I denna avdelning finns allt som har med motorarbeten och trimning att göra, vare sig de är enkla eller avancerade. Glöm INTE att skriva vad det gäller för bil, årsmodell samt motorbeteckning!

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Nexus
#824527
men kan de verkligen ge 160-170 hk. Låter ju för bra för vara sant.... knappt så en Turbo bil ger den effektökningen vid chipp. Kan en sugis med annan kam och chip ge ökning på 50hk vore det ju magiskt 8)
Användarvisningsbild
av SA4AQS
#824606
Nja det ska nog till lite andra optimeringar också men kam och chippen tillsammans gör nog en hel del iaf, man får ju ca +15hk med bara 531, VX3 och turbo avgas och då är det inte någon super kam direkt och en topp med gjutkanter.
Timos Motor skrev:Denna kamaxel har vi kört i många byggda motorer sitter bla i vårat LH 2.4 koncept där den lämnar 213,5 hk ihop med våra chip, portad 531 topp 46/38mm ventiler, org.insug med större org timo spjällhus med typ 3 grenrör
Sen så får man tro vad man vill...
Användarvisningsbild
av Nexus
#824732
jo jag var oxå inne läste på deras sida :D men är fortfarande skepptisk till denna drastiska effektökning :roll:
av Andis
#824892
Min erfarenhet är att bara byta kam brukar inte ge ett jätte lyft utan bör följas upp med tillhörande topp med rätta flödena på för kamaxeln ev 531 toppen rakt av eller om man ska låta Timo Motor bearbeta den först för att få rätta flödena till vad kamaxeln är slippad för ev ändrad komp samt oftast annat grenrör.

Lite synd ser ut som lyftarna inte har hållits reda på vid demonteringen av bilderna att döma. Brukar inte vara bra att sätta tillbaka dom fel utan rätt lyftare till rätt nock för att inte kamaxeln ska gå ner sig.

Undras varför säljaren väljer att sälja grejerna efter bara 150 mil.
Men om du får dom för ungefär dom pengaran och gillar att exprimentera och riskera att kanske blir det inte så bra och i efterhand byta topp och lite annat kan det ju vara en kul stund i garaget och intressant test sväng.

Gör lite tester innan som 4an rak väg 80-140. 100-150
Elller liknade enkla test tider utan växling för att eliminera dåliga växlingar i tiderna.

Jämför sen med kamen monterad hur skilnaden blev.

Lycka till och hoppas du får en kul meck stund i garaget
av JE Jr
#829851
Andis skrev: Lite synd ser ut som lyftarna inte har hållits reda på vid demonteringen av bilderna att döma. Brukar inte vara bra att sätta tillbaka dom fel utan rätt lyftare till rätt nock för att inte kamaxeln ska gå ner sig.
Nja, alltså det som ingår är lash-caps, dvs ventilskaftsförlängare som man sätter mellan ventilerna och tryckarna. Detta behövs eftersom man slipat ner bascirkeln på kammen när man slipade om den.
Recharge frågor

I princip ja på alla frågor.

Vet inte vad de är värda och vad man ska[…]

VOC Service

2G/3G-näten har precis stängts ner i dit[…]

Har en 2022:a, levererad december -21, sedan i mar[…]