I denna avdelning finns allt som har med motorarbeten och trimning att göra, vare sig de är enkla eller avancerade. Glöm INTE att skriva vad det gäller för bil, årsmodell samt motorbeteckning!

Moderator: Moderatorer

Tja killar o tjejer !!

Jag köpte en Volvo t5a och på den är det monterat ett 3" avgassystem från grenröret och den har sportcat.. men sen är det standard resten.

Nu till min fråga, När man trimmar osv så är ju motståndet i avgassystemet rätt viktigt eller ??
Bilen är original (220hk) så min fundering är om jag inte tappar kraft eller när den inte är trimmad (chippad) ??

Nån som kan leda mig på rätt spår ?
Du har rätt i att det -kan- vara så att du tappar effekt. Jag antar att Volvo kör variabla kammar både på insug och avgas(har jag rätt, ni som vet?) och då borde det vara viktigt att man fipplar med dem så överlappet mellan insug och avgasventil är välavstämt mot avgasmottrycket. Annars kommer avgasventilen vara öppen för länge, i vanliga fall betyder detta att det sista lilla av avgaserna från förra förbränningen ventileras ut men vid för lågt mottryck kan lite frisk luft/soppablandning då följa med. Detta borde kunna bli ett problem om det är på gränsen redan från början så att detta sker vid minsta lilla sänkning av mottrycket. Med lite fipplande med kamaxelpositioner borde man till viss del kunna mappa bort beteendet.
Alltså borde ett steg 3 trim vara avstämt för ett 3-tumssystem bättre än en orginalmjukvara, men möjligheten finns att det fanns rätt mycket mån redan från början, och då lär du inte få detta fenomen pga ditt nya lägre mottryck. Det är helt enkelt svårt att svara på om man inte vet exakt hur den motorn är. Bänka den ger nog enda riktigt pålitliga svaret tyvärr.

TL;DR: Kanske tappar den lite effekt, kanske inte. Lär ej vara någon katastrofstor mängd.
Pratade med en beräknare i fredags som sade att fenomenet jag beskrev kan uppstå men det kräver helt vansinnigt lågt mottryckt, typ att köra avgaserna rakt ut genom grenröret mer eller mindre. Ös på med grovt system sålänge du har orginal eller välberäknat grenrör. Du kommer inte komma ner i så lågt mottryck att det blir ett problem. Men teoretiskt går det!
Det ända som kan bli "enligt BSR" är att ja ska helst #citat: Precis som du misstänker så borde man mappa om bilen för att anpassa det minskade mottrycket ner till downpipen. #

Så då blir frågan hur gör man nu ?
Kanske ska leta reda på något företag här i Ume området som kan sin sak !!
V60cc -20 halvljus funktionsfel

Internt glapp eller kabelbrott i strålkastar[…]

D5 (som i sammanhang om senaste 90-serien alltid &[…]

Hej Jag har en silverfärgad s90 från 20[…]

Hej. Jag behöver lite idéer om vad so[…]