I denna avdelning finns allt som har med motorarbeten och trimning att göra, vare sig de är enkla eller avancerade. Glöm INTE att skriva vad det gäller för bil, årsmodell samt motorbeteckning!

Moderator: Moderatorer

av Johannnes
Hej alla

Detta har diskuterats mycket om tidigare (vilken trimfirma som är bättre), men är ute att få råd inför beslut att välja BSR el. Polestar för att trimma bilen.
Jag har en 2014 Xc60 D5 som jag länge tänkt trimma och igår såg jag att BSR har löst problemet dem hade tidigare med koder för att trimma bilen.
Priset för trim för BSR är (med 20%) rabatt på ca 4800 SEK gentemot Polestars 8900.

BSR ger 245 Hp - http://sv.bsr.se/trimsatser/t/2193
Polestar 230 Hp - http://www.polestar.se/sv-se/modeller/x ... atic-2014/

När priset är det dubbla för Polestar så drar man sig för att välja det, eller tänker jag fel?
Hur skiljer sig dessa två åt, förutom att man får behålla volvo garantier från polestar.

Mvh
Johannes
Användarvisningsbild
av frefre
Hej,

Om du har sökt lite efter liknande frågor så har du säkert sett att det finns ett väldigt starkt stöd här på forumet för att välja Polestar. Bara så att du vet vilka svar du kommer få...

//F
Användarvisningsbild
av P210
Jag är snål, begriper inte varför man skulle ge dubbelt upp för Polestar utan att få något mervärde, och vad skulle gå sönder för 10% extra effekt om man inte kör dragracing jämt...?
Men i ditt fall skulle jag nog tänka om, nästan ny bil med motorgaranti kvar, det är egentligen kaffepengar i sammanhanget med tanke på vad du gav för bilen, och om något går sönder..!
av jpennerb
Prisskillnaden mellan Polestar och BSR är nästan som 1 månads värdeminskning, alltså kaffepengar för dig. Dessutom med så ny bil känns Polestar som det rätta valet. Hade bilen varit äldre och utan garantier hade valet varit annat.

Men sen känns en effektökning från 215hk --> 230hk lite fjuttigt med en kostnad på 8900kr...
Användarvisningsbild
av Hanzon
Med tanke på årsmodell på din bil och de garantier du har kvar så är min uppfattning att valet är lätt - Polestar.
av Grängesdanne
Om nu BSR ger 15hk mer, det inte vi, vi får "lita" på tillverkarna, men OM det är så, känner du inte skillnad på 15 hk.
Jag har mer förtroende på Polestar, dom har ju iaf ett samarbete med Volvo.
Jag märkte inte någon skillnad på min iaf, en 2014 XC60 D5.
'På min gamla 2011v XC70 D5 blev det iaf en liten skillnad (25hk).
Men är det värt 8900 för 15 hk hahaha nej.
Du kan visserligen få 20% även på Volvo, om du beställer när dom har "20%" helg.'
Jag har Polestar eftersom jag kräver en när jag gör beställningen på bilen...
Användarvisningsbild
av crumpets
P210 skrev:Jag är snål, begriper inte varför man skulle ge dubbelt upp för Polestar utan att få något mervärde, och vad skulle gå sönder för 10% extra effekt om man inte kör dragracing jämt...?
Men i ditt fall skulle jag nog tänka om, nästan ny bil med motorgaranti kvar, det är egentligen kaffepengar i sammanhanget med tanke på vad du gav för bilen, och om något går sönder..!
Inget mervärde!? Försäkringsbolagen ger ju 10 - 15 000 mil maskinskadeförsäkring. Med BSR är denna helt puts väck!
Spelar ingen roll om trimmet orsakat det. Du står HELT utan något som helst ekonomiskt skydd för samtliga fel på hela drivlinan med BSR, medan du med polestar kan låta försäkringsbolaget ta den ekonomiska smällen i ~10-ish år framåt i tiden...
Om 10% effekt och 5000kr är värt detta skulle jag ställa mig extremt tveksam till.

Vill du verkligen klämma ur absolut max effekt ur kärran, kör rica/BSR, men jag hade inte rekommenderat det just pga försäkringsproblemen. Självklart lär inte drivlinan rasa pga detta, men det skiter f-bolaget i.
av Johannnes
Det stämmer det ni säger att pengarna emellan är inte hela världen med tanke på vad bilen kostade.

RICA har jag valt från början, mitt val ligger mellan BSR/Polestar.

Jag kan även tänka mig att BSR förfinar siffrorna något uppåt för att få över köpare från Polestar.

När det gäller garantierna, kan man verkligen se att bilen har varit BSR trimmad? Om växellådan/koppling eller motorn skulle strula, skulle en tekniker kunna "se" att skadorna tillkommit pga trim? Borde inte Polestar och BSR gå in och påverka olika parametrar fast något olika?

Sedan är det diskussion om 15hp kommer hjälpa, det är en bra men jag tror/vet att jag vill trimma den!!
Användarvisningsbild
av crumpets
Det spelar ingen roll om skadorna uppstått pga trimmet. Har du en gång laddat in det kommer det vara kört. Du kan glömma all form av ersättning för samtliga fel på drivlinan, oavsett om det inte ens var trimmet som orsakade det.
Troligen kommer båda hålla ungefär lika bra, det är så liten skillnad på vridet de tar ut. Men har du otur blir det fruktansvärt dyrt med BSR och gratis/bara lite halvdyrt med polestar.
Är det dyrt nog och de granskar det går det alltid att se att du programmerat om den. Har du tur är de lite slapphänta men det är tveksamt när det handlar om större summor. I princip måste du alltid räkna med att en trimmad bil saknar maskinskadeförsäkring. Det är anledningen till att jag hade hållit mig undan dessa firmor tills bilen var lite äldre. Trimmet i sig lär inte knäcka bilen, men om oturen är framme blir det som sagt lite för jobbigt för min ekonomi.
V60cc -20 halvljus funktionsfel

Internt glapp eller kabelbrott i strålkastar[…]

D5 (som i sammanhang om senaste 90-serien alltid &[…]

Hej Jag har en silverfärgad s90 från 20[…]

Hej. Jag behöver lite idéer om vad so[…]