I denna avdelning finns allt som har med motorarbeten och trimning att göra, vare sig de är enkla eller avancerade. Glöm INTE att skriva vad det gäller för bil, årsmodell samt motorbeteckning!

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av M_M
Vilket luftfilter ska man välja; K&N´s bomullsfilter eller Dalhems skumfilter?
Filtret skall monteras i original luftburk.
Nån som har erfarenheter av det ena eller kanske till och med båda?
Användarvisningsbild
av Funk
Skall du köra otrimmat eller lätt trimmat så kan du gott köra med ett original pappersfilter och burk...

/Thomas
Användarvisningsbild
av M_M
Okej.
Kör otrimmat idag, men det kanske blir chippning framöver, eventuellt ställa på trycket lite....
Tänkte förbättra luftflödet en aning för att se om bränsleförbrukningen påverkades, man vill ju inte köra med "choke" i onödan. Men det kanske inte är nån vits att byta bort originalfiltret då?
av Addekarlsson
Originalfiltret räcker bra nog långt innan man behöver ge sig på sportfilter.
För chippning räcker original bra.
Sportfilter sätter många dit för ljudets skull.

Mvh/ Adde
Användarvisningsbild
av M_M
Tackar!
Jag har inget behov av att ha en bil som låter mer än den går....
Användarvisningsbild
av Funk
Generellt så är det mode i luftfilter, det handlar väldigt lite om sunt förnuft..
Originalfiltren flödar som regel lika bra som ett sportfilter, om inte sportfiltret dessutom är dåligt på att filtrera, och håller dessutom flödet även i slutet av sin livslängd..
Jämför man dessutom hela luftburken, mot ett öppet filter så flödar oftast originalet bättre, och tar dessutom mindre varmluft.. T.ex redan den vanliga luftburkeni S60/V70 är riktigt bra, T5 och R en smula bättre..

/Thomas
Användarvisningsbild
av M_M
Tack för dessa synpunkter!
Då behåller jag originalet och lägger pengarna på annat.
Användarvisningsbild
av enpc
Tjena

Jag kör med ett sport filter från SF sprint som du monterar i orig luftburk. Det funkar mkt bra. Det fina är att detta är ett armeratfilter som du tvättar 1 ggn/år i varmt vatten och vanligt diskmedel. Du behöver inte olja in filtret efteråt som med ett tex Kn filter. Filtret kostar 650 kronor.

ps orig luftburken har för liten lufttillförsel på 940 serien. Detta måste du fixa om du ngn ggn i framtiden vill höja effekten på bilen.

Öppet luftfilter = suger varmluft = sämre prestanda , Oavsett hur du bygger värmesköld på en 940 så kommer bilen ta för mkt varmluft.
Ta bort midjelist XC70

Ja jäklar, den videon ska man nog inte anv&au[…]

Välkommen ut i trafiken

Så var det fixat, tog inte många minut[…]

Då är du i gott sällskap. Vå[…]

Hade samma på min,var lilla batteriet som va[…]