I denna avdelning finns allt som har med motorarbeten och trimning att göra, vare sig de är enkla eller avancerade. Glöm INTE att skriva vad det gäller för bil, årsmodell samt motorbeteckning!

Moderator: Moderatorer

av pincam
#1090732
Hej alla,

Har en 93:a Volvo 245 manuell med B230F motor i som börjat blåröka och drar cirka 3-4 liter olja i timmen. Kompet är 12, 12, 11.5, 11.5. Jag trodde att kompet skulle vara kass om bilen blåryker? Vi kör långlopp med bilen så den går rätt hårt. Ingen olja i vattnet och inget vatten i oljan, stiften är lite lätt sotiga. Någon som har något bra tips på vad som kan vara fel?
Alla gissningar mottages tacksamt...
av pincam
#1091224
Marlboroman skrev:Ventiltätningar som gett upp?
Det bör ju kollas förstås, tack för tips.
av rid54
#1091338
Förutom ventiltätningar fundrar man ju även över vevhusventilationen. Beroende på hur den är anordnad på din motor, kan den ju tillåta oljedimma (motsv) att gå in i insugsluften om den inte fungerar optimalt. Blårök brukar ju oftast handla om att undertryck i insuget (motorbroms, tomgång) kan suga in olja via ventilstyrningar och, om oljeringarna är slut, lämna för mycket olja på cylinderväggarna som sedan bränns av när man gasar. Blårök under pådrag är lite annorlunda. Med hyfsad kompression skulle jag titta på vevhusventilationen.
av pincam
#1091450
rid54 skrev:Förutom ventiltätningar fundrar man ju även över vevhusventilationen. Beroende på hur den är anordnad på din motor, kan den ju tillåta oljedimma (motsv) att gå in i insugsluften om den inte fungerar optimalt. Blårök brukar ju oftast handla om att undertryck i insuget (motorbroms, tomgång) kan suga in olja via ventilstyrningar och, om oljeringarna är slut, lämna för mycket olja på cylinderväggarna som sedan bränns av när man gasar. Blårök under pådrag är lite annorlunda. Med hyfsad kompression skulle jag titta på vevhusventilationen.
Tack för tips! :-)-)

Skall installera ett sådant för att f&a[…]

Volvo v50 startar ibland

Som kvillebäck var inne på - det ä[…]

Har en S60 D5 årsmodell 2012. Bränslem&[…]

Lossa bromsskivor bak XC90

När du har den extra justerskruven monterat […]