I denna avdelning finns allt som har med motorarbeten och trimning att göra, vare sig de är enkla eller avancerade. Glöm INTE att skriva vad det gäller för bil, årsmodell samt motorbeteckning!

Moderator: Moderatorer

av snigeln036
#941964
Tja har en volvo s60 01 manuell på 170 hk som jag funderar på att chipa på bsr. Är det någon som har en aning om vad den gör 0-100 på med och utan chip?
Tänkte om det blir piggare från botten.
Tack på förhand!
av JohnB
#941966
Optimeringen du funderar på kommer ju bara att ge ca 15hk och 20-30nm och merparten av ökningen kommer att ske från strax under 4000rpm. Jag trimmade min V70 som visserligen var en 140hk men det är ju förutom mjukvara samma motor och den var inte särskilt pigg om man inte varvade minst 3000rpm. 0-100 tider har jag ingen aning om tyvärr...

/John
av LaRy
#942048
Jag BSR-trimmade min 140 hk nyligen, men den stora skillnaden kom vid varvtal över 4000rpm. Jag tror inte att du kommer märka någon större skillnad. Kanske ingen! BSR anger 188 hk med 98 oktan, jag antar att dina 170 hk är vid 95 oktan.
Nu vet jag inte hur 170 hk fungerar precis vid start, men min 140 hk har faktiskt blivit mycket bättre vid själva starten. Jag tyckte att den var svår att starta riktigt mjukt, osäker med tjuvstopp vilket ledde till högre motorvarvtal då jag startade, fick ofta även en sorts dubbelryck då kopplingen släppets upp vid 2-ans växel. Nu, tack vare mjukvaran från BSR är det som en helt annan motor vid start. Mjuk, följsam och mycket behaglig. Dessutom har det blivit ett helt annat drag mellan 4500 - 6000rpm.
av Schmoyoho
#942287
140 hk-motorn lämnar 220 Nm @ 3300 RPM, 170 hk-motorn ger lika mycket men fortsätter öka i vrid upp till 230 Nm @ 4500 RPM. En 140 hk-motor med chip lämnar 248 Nm, också vid 4500 RPM. Eftersom det i grund och botten är samma motor kommer du alltså tjäna 18 Nm för 2000 kr.

Jag undrar dock om du kommer få samma effekt som LaRy fick av att bilen känns bättre i botten eftersom 170 hk-motorn levereras från fabrik med lägre slutväxel = känns piggare på alla växlar (samma växellåda i 140/170 hk-drivlinorna).

Varje gång trimning av sugmotorer kommer upp brukar alla bättre vetande rekommendera att man köper en överladdad motor istället. Köper du en 2,4T istället kan BSR chippa den från 199 till 250 hk, eller en T5:a från 250 till 300 hk t.ex
Användarvisningsbild
av White
#942304
Har en med BSR 188hk uppgraderad 140hk V70. Går riktigt bra om man vill varva den lite, men på låga varv vettefanken om det blev
så mycket bättre. Bränsleförbrukningen blev en positiv överraskning i alla fall, 0,8liter/mil blandad körning sista tankningen.
Användarvisningsbild
av gaggi77
#944278
Hej. Tänker imorgon trimma min S60 2,4 140hk på BSR. Det kostar nu 1992kr och är väl inte så mycket pengar. Men man kan först provköra och kolla om man blir nöjd eller ej. Man får 2 timmar på sig att provköra BSR tramsats.

Du får tänka på att du är en[…]

Rengör sensorer parkingshjälp

Japp, fick bytt en fram och en bak för n&arin[…]

Växellådsolja

Tja. Undrar vad som skiljer mellan aw-1 och aw-2 s[…]

Hej på er! Har haft problem med min volvo a[…]