…]

Kolla att luftförvärmningsspjället […]

Carplay Trådlös adapter

@HeavyMetal , Tackar ska kollas in :)