I denna avdelning finns allt som har med motorarbeten och trimning att göra, vare sig de är enkla eller avancerade. Glöm INTE att skriva vad det gäller för bil, årsmodell samt motorbeteckning!

Moderator: Moderatorer

Hej!

Blev ganska så nyligen en Volvo 740 ägare. "Volvo 740 GL -91" Köpte bilen idag och är väldigt nöjd med den. Har funderat på i framtiden på att trimma den. Har nu kollat på erat forum om kamaxlar, planing och mera. Men fick nyss syn på denna länk från blocket på ett Volvo R-sport turbo konveterings sats. länk:http://www.blocket.se/vi/10025215.htm?ca=18_s
Passar en sådan konveterings sats min bil?

Tyckte detta verkade intresant. Men nu behöver jag er hjälp, kan någon berätta lite mer om detta? När det gäller turbo så har jag ingen aning om hur det fungerar. Om jag skulle köpa en sån här konveterings sats till min bil i framtiden då skulle jag behöva och om regbesikta bilen? Behöver jag ändra eller köpa till något mer till bilen än turbo konveterings satsen? Som bättre kylare, bromsar mm?

/Mvh Nicklas Lindeborg
Användarvisningsbild
av Dobermann
Satsen passar inte! (den är för förgasarmotorer)
Sen kan du inte besikta din bil med konverterad/ombyggd motor
Det enda du kan göra är ta en komplett turbomotor i orginalskick från en liknade bil 1989 å frammåt tex 740 / 940
Även bromsar mm ska uppgraderas
Knappast ekonomiskt försvarbart..
Råd: sälj bilen å köp en turbo...blir billigare å bättre, inte lika roligt dock :)
av Addekarlsson
Som redan finns att läsa på forumet i några trådar, du kan inte regga den bilen med turbo. Då får du gå den hårda vägen genom sfro eller vad dom nu heter, och göra ett ombyggt fordon. Men då krävs det att du bygger om en hel del.

Alla volvo efter -88 är i princip omöjliga att byta motor i, eftersom det krävs avgasintyg mm, som volvo vägrar skriva ut sen 2000.
Bilar tom -88 får du byta motor i, om du tar en bil utan katalysator, och hissar ner en nyare motor -89 och nyare) med 3-vägs katalysatorsystem, samt inte överskrider tillåtna gränser för bilen. De tär alltså hk/nm som gäller då.
Bilar före -76 får du hissa i nästan vad som helst, så länge man inte överskrider tillåtna gränser för bilen. Samma här, hk/nm gäller.

Så lägg ner planerna på att turbokonvertera din -91, då det inte kommer lyckas pga lagen, och köp en turbo istället.

Mvh/ Adde
av Deathraiser
Aha då vet jag hur det ligger till, det lät ju inget vidare för min del tyvärr.
Att man inte får byta motor på volvo bilar nyare än -88 p.g.a avgasintyg tyckte jag var lite dåligt. Tänk om motorn skulle skära och man behöver en reserv motor, vad gör man då?
Användarvisningsbild
av Dobermann
Deathraiser skrev:Aha då vet jag hur det ligger till, det lät ju inget vidare för min del tyvärr.
Att man inte får byta motor på volvo bilar nyare än -88 p.g.a avgasintyg tyckte jag var lite dåligt. Tänk om motorn skulle skära och man behöver en reserv motor, vad gör man då?
Sätter i en likadan som satt där kanske..
Ta bort midjelist XC70

Ja jäklar, den videon ska man nog inte anv&au[…]

Välkommen ut i trafiken

Så var det fixat, tog inte många minut[…]

Då är du i gott sällskap. Vå[…]

Hade samma på min,var lilla batteriet som va[…]