I denna avdelning finns allt som har med motorarbeten och trimning att göra, vare sig de är enkla eller avancerade. Glöm INTE att skriva vad det gäller för bil, årsmodell samt motorbeteckning!

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av milktrucker
#918239
inget av dem

bättre att låta orginal vara orginal. Annars hade väl volvo gjort motorn med 180 pollar i stället för 140
Användarvisningsbild
av ER
#918447
Samma skrot och korn. I grunden är ju 140 maskinen samma som 170 maskinen fast med annan mjukvara så håller gör den så det behöver du inte oroa dig för. Att det dels är olagligt med 40+ extra hästar, på en 170:a kommer du bara hamna inom felmarginalen då det på den med dessa trim ger ynka 10-12hk och 10-12nm extra och skillnaden kommer efter 5000rpm mellan motorerna så 140hk:aren är på ett sätt ,mera lättkörd. Har testkört båda i blindtest innan jag köpte min förra S60 för 10år sedan och märkte vid vanlig körning ingen skillnad då man inte ligger vid 4000+rpm då.
Dock är PPC/APC nödvändig för att ladda ur trimmet vid besiktning/service då det är tvärt emot polestar olagligt och försvinner när mjukvaran uppgraderas vid behov.
Just 140hk:aren är undantaget som bekräftar regeln att trim på sugis suger men absolut inte värt mer än 3000kr inkl. nödvändiga PPC. fantasipris på 6000kr inkl APC/PPC är skrattretande högt då det inte ens går att besikta med på annat än bil med 170 maskinen då 180hk är inom marginalen för mätfel och transmissionsförluster och hela paketet av ursäkter så en snäll tekniker kan släppa detta liksom övriga som har intresse av att stoppa trim, motsvarande på en 140 maskin är tvärnit direkt då det inte ens är i fantsin att den skulle ligga på 170-1780hk, då är det bättre skaffa en 170 maskin från början.
Användarvisningsbild
av ER
#918457
White skrev:Men hur kollar besiktningen effekten då?

Har ju även 40hk + i min 945 Classic, den går igenom besiktningen vart år utan problem.
Nu provkör dom ju inte bilen och tokvarvar 5000rpm så dom inte kan känna skillnaden, men har man kört båda så känner man skillnaden och en tekniker som vet kan vara "elak" och göra sitt jobb.
Dock så kan man ju se att det laddats och urladdats mjukvara om man vill och har inte Volvo gjort det så kan man fundera på orsaken.

Är ju tydligare om det på pappret står att det är 140hk men man mäter upp 180hk i bänk, men då måste man ju haft misstanke om fuffens och skickat in fordonet för grundligare kontroll vid tex flygande.
Risken att åka dit är liten om det inte är turbobil med kännetecken.
Användarvisningsbild
av White
#918459
Aha! Trodde dom kopplade upp nyare bilar mot dator och kunde kolla så. :P

Nja, har man ordning på grejerna brukar dom vara jäkligt snälla på min besiktning. Har tom talat om för dom att min 945 är "trimmad".
Sedan ser dom ju att man är en gubbe (44år) och dom vet väl att man inte ligger på bredställ runt korvmojen. :lol:
av Droopy
#918506
Har haft trim på alla mina fordon utom T4Fen och aldrig haft något problem med bes, de kan omöjligt känna något på det lilla varv de kör runt på parkeringen.

Vågar dessutom påstå att det är en nys, frugans kusin besiktigar sina 2 vråltrimmade Toyota Celica varje år utan problem. Och där både hör och käns det att det är INTE orginalbilar.

Har aldrig hört om någon som fårr körförbud på bes pga trimning, men det lär väl finnas såklart, men det är nog vääääldigt ovanligt.

Och samma sak det här med att de kopplar in en OBD2 läsare i bilarna på besiktningen, jag sköter besiktningen av de flesta fordonen på mitt jobb, och jag har aldrig sett att de stoppat in en OBD2 läsare i någon bil vad jag kan minnas.

Det är fordon från 2005 och framåt
Användarvisningsbild
av CaptainMorgan
#918836
Jag har en V70 -05 140hk med BSR programvara. Besiktigat den 4ggr med den programvara utan problem. Och bilprovningen har även kopplat upp sig och läst av felkoder utan anmärkningar.
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 7
V60cc -20 halvljus funktionsfel

Internt glapp eller kabelbrott i strålkastar[…]

D5 (som i sammanhang om senaste 90-serien alltid &[…]

Hej Jag har en silverfärgad s90 från 20[…]

Hej. Jag behöver lite idéer om vad so[…]