I denna avdelning finns allt som har med motorarbeten och trimning att göra, vare sig de är enkla eller avancerade. Glöm INTE att skriva vad det gäller för bil, årsmodell samt motorbeteckning!

Moderator: Moderatorer

av chriss81
ska ta historian från början.
köpte en v70 170hk -04 av en kille som helt plötsligt fick stopp på bilen. bilen bärgades till Bilia och fick en genomgång, två månader senare blir bilen utdömd.
men han fick ett annat utlåtande av en annan Bilia i annan ort, bilen skickas dit. även dom hittar ingenting o får inte ens igång den. efter två månader.
bilen köptes billigt av mig. tänkte att d e bara o byta motor i värsta fall..
komptestar den o får 3 i komp på alla cyl.
rev ner o mätte upp allt, spel i lager, ringar kolvar o lopp o topp.. motorn ser helt ny ut o även alla toleranser håller sig långt ifrån att vara slitet.. sätter ihop allt för o få samma resultat igen. att den inte startar. får 3 i komp.
nollar motor o mäter kammar för o komma fram till att när jag nollar kammarna i bakkant (spåren på kammarna, insug ovan hål o ut e under hål)
då står kammen 20 grader fel. justerar kammen 20 grader fel, ( spåret på insug står 20-25 grader helt fel) då startar den men går dåligt, lite ojämt o dåligt botten drag. lite svårstartad med. men mellan 10-12 i komp

fick tag på ett nytt vvt hjul och selenoid, monterar dessa utan resultat. samma skit. har en annan motor med vvt på insug och avgas, har jämfört dessa. har kollat ifall avgas och insug kan ha blivit förväxlat på Bilia vid nåt tillfälle ( avgas och insug går inte o förväxla annars pga vvt)
insug på min står 20 grader fel jämfört med min andra motor.
avgaskam på insug är det inte på min heller.
jag blir inte tokig på detta.. vad i ***** kan det vara för fel???? nån som har nån ide????

Ja det är ju åtminstone relativt frivil[…]

Nästa elbil från Volvo?

EX60 ska presenteras nu i januari och börja p[…]

Byte drivaxel manuell V70FT -09

Det ska komma lite olja när du drar ur drivax[…]

Kan rekommendera spärrblock, speciellt vid […]