I denna avdelning finns allt som har med motorarbeten och trimning att göra, vare sig de är enkla eller avancerade. Glöm INTE att skriva vad det gäller för bil, årsmodell samt motorbeteckning!

Moderator: Moderatorer

av CXD
Tjena, jag äger en 240 årmodell 88(b) som då går under 89 år regler som jag har förstått det. Vilket gör det omöjligt att regga den med turbomotor. Rätt mig om jag har fel.

Det jag vill veta är hur svårt är det för en hobbymeck att byta och vart kan man hitta billiga, här/blocket/skroten?

Jag tänker som sagt inte regga bilen med turbomotorn efter så jag vill inte ha massa svar om att det inte går igenom för det skiter jag i :P
Användarvisningsbild
av niklas gson
[quote="CXD"]Tjena, jag äger en 240 årmodell 88(b) som då går under 89 år regler som jag har förstått det. Vilket gör det omöjligt att regga den med turbomotor. Rätt mig om jag har fel.

Det jag vill veta är hur svårt är det för en hobbymeck att byta och vart kan man hitta billiga, här/blocket/skroten?

Jag tänker som sagt inte regga bilen med turbomotorn efter så jag vill inte ha massa svar om att det inte går igenom för det skiter jag i :P[/quote

du kan tydligen göra det men då måste du ta en motor med kat o lambdasond..lite intyg för du får ha runt 220 hästar i 240 godkänd från volvo.. :D
Användarvisningsbild
av Nexus
lite intyg för du får ha runt 220 hästar i 240 godkänd från
oj är det så många hk i en 240 turbo. jag trodde det var runt 150hk bara.
CXD vad är det för motor i bilen? måste du byta hela motorn? lite nyfiken på vad det är för fel på gammla motorn :oops:
av CXD
CXD vad är det för motor i bilen? måste du byta hela motorn? lite nyfiken på vad det är för fel på gammla motorn Embarassed
Jag har en B230F i den. Den fungerar utmärkt har gått strax över 30 000 mil. Men det saknas lite effekt tycker :P. Jag tänker skaffa mig en B230FT från en 940 turbo omjag bestämmer mig för att byta :D
Användarvisningsbild
av Tolvis
För att hålla sig till forum så försöker jag berätta att jag på min gammla 245 GLT (V6)-82:a reggade den med B230E (Mekaniskt sprut) och utvecklade lustgas med 4st. Nozzlar i insuget + xtra bränsle nozzlar därtill kunde med lilla systemet ge ca: 240HK i maskin med att trycka på tutknappen & få riktigt rappa icke turbohästar....
När du pratar om F puffran så äre massa elektronik & sånt inblandat så vet jag inte hur det förhåller sig, men jag säger bara mycket HK för pengarna om du får ihop det!!!
PS! Ramlagrerna kan rassla efter ett tag. men synkka det med att öppna ett antal pilsner med rasslet isåfall mot att slösa pengar på massa annat om det är kortsiktigt...
Högkomp+gas is the shit (i ett tag)
Gott nytt...
Användarvisningsbild
av Falo
CXD skrev:Tjena, jag äger en 240 årmodell 88(b) som då går under 89 år regler som jag har förstått det. Vilket gör det omöjligt att regga den med turbomotor. Rätt mig om jag har fel.

Jag tänker som sagt inte regga bilen med turbomotorn efter så jag vill inte ha massa svar om att det inte går igenom för det skiter jag i :P
Den går som en 88 så det går alldeles utmärkt att regga om den med Turbo motor, OM Turbomotorn har lamddastyrdinsprutning och katalysator och håller sig inom effektgränserna som volvo satt dvs. 220Hk och 275NM. Så leta rätt på en B230FT el. FK med styrboxar o turbo. sitter det redan LH2,4 sprut på din bil så har du motorhärvan klar. annars så är det väldigt enkelt att använda sig av motorhärvan till 240 med LH2,4 89- . Det brukar kunna finnas kompletta motorer för kring 5000:- på tex. blocket.
av CXD
Den går som en 88 så det går alldeles utmärkt att regga om den med Turbo motor, OM Turbomotorn har lamddastyrdinsprutning och katalysator och håller sig inom effektgränserna som volvo satt dvs. 220Hk och 275NM. Så leta rätt på en B230FT el. FK med styrboxar o turbo. sitter det redan LH2,4 sprut på din bil så har du motorhärvan klar. annars så är det väldigt enkelt att använda sig av motorhärvan till 240 med LH2,4 89- . Det brukar kunna finnas kompletta motorer för kring 5000:- på tex. blocket.
Tack för svaret. Var ett sådant svar jag ville ha. Jag har Jag har Bosch LH-jetronic på min :D
Användarvisningsbild
av niklas gson
grammse skrev:
lite intyg för du får ha runt 220 hästar i 240 godkänd från
oj är det så många hk i en 240 turbo. jag trodde det var runt 150hk bara.
CXD vad är det för motor i bilen? måste du byta hela motorn? lite nyfiken på vad det är för fel på gammla motorn :oops:
nej det e inte 220 men du får ha det max för att få ett riktigt intyg
av Gerling
vad e max gränsen i en 740 då? också 220hk?
Användarvisningsbild
av niklas gson
Gerling skrev:vad e max gränsen i en 740 då? också 220hk?
ingen aning kan vara mer tillockmed eller samma :?: :)
Åtdragningsmoment svänghjul

Tack så jättemycket :-)

Dimljus Volvo v60 2020

Intressant. Snart dags för service på m[…]

OM RYSSEN KOMMER

Vi är väl på väg in i en n[…]

Vad har denna för funktion?

Har lyckats dra av bulten som håller fast de[…]