I denna avdelning finns allt som har med motorarbeten och trimning att göra, vare sig de är enkla eller avancerade. Glöm INTE att skriva vad det gäller för bil, årsmodell samt motorbeteckning!

Moderator: Moderatorer

Tjena ny här på forumet!

Farsan köpte sig en V70N -06 Sport Editon 2.5T Automat för ett tag sen och han är sugen på att chippa den. Dels få ut mer prestanda men även sänka bränsleförbrukningen och nu tänkte jag bli lite smartare och se vilka som är bästa återförsäljare osv. Jag har inte så stor koll på det här med att chippa, rent prestanda mässigt, att koppla in en dosa OBD kan vem som helst.

1. Vilken bränsleförbrukning kan man förvänta sig efter steg 1 trim? Just nu drar den 13,4 l/100km, en rätt törstig motor men det ska ju va kul att köra! 8)
2. Kollat på två återförsäljare, BSR(http://sv.bsr.se/products/t943/) och Autotech(http://atechmotor.com/volvo/v70n/25t/trimpaket/steg-1/). Vad är bästa valen? Ända skillnaden jag ser är att BSR har 252hk/410nm och Autotech har 250hk/415nm. Om vi säger så här, jag vill ha ett förbättrat axx i bilen, vilken ska jag välja då? BSR känns på nått sätt bättre(schmutt hemsida :roll: ) och är dessutom billigare. Men får jag inte mer prestanda med Autotechs? Eller har jag fel?

What to do?
av Tobzter
Ta de som faller dig i smaken. Gäller de bara steg 1 så spelar de inte så stor roll. På bsr tex kan du väl välja till satt du får felkodsläsare också för en peng å de är det verkligen värt.Sen de där med sänka förbrukning lycka till ;) då gäller de att inte använda dom extra HK du får vid bytte av programvara ;) lycka till
Min bror åker en V70 -05 2,5T med automatlåda, bilen drar jämt å fint i hela registret med autotech's programvara.
Det han "gnäller" på är bränsleförbrukningen, men den är ju som du redan märkt hög från början på den modellen.
Svårt att säga om bilen drar mindre med bränsle med trimprogrammet, då bilen är roligare att "köra lite hårdare"
Speciellt på landsväg, när man ska göra en omkörning så finns det mycket mera kraft i kärran.
Välj den trimfirma du har mest förtroende för, ingen av dom två du nämner gör dåliga grejor.
Utan väg in allt runt omkring, som service, bemötande, tillgänglighet m.m.

//Lycka till
Tobzter skrev:Ta de som faller dig i smaken. Gäller de bara steg 1 så spelar de inte så stor roll. På bsr tex kan du väl välja till satt du får felkodsläsare också för en peng å de är det verkligen värt.Sen de där med sänka förbrukning lycka till ;) då gäller de att inte använda dom extra HK du får vid bytte av programvara ;) lycka till
Hahaha! Så att sänka bränsleförbrukningen är lite bullshit? Men jag tänker om man kör lugnt med den, kan man se någon skillnad alls då? För det är bara jag som gasar med bilen ibland. :P

agusta44 skrev:Min bror åker en V70 -05 2,5T med automatlåda, bilen drar jämt å fint i hela registret med autotech's programvara.
Det han "gnäller" på är bränsleförbrukningen, men den är ju som du redan märkt hög från början på den modellen.
Svårt att säga om bilen drar mindre med bränsle med trimprogrammet, då bilen är roligare att "köra lite hårdare"
Speciellt på landsväg, när man ska göra en omkörning så finns det mycket mera kraft i kärran.
Välj den trimfirma du har mest förtroende för, ingen av dom två du nämner gör dåliga grejor.
Utan väg in allt runt omkring, som service, bemötande, tillgänglighet m.m.

//Lycka till
Men precis, den drar ju mycket från början, har ju blivit lite hjärntvättad av att om man chippar den så sänker man förbrukningen lite grann. Får jag en lite sänkning på färddatorn så blir jag glad liksom. Men man trimmar ju dock för att få lite mer kräm i kärran och det viktigaste är ju att det funkar.

Men rent prestandamässigt, det spelar ingen större roll med dom där 2hk/5nm som skiljer sig från BSR/autotech? Det är väl den största frågan jag har innan köp nu iaf. Tack för svar btw. :D
Du kommer inte märka 2 hk mer eller mindre, och inte heller bränsleförbrukningen om den nu blir lite lägre så går det på ettut då du bör köra trimprogrammen på 98 oktan.
Frågan är i sådant fall hur de två trimfirmorna har valt att göra sina program. Jag menar hur dom tex levererar sin effekt/ vridmoment.

Ring och snacka lite med de två firmorna innan du bestämmer dig, försök bilda dig en uppfattning om hur du tycker dom tex bemöter dina frågor.
agusta44 skrev:Du kommer inte märka 2 hk mer eller mindre, och inte heller bränsleförbrukningen om den nu blir lite lägre så går det på ettut då du bör köra trimprogrammen på 98 oktan.
Frågan är i sådant fall hur de två trimfirmorna har valt att göra sina program. Jag menar hur dom tex levererar sin effekt/ vridmoment.

Ring och snacka lite med de två firmorna innan du bestämmer dig, försök bilda dig en uppfattning om hur du tycker dom tex bemöter dina frågor.
Will do. Kör redan bilen på 98.

Intressant! Hade bilen inne på service f&oum[…]

https://bilwebauctions.se/septemberauktion-2-2025/[…]

Rätt spektakulärt att se ett större[…]

Buntar tråden lite eftersom jag själv &[…]