I denna avdelning finns allt som har med motorarbeten och trimning att göra, vare sig de är enkla eller avancerade. Glöm INTE att skriva vad det gäller för bil, årsmodell samt motorbeteckning!

Moderator: Moderatorer

Halloj.
Håller på att renovera en V70 jag köpte på mig havererad och det börjar nu bli dags för ihopmontering.
I det här stadiet plockade jag lös oljefällan med tillhörande slangar/rör då denna skall bytas.
Dök då på tvärstopp i undre kanalen på motorsidan. Har rensat så gott jag kan men då det verkligen var tokpackat med avlagringar har det oundvikligen tryckts en del skit längre in i kanalen. Inte överdrivet mkt men då jag inte ser eller vet hur det ser ut längre in är min fråga om det räcker såhär eller om jag kan stöta på problem längre fram ifall jag inte gör ytterligare insatser? Vad kan jag lämpligen göra i sådana fall?
image.jpg
Före
image.jpg (725.17 KiB) Visad 739 gånger
image.jpg
Efter
image.jpg (1.77 MiB) Visad 740 gånger

Sen till en annan fundering. Plaströret i bild, från turbon, var av på flertalet ställen. Går detta att bygga nytt själv eller är det nån specialare för 18 miljoner på Volvo som gäller? I rörisoleringen fanns även ett mindre rör som var av mitt på och funderar lite på vart detta rör skall anslutas?
image.jpg
Rör
image.jpg (680.63 KiB) Visad 771 gånger
Om det är den nedre hålet så går det bara raka vägen ner i oljetråget är oljetråget tömt på olja så kan du hälla i lite diesel och se ifall det försvinner eller blir kvar. Blir det kvar så får du antagligen plocka ner oljetråget och ta tryckluften och blåsa ur i hålet.
Gör du inte rent noga i hålet eller att det är tätt så kommer oljefällan bli full i olja tillslut blir den över full och oljan kommer då att sugas därifrån och ner till friskluftslangen framför turbon. Oljan kommer tillsluft fram till insugsventilerna och åker med in där och förbränns du kommer att få en bil som rycker blått, sen finns det risk för att lambdasonderna kommer att paja då dom inte är så förtjusta i olja.

Slangen som går från oljefällan till turbon är i behov av sin värmeisolation annars lär den bli igen satt ganska fort. Har för mig att den slangen går på runt 500kr på Volvo men då får du som sagt helt ny slang med värmeisolation och även den lilla slangen följer med.

Edit: Den lilla slangen eller röret ska sitta på sidan av insugsgrenröret och den andra änden av den slangen ska sitta vid friskluftslangen bredvid den stora slangen från oljefällan.

Bild
DayDreamer skrev:Om det är den nedre hålet så går det bara raka vägen ner i oljetråget är oljetråget tömt på olja så kan du hälla i lite diesel och se ifall det försvinner eller blir kvar. Blir det kvar så får du antagligen plocka ner oljetråget och ta tryckluften och blåsa ur i hålet.
Gör du inte rent noga i hålet eller att det är tätt så kommer oljefällan bli full i olja tillslut blir den över full och oljan kommer då att sugas därifrån och ner till friskluftslangen framför turbon. Oljan kommer tillsluft fram till insugsventilerna och åker med in där och förbränns du kommer att få en bil som rycker blått, sen finns det risk för att lambdasonderna kommer att paja då dom inte är så förtjusta i olja.

Slangen som går från oljefällan till turbon är i behov av sin värmeisolation annars lär den bli igen satt ganska fort. Har för mig att den slangen går på runt 500kr på Volvo men då får du som sagt helt ny slang med värmeisolation och även den lilla slangen följer med.

Edit: Den lilla slangen eller röret ska sitta på sidan av insugsgrenröret och den andra änden av den slangen ska sitta vid friskluftslangen bredvid den stora slangen från oljefällan.

Tack för svaret! Svårt att säga ang kanalen. Det "spån" som ev tryckts längre in har ju iaf ramlat ner i tråget då ser det ut som då inget syns vid kanten på kanalen. Är det raka spåret ner i tråget utan ytterligare krökar så törs man kanske hoppas på att det är lugnt.
Kikade lite snabbt på insuget tidigare men såg inget då. Gissar att den skall anslutas på sidan vid servon isf? Får kolla det imr.
Tänkte att jag skaffar ny slang till anslutningen på ventilkåpan då den var så pass formad. Men är det bara hyfsad isolation för att hålla värmen på slangen/-arna från inluften så har jag bra slang att tillgå tsm med isolering utanpå. Funderade mest på varför det sitter plaströr org och om det hade något med expansion att göra eller så.
Ja det är bara rakavägen ner i tråget. Precis på sidan av insuget mot servon och generatorn sitter denna slangen fast.

Visst det går säkert att göra en egen slang med isolation men jag vet inte hur det kommer att fungera. Det är faktiskt stålrör på dom senare motorerna 99- så varför det är plast på dom tidigare har jag inget svar på men skulle gissa på att dom trodde väl att plasten skulle vara bra.
DayDreamer skrev:Ja det är bara rakavägen ner i tråget. Precis på sidan av insuget mot servon och generatorn sitter denna slangen fast.

Visst det går säkert att göra en egen slang med isolation men jag vet inte hur det kommer att fungera. Det är faktiskt stålrör på dom senare motorerna 99- så varför det är plast på dom tidigare har jag inget svar på men skulle gissa på att dom trodde väl att plasten skulle vara bra.
Känns rent spontant som att det är mindre göra att ta bort insuget igen efter en tids körning och kolla hur det ser ut i kanalen snarare än att ta ner tråget. Ska köpa lite piprensare imr och se om jag kan komma åt ytterligare då.
Kan man ju lika gärna smacka dit ett stålrör också isf. Plasten fungerade ju sådär med tanke på hur frön den va nu.
För mig, fortfarande ett frågetecken dock på varför man inte bara använt lämplig slang från första början?

Åter igen, tack för svaren.
Växellådsolja

Tja. Undrar vad som skiljer mellan aw-1 och aw-2 s[…]

Hej på er! Har haft problem med min volvo a[…]

Ja det är ju åtminstone relativt frivil[…]

Nästa elbil från Volvo?

EX60 ska presenteras nu i januari och börja p[…]