I denna avdelning finns allt som har med motorarbeten och trimning att göra, vare sig de är enkla eller avancerade. Glöm INTE att skriva vad det gäller för bil, årsmodell samt motorbeteckning!

Moderator: Moderatorer

Hej!

Jag har nyss beställt en programvara från BSR, kostade endast 1900:- imed dem har just nu 20% rabatt.
Valde att inte behålla PPC utan skicka tillbaka den, då man sparar 1600kr.

Jag undrar om det finns människor här som gjort samma som jag ska göra, Programera om en 140hk till 188hk.
1900kr så känns det ju värt det. Någon som har erfarenhet, eller som vet mer ang skillnaderna? :)

Mvh TIm
Senast redigerad av 1 Brickprophet, redigerad totalt 0 gånger.
Jag glömde lite frågor,
Någon som vet om bränsleförbrukningen ökar eller minskar vid normal körning?
förstår att den ökar om man gasar som satan..
Någon som vet om motorn slits mer än med 140hk? Eftersom det är samma motor som 170hk misstänker jag att den inte slits mer?
Att chippa en sugmotor ger inte samma typ av ökning som till en turbomotor, det blir ingen sportbil helt plötsligt om man säger så :roll: Du får en annan karaktär, lite roligare att köra och bättre dragvillighet på dom lägre varven, förbrukningen vid normal körning minskar en aning, svårt att säga exakt men kanske 0.1-0.2 liter/mil blandad :wink:
Just i fallet med V70N 140-hästars så kan det vara värt att chippa -- eftersom det är exakt samma motor som 170-hästaren, men med annan programvara.

Om BSR gjort hemläxan ordentligt borde du få en väl fungerade bil med 188 hästar (mer än Volvo tar ut, men du bör också tanka 98 oktan).

Räkna med samma förbrukning som innan. Mer om du gasar mer. Hållfastheten är också densamma, om du nu inte börjar tokvarva. :wink:

(Nu har en del haft problem med BSR, men det är väl främst på nyare bilar med mer komplicerade system. Jag hade personligen inte brytt mig om att chippa en V70N. Vill du ha mer fart är det bättre att köpa en turbomodell till att börja med.)
Du skriver bör tanka 98 oktan, skulle motorn ta skada om jag fortsatte med 95 oktan?
Jag tyckte också det kändes värt det imed man får 188hk istället för 140, och även 18hästar mer än en orginal 170 hästars..
Användarvisningsbild
av Nexus
Du kan köra 95 oktan utan motorn tar skada. Men i vissa fall drar den mindre bensin på 98 oktan då den förbränner mera optimalt. Sen brukar mjukvaran vara anpassad för 98 oktan.
Så länge du bara håller dig till programvara i detta fallet blir det ju som en 170 hk då är det absolut ingen fara för motorn.Börjar man med egna lösningar som dra ett spett genom katten så är det bättre cykla :wink:
av Andis
Berätta skillnaden sen när du har chippat den.

Skulle var kul att höra från en som kört hur skillnaden blir.

Har ingen erfarenhet av chipp till din modell men provat i en BMW en gång i tiden.

Gick även steget lite längre med lätt komphöjt (planing av toppen) och chippad Sugmotor. (Motor M20 2,5 liter) blev efter andra chippningen testade 2 olika programvaror blev med nr 2 mycket stor skillnad på höga varvtal efter 4000 Rpm något starkare på låga. Första chippet var försumbart mer effekt. Men nr 2vart andra bullar.

Körde bara 95 oktan i den. Rullade i 3 år i min ägo i ytterligare 4 år till med 2 andra ägare sen försvann bilen till en som jag inte hört av. Utan några problem med motor eller drivlinan.
Med första chippet kunde den dra över litern per mil med andra chippet drog den aldrig över litern. Utan låg på typ 0.98 l/mil i alla lägen och mycket roligare att köra samt det irriterande cut off effekten som fans på den modellen försvann. (Bränsleavstängningen som skedde för abrupt) Gick så bra så en polare som hade en lika dan BMW fast med M30 3,5 liters motor tyckte min gick bättre än hans.

Väntar nu med spänning på att höra hur du upplever din bil efter chippningen.

Med vänlig hälsning,
Andis
DennisCA's Volvo 850 -97

Jag kommer bara ignorera det för tillfäl[…]

Intressant! Hade bilen inne på service f&oum[…]

https://bilwebauctions.se/septemberauktion-2-2025/[…]

Rätt spektakulärt att se ett större[…]