I denna avdelning finns allt som har med motorarbeten och trimning att göra, vare sig de är enkla eller avancerade. Glöm INTE att skriva vad det gäller för bil, årsmodell samt motorbeteckning!

Moderator: Moderatorer

av Mobbe
Har sett i flera trådar att diskussioner om trim hamnar i frågan "lagligt eller inte".
Därför undrar jag om vi i denna tråd kan hjälpas åt att räta ut frågorna.
Vem gäller helbilsgodkännandet för. Tillverkaren? Ägaren, Verkstaden?
Var i lagar och förordningar står det att det är olagligt att välja annat än Respektive biltillverkares trim.
Var går gränsen när en biltillverkare kan hävda att felet beror på trimmet eller inte?
Vem och hur avgör om helbilsgodkännandet har upphört att gälla?
Finns det mer än att avgas/emissionsvärderna, ljud och körbarheten uppfylls som bilprovningsföretaget kollar beträffande motor och drivlina?
Mer frågor?
Hoppas vi har jurister i forumet som kan förklara för oss!
av Droopy
Alla mina tidigare bilar har varit trimmade med antingen chip el fuldosa , avgas, större turbo och jag har aldrig blivit tillsagd om det på besiktnigen. Och jag har använt mig av maskinskada utan problem fast bilen varit trimmad. Men man löper såklart alltid en risk att det någon gång kan skita sig med garantier el försäkringsbolaget kan börja jiddra, har man bara det i åtanke är det bara att tuta och köra.

Nu pratar jag trimning av "normal" karaktär, åker du in med en kompressor monterad på mussen tex brukar det ju bli stopp direkt på besikningen. Och likaså om du åker in med raka 6tums pipor och en V8tta nerhällt i motorutrymmet på våfflan, är det såklart tvärstopp.
Användarvisningsbild
av ThomasT
Mobbe skrev:Var i lagar och förordningar står det att det är olagligt att välja annat än Respektive biltillverkares trim.
Det är inte olagligt att köra med ett trim ifrån någon annan än biltillverkaren OM trimfirman har gjort en ny certifiering på bilen med den nya programvaran. (vilket de inte gör för det är för dyrt)

.
av Mobbe
Intressant!
Är det som jag tror att det inte är olagligt att trimma motorn så länge prylarna är inom karossen samt inte avgasvärden är utom toleranserna. Eller att den är hopplös att köra i trafik, hotar slita sönder karossen. Eller sjunger så grannen i staden bredvid vaknar.
Om jag har fel hjälp mig hitta var det står att bilen blir förbjuden att köra på allmän väg.
(Att Respektive biltillverkare slår bakut beträffande garantier tar jag för givet)
Användarvisningsbild
av crumpets
Det är olagligt för den är inte reggad för det. Sedan kan det vara hur orimligt som helst, men du får inte ändra på ett fordon som är helbilsgodkänt utan att få ett nytt godkännande som Polestar ger, BMW Performance parts ger, och BSR gav/ger till gamla 9-5:or som de hade en godkänd etanolkonvertering på. Jag känner inte till något annat lagligt trim alls.
Därmed inte sagt att du lär bli åtalad för det. Jag har aldrig läst om ens en enda gång där nåns chippade bil ställt till problem för dem juridiskt. Knappt ens försäkringsbolagen verkar orka bry sig nämvärt i dagsläget. Men eftersom det rent tekniskt sett faktiskt fortfarande är otillåtet så kan ju mycket väl besiktning, polis och f-bolag BÖRJA bry sig och ha full rätt att göra så. Det är bara inget som görs i någon vidare utsträckning idag.
av Malmstroem
Crumpets beskrivning är helt korrekt. Det är olagligt, även om väldigt få (inga?) drabbas av några lagliga konsekvenser. Ibland händer det väl att bilprovningen / polisen kräver registreringsbesiktning som i praktiken inte kan göras. Då får bilägaren vackert plocka bort eller programmera om det eventuella trimmet för att lagligt kunna köra med bilen.

Om någon är intresserad av paragrafer kan man titta på:
https://www.transportstyrelsen.se/sv/Re ... ordningar/
http://www.notisum.se/rnp/sls/lag/20090211.htm
av Mobbe
Paragrafrytteri från FANs advokat :twisted:
I fordonsförordningen 2009:211 4e kap 20e paragrfen, Registreringsbesiktning av ett ändrat fordon, står det:
Med ändring enligt första stycket avses inte en sådan ändring som endast innebär
1. en avvikelse i fråga om fordonets utstyrsel och som inte påverkar dess beskattningsförhållande eller försämrar dess säkerhet,
Om inte beskattningsförhållandet eller säkerheten försämras kan inte besiktningen anmärka på fordonet och kräva ny registreringsbesiktning. Förutsatt att inte avgasvärden,buller och utsläpp överskrider gällande krav.
Nu är därför frågan: Ändrar en tex BSR programvara beskattningförhållandet ?
Avgasvärden och buller vet jag att BSR inte överskrider gällande krav och orsakar besiktningsanmärkning.
Nästa fråga är om trimmjukvara räknas som system, komponent eller separat teknisk enhet. Om inte så behöver den ej vara Typgodkänd.
av Droopy
Men alltså, trimma på bara, bilprovningen bryr sig knappast om mjukvara och du blir ju inet kastat i fängelse för att du trimmar din egen bil.

du åkte väl säkert trimmad moppe som ung så trimma på bara.
av Mobbe
Självklart åkte jag trimmad moppe och även trimmad EPA-traktor.
Har åkt genom besiktning 3 ggr utan anmärkning med elaka elektroner i styrboxen.
Men jag gillar att rota i paragraftexter. Därav denna tråd.
Dessvärre har jag hittat en skrivelse från transportstyrelsen TSFS 2013:54 som kräver lite tolkning.
V60cc -20 halvljus funktionsfel

Internt glapp eller kabelbrott i strålkastar[…]

D5 (som i sammanhang om senaste 90-serien alltid &[…]

Hej Jag har en silverfärgad s90 från 20[…]

Hej. Jag behöver lite idéer om vad so[…]