I denna avdelning finns allt som har med motorarbeten och trimning att göra, vare sig de är enkla eller avancerade. Glöm INTE att skriva vad det gäller för bil, årsmodell samt motorbeteckning!

Moderator: Moderatorer

av Gabbe
Tja tänkte höra om det är möjligt att koppla in en dumpventil på en s40 t4? har hört att det inte är så bra på bilar som har luftmassemätare. Kanske någon som gjort det och har lite tips??

Flyttad till rätt avdelning samt rubrik ändrad.
Mvh Ramon /Admin
Användarvisningsbild
av Ramon
Japp, det är möjligt att koppla in en dumpventil till en Volvo s40 T4, kan förövrigt anslutas till samtliga turboladdade bilar...

Luftmassemätarens syfte är att hålla koll på "insugningsluftens" temperatur, fuktighet och mängd. Denna sitter i "tunneln" efter luftfiltret.

En dumpventil är till för att släppa ut övertrycket av luft som bildas. Den fungerar på så vis att när motorn går på tomgång så är ventilen helt öppen. När man sedan ger gas så stängs ventilen stegvis. När ventilen stängs, så bygger turbon upp trycket mot motorn. Sedan när man släpper gasen så öppnas ventilen återigen för att "dumpa" ut övertrycket av luft som bildats. Detta skyddar motorn från bl.a. Skadliga tryckstötar. Sedan så finns det lite olika sorter av dumpventiler som fungerar lite olika. Det finns ett flertal fördelar såsom bättre gasrespons, jämnare gaspådrag, bättre agerande än orig.ventilen...osv.

Så det ska inte vara några som helst problem att montera dit en dumpventil, finns ju ett antal s40:n som har dumpventiler... Luftmassemätaren är ju som sagt till för att hålla koll på insugsluftens temp., fuktighet samt mängd medan en dumpventil släpper ut övertryck av luft...
Senast redigerad av 1 Ramon, redigerad totalt 0 gånger.
av Gabbe
aha man tackar för det fina inlägget. Klargjorde en hel del i min förvirrade skalle. Ska nog kunna fixa det där nu! =D
Användarvisningsbild
av Ramon
Inga problem, det är därför forumet finns till, för att hjälpa varandra :lol: Nu när du verkar bestämt dig för att införskaffa en dumpventil, så tycker jag det verkar lägligt att jag skriver lite om hur de olika typerna av dumpventiler fungerar, så kanske du bestämmer dig lättare :wink:

Återcirkulerande dumpventil
Denna typ av dumpventil återcirkulerar övertrycket av luft och dumpar tillbaka denna in i systemet. I princip samtliga originalventiler är av denna typ. Motorerna är oftast inställda för att återcirkulera luften från fabrik. På detta vis förväntar sig alltså motorn att luften som är uppmätt efter luftfiltret skall finnas i motorn och därmed inte skickas ut i atmosfären när dumpventilen sedan aktiveras.

Atmosfärisk dumpventil
Denna typ släpper ut övertrycket av luft, ut i luften (atmosfären) och det är vid detta ögonblick som dumpventilen åstadkommer det karaktäristiska dumpljudet "pschhhh", som låter så bra ;) Ifall ens bil har känslig luftmassemätare, så kan bilen få för fet blandning med öppen dump, och detta kan leda till att katalysatorn kan paja, samt att lambdasonden kan få skador.

Hybriddumpventil
Denna typ är speciellt utvecklad för turboladdade bilar med luftmassemätare, vilket i princip samtliga av dagens turbobilar är utrustade med. Dessa motorer har styrsystem som förväntar sig att luften som en gång mätts upp av luftmassemätaren skall finnas kvar i systemet. Så man kan få felkoder samt dålig gång ifall man monterar en ventil som inte är avsedd för bilen. Hybridventilen däremot släpper tillbaka en viss mängd luft (ställbart) in i motorn och dumpar ut resten...

