I denna avdelning finns allt som har med motorarbeten och trimning att göra, vare sig de är enkla eller avancerade. Glöm INTE att skriva vad det gäller för bil, årsmodell samt motorbeteckning!

Moderator: Moderatorer

av kimroos
Har lite funderingar på trimning av min xc70!

Någon som har några förslag på vad man kan göra för att få några extra hk?
Turbo(märke/modell)?
Spridare?
chip?
spridare?
avgas?
Användarvisningsbild
av Magnus308
kimroos skrev:Har lite funderingar på trimning av min xc70!

Någon som har några förslag på vad man kan göra för att få några extra hk?
Turbo(märke/modell)?
Spridare?
chip?
spridare?
avgas?

Av det du nämner så är väl ett chip det enda som är värt att satsa på
om du bara vill få bort segelbåtskänslan.
av kimroos
Okey.. något förslag på chip?
Har kollat lite på BSR men har hört allt för många som får felkoder och problem med BSR så det känner jag inte för.

Min XC70 har snart slagit om till 25k mil och lär väl säker vara dags för ett turbobyte om inte allt för länge, är det kanske mer värt att uppgradera då istället för att sätta in en original?
Användarvisningsbild
av Magnus308
kimroos skrev:Okey.. något förslag på chip?
Har kollat lite på BSR men har hört allt för många som får felkoder och problem med BSR så det känner jag inte för.

Min XC70 har snart slagit om till 25k mil och lär väl säker vara dags för ett turbobyte om inte allt för länge, är det kanske mer värt att uppgradera då istället för att sätta in en original?
Jag har hört klagomål på samtliga chiptillverkare så vilken du väljer tror jag i praktiken saknar betydelse.

Din turbo borde ha många tusen mil kvar att leva förutsatt att oljebyten skötts som dom ska och att turbon inte skadats på annat sätt.
Det går att montera ett 16T aggregat istället men då behöver du även en ny mjukvara, Sök i google så finns det mängder av information om att montera 16T aggregat på 2,4T
av Jonas_latt
Du tjänar inget på att tex bara byta turbo. I så fall måste man byta spridare, avgasystem och allt. Fick sida mappa detta. Inget billigt kalas. Steg 1 chip. Gör bilen roligare och det klarar bilarna utan att byta turbo.
Kolla på tex bsr hemsida. Så ser du de olika stegen som finns.
av SubMarine
Man borde väl tjäna en del i minskad värmeutveckling med en större turbo och steg 1 chip? D.v.s. att du behåller effekten längre vid högt effektuttag.

Annars har jag hört följande recept till lättryckarna:
- 16t
- 3" framrör
- 2.5" från katt
- Ljusblåa eller gröna spridare
- Anpassad mjukvara
av kimroos
Är lite lur på att kanske välja It's Fun chip till min bil, verkar vara MÅNGA kunder som är nöjda med deras chip och deras steg 1 ger 8hk mer än bsr =)

Har som sagt lite svårt att lita på BSR efter alla klagomål man läst om.
Det är ingen som har ett chip till min bil liggandes?
av Jonas_latt
oos"]Är lite lur på att kanske välja It's Fun chip till min bil, verkar vara mer som är nöjda med deras chip och deras steg 1 ger 8hk mer än bsr =)

Har som sagt lite svårt att lita på BSR efter alla klagomål man läst om.
Det är ingen som har ett chip till min bil liggandes?[/quote]

8 hästar extra kanske du inte ska tro helt på.
Jag kör bsr och är nöjd. Finns nog alltid folk som är missnöjda med alla firmor.
Skulle du chipa din och motorn rasar om 50mil. Så skulle du också va missnöjd . Men beror det på chipet?

Att köpa ett beg är i princip omöjligt.
Förr kunde man köpa beg chip boxar till Saab m.m
Men tex när jag köpte mitt chip så fick man ange reg nummer m.m för att chipet skulle va just till min bil. Så de är "låsta" till bilen..
av kimroos
Ahh okey då hänger jag med.
Jo visst är det så, men är inte rädd för något slags haveri eller dyligt utan har hört många som har BSR och får en massa olika felkoder som man bara får bort genom att koppla bort BSR!?

Kör du BSR steg 1?
Filter?
Avgas?
av Jonas_latt
Jag hatar bsr steg 1. Fick en felkod när jag la in programvaran OCH starta första gången. Men efter detta har det aldrig varit någon felkod.
Jag har öppet filter. Bara för ljudets skull. Inget som behövs för att få effekt.
Recharge frågor

I princip ja på alla frågor.

Vet inte vad de är värda och vad man ska[…]

VOC Service

2G/3G-näten har precis stängts ner i dit[…]

Har en 2022:a, levererad december -21, sedan i mar[…]