I denna avdelning finns allt som har med motorarbeten och trimning att göra, vare sig de är enkla eller avancerade. Glöm INTE att skriva vad det gäller för bil, årsmodell samt motorbeteckning!

Moderator: Moderatorer

av aliwin
jag ska ha ca 160hk i min b20 och undrar om den går bäst med sugtrim så jag har 160hk eller om jag ska bygga turbo! vill ha den så pigg som möjligt helst så vilken av dem ska jag ha! sen får ni gärna ge förslag på vad för grejer jag ska ha isåfall! :twisted:
av Addekarlsson
Turbo är ju enklast att trimma, men sugtrim är så mycket manligare!
Finns en del tips på trim här på forumet, så testa söka runt lite.

Får jag välja mellan 160 sughästar och 200 turbohästar, så väljer jag 160 sughästar....

Mvh/ Adde
Användarvisningsbild
av Funk
Till en gammal B20 skulle jag nog rekommendera sugtrim, det finns massor av kul att få tag på begagnat.. Turbo är litet lurigare även om det ger effekt, t.ex så har du ju inget sprut och måste då ha en avtätad turbo eller en förgasare som du kan trycka genom... Båda är svåra att hitta.. Skall du komplettera med sprut så kan du nästan lika gärna byta till en rakställd B23 i stället, det blir billigare att jobba med.

Relativt billigt blir det om bottendelen är OK och inte behöver bearbetas, då kan ett par Weber 45:or, steg 3 topp och en rolig kam på begmarknaden ge skapligt med effekt. Nästa steg är borrat till 2,2 liter (B21 kolvar största ÖD) värre topp och kam samt extraktorgrenrör. Då får du garanterat en rolig maskin, men billigt blir det inte.. Effektmässigt kanske 180-190 hkr, men bra mycket rappare än en turbospis. Kan väl tillägga att vipparmar, ventilfjädrar och stötstänger till en varvvillig B20 inte heller är billigt..

Kolla gärna med KG Volovtrimning för mer info..

/Thomas
av aliwin
okej, men hur mycke hk behövs för att den ska gå så här då?:
av Lången
Ska du inte ha mer än 160 hk så blir det nog billigast med turbo. B20 trim prylar börja det bli kult status på och har stigit i priserna sista åren. Men en lämplig donator turbo från en volvo och en trycktätad stromberg kommer man långt på! Lyft av toppen, i med en tjockare toppackning som du köper på GIK turboteknik. Bygg ett adapter rör från orginal grenröret till turbon. Trycktäta en stromberg genom att ta bort chocken och täta en med nått, kommer inte i håg exakt hur man gjorde...men det är bara att prova sig fram, sen måste du slipa av nålen något. Bygg sen ett plenum (tryckbox) av plåt och en lämplig liten intercooler och vips så har du dina 160 hk...och då är dom på hjulen :D

Här finns mycket läsvärt för den som diggar B20 turbo: http://www.savarturbo.se
Användarvisningsbild
av Öhlin
Själv skulle jag valt sugtrim, det är bara sjuklingar som behöver respirator. :D . Har någon sett en vilt framrusande tjur med turbo nå´n gång. :wink:
av *pettson*
Öhlin skrev:Själv skulle jag valt sugtrim, det är bara sjuklingar som behöver respirator. :D . Har någon sett en vilt framrusande tjur med turbo nå´n gång. :wink:
Nope.. aldrig sett en tjur med webrar heller... :shock:
av Lången
Finns det nån som sett nått överhuvudtaget rusa fram vilt utan turbo?
Användarvisningsbild
av Funk
En F1:a ??

/Thomas
DennisCA's Volvo 850 -97

Ja men det blir alltid så jag hittar delarna[…]

Slänger in en fråga och hoppas att […]

Dynamiska strålkastare?

Hade tänkt mig en 2021 eller 2022. Men d&ar[…]

Då kan även jag meddela att jag nyss kl[…]