Ifall du vill vara på den säkra sidan, så välj en hybriddumpventil, då dessa är anpassade för bilar med luftmassemätare, fast som sagt fungerar även den atmosfäriska på många bilar med luftmassemätare, beror på en del saker. Hur som helst, lycka till med val av dumpventil!
Senast redigerad av 2 Ramon, redigerad totalt 0 gång.
av krozfire
Jag har nyfiket tittat på vad du skrivit Ramon då jag själv är ute efter en dumpventil. Dock är det rena djungeln bland återförsäljarna... Jag har en S40 2.0T och undrar om du kan rekommendera någon dumpventil eller om du vet någon återförsäljare som man kan lita på? Jag har kollat runt på internet men har ingen aning om vad man ska välja. Tacksam om det finns någon här som kan ge ett bra tips!
Användarvisningsbild
av Ramon
krozfire skrev:Jag har nyfiket tittat på vad du skrivit Ramon då jag själv är ute efter en dumpventil. Dock är det rena djungeln bland återförsäljarna... Jag har en S40 2.0T och undrar om du kan rekommendera någon dumpventil eller om du vet någon återförsäljare som man kan lita på? Jag har kollat runt på internet men har ingen aning om vad man ska välja. Tacksam om det finns någon här som kan ge ett bra tips!
Jag kan tyvärr inte rekommendera en specifik dumpventil till din bil för jag har aldrig ägt en själv faktiskt, kan ju en del om konstruktionen och tekniken bakom, men när det kommer till modeller osv. Så avtar kunskapen :( Men mitt tips är att du ringer runt till några företag som säljer dumpventiler och fråga vilken dom rekommenderar till just din bil. Sen så jämför du priser, finns ju från ca 1500kr till över 5700kr, så skillnad är det. Nedan synes några sidor som säljer dumpventiler. Annars så ska du kunna hitta någon lokal affär som säljer det med, något trimföretag eller liknande har nästan garanterat ett dumpsortiment. Lycka till :wink:

AutoTech Motor
http://www.atechmotor.com/

Dahlhems
http://www.dalhems.com/luftfiltersidor/dumpvalv.html
av VolvoEmil
det sitter en dumpventil redan orginal, på turbon, men ska du köpa en annan så bör du ta bort den och sätta ett lock på, du "måste" ha en återcirkulerande ventil, annars så går bilen bara sämre, du kan även köra med dubla dumpar, orginal+ en eftermarknads ventil, men viktigast är som sagt att ha en återcirkulerande
av Kojje
Hmm vad menar du med bara ett rykte?
Tog bort den meningen då den inte var helt bra formulerad och missuppfattades av vissa. Gabbe hade hört att det inte var så bra att montera dump (tredjeparts) på en bil med LMM, och undrade om det var så. Jag svarade med att det i princip är ett rykte (vilket alltså är borttaget nu), med detta ville jag ha sagt att det inte alls är så som han hört, dvs. Kan man montera dump på bilar med LMM. Sitter ju en orig på också, skrev jag i ett annat inlägg längre ner...
Hoppas detta gav svar på din fundering...
Mvh Ramon /Admin

En Luftmassemätare som sitter på ex. Volvo bilar mäter luften som sedan skall blandas med bränslet(bensinen) detta görs på bilar med luftmassemätare direkt efter luftfiltret och då får ECU:n reda på hur mycket bränsle som sedan skall till vid insprutningen.....Av denna anledning sitter det en återcirkulerande dumpventil (sitter på turbon på S/V40 T4 och 2.0T) som "dumpar" in luften tillbaka in i systemet vilket gör att ingen luft går förlorad vid minskat turbotryck och blandningen bränsle/syre blir optimal...... Släpper du därimot ut luften i det fria med en sk. öppen lr atmosfärisk dumpventil säger det väl sig själv att det kommer saknas syre och bli för mycket bränsle........

Precis som du skrev ovan, skrev jag också! Dvs. Att på bilar med känslig LMM kan motorn gå dåligt, för mkt bränsle som du skrev osv. Men att det funkar på många bilar med LMM. Sen skrev jag att en hybrid är ett säkrare val, som en återcirkulerande fast den är inställningsbar.
Mvh Ramon /Admin

Det går dock att köra med en "öppen dumpventil" och det fungerar olika bra beroende på en massa faktorer som kvalitèt och täthet i dumpen samt hur mycket luft du släpper ut.

Har du därimot en MAP-sensor som mäter luftmängden istället för en luftmassamätare så är det en helt annan sak då MAP sensorn sitter sist på vägen som insugningsluften skall färdas och mäter luftmängden först där vilket betyder att du kan "dumpa"hur mycket luft du vill....
Map-sensor sitter på de flesta japanarna och förlåt om jag svär men även Saab har map sensor.

Vill man dock prova så för all del men går bilen dåligt så har ni orsaken orginal "dumpen" på S/V40 klarar med lätthet att sköta jobbet även på bilar som trimmats upp mot 300hk.
av VolvoEmil
Ramon skrev:Gabbe hade hört att det inte var bra att montera dumpventil på bilar med luftmassemätare, när jag skrev att detta är ett "rykte", så menar jag helt enkelt att det inte är helt sant. Visst går det utmärkt att montera dump på bilar med LMM, dock så rekommenderas en hybriddump då dessa är utvecklade för just turbopuffror med LMM. Monterar man en annan typ så kan det i vissa fall innebära problem.
Tog bort ovan citerade inlägg av mig, då den verkar ha vart lite "vilseledande" eller vad man nu ska kalla det..
Mvh Ramon /Admin

nu säger du imot dej själv igen, hm.. sett att du skrivit konstiga saker i andra inlägg också....
Användarvisningsbild
av Ramon
VolvoEmil skrev:
Ramon skrev:Gabbe hade hört att det inte var bra att montera dumpventil på bilar med luftmassemätare, när jag skrev att detta är ett "rykte", så menar jag helt enkelt att det inte är helt sant. Visst går det utmärkt att montera dump på bilar med LMM, dock så rekommenderas en hybriddump då dessa är utvecklade för just turbopuffror med LMM. Monterar man en annan typ så kan det i vissa fall innebära problem.
nu säger du imot dej själv igen, hm.. sett att du skrivit konstiga saker i andra inlägg också....
Nu får du gärna vara snäll och skriva precis vad jag motsäger mig med och mina konstiga saker! :???: För jag förstår inte riktigt vad ni pratar om, visst kanske jag formulerat någon text konsitgt så det kan missuppfattas vad jag menar... Skulle gärna vilja veta så jag själv ser var felet är och då rätta till det isf... Skriv som sagt även hit mina andra s.k. Konstiga saker du hittat i andra trådar, för jag vet ärligt talat inte vad du menar, ingen har någonsin klagat på mina inlägg eller tyckt att de vart konstiga/tokigt formulerade, så vitt jag kommer på nu på rak arm.

Det är inget fel med att du tycker vissa av mina inlägg är konstiga, men var god och tala om vilka så jag kan förklara det bättre samt omformulera så att alla kan förtså dem!

Som du kojje och volvoemil skrev, så skrev jag tidigt i denna tråd att origdumpen som sitter i oftast är av återcirkulerande typ. Mkt av infon jag skrev om olika dumpar kommer från en hemsida (http://www.streetside.se/dumpinfo.asp) som säljer dumpar och har stor erfarenhet av det. Visst funkar originalens återcirkulerande med. Varför jag skrev att hybriddumpen rekommenderas till turbo med LMM beror på att de är utvecklade för turbo med LMM... Därmed borde de vara effektivare och bättre än en återcirkulerande. En hybrid är ju i princip som en återcirkulerande, fast andelen luft som skall återcirkuleras resp. dumas ut, är ställbart...

Så som sagt kan du väl skriva vad du tycker är konstigt volvoemil? Isf kan jag kanske omformulera den gällande meningen så det inte missuppfattas och klart och tydligt framgår vad jag menar.

Jag misstänker att du menar att jag motsäger mig själv då jag skrev att många bilar med LMM kör med atmosfärisk, men att det rekommenderas att montera hybrid på turbo med LMM för med atmosfärisk kan det lätt bli problem. Du kanske tolkade det som att jag först tyckte att man skulle ha atmosfärisk, och sen skrev att det inte var bra, utan att hybrid är att föredra? Jag tyckte iaf inte att man skulle ha atmosfärisk, bara det att det funkar det med, fast lätt att det blir dåligt, så hybrid är ett säkrare val.

PS. Jag omformulerade lite, kanske oklarheterna är borta nu?

Tackar på förhand

Kollade med ballong nu i alla fall och det är[…]

Halvljus

Har ingen felkodsläsare. Problemet sta[…]

Närmaste Volvoåterförsäljare?

Hej, jag har en fråga, kan balansaxlarna l&[…]