I denna avdelning finns allt som har med motorarbeten och trimning att göra, vare sig de är enkla eller avancerade. Glöm INTE att skriva vad det gäller för bil, årsmodell samt motorbeteckning!

Moderator: Moderatorer

av mikebike
svergie2 skrev:Hur många hästar har du och hur många står det att du har om man slår på ditt reg nummer?
Black-R är fabriksutrustade med Polestar "optimering" och därmed på 329 hkr.
Om man söker på min bil står det 304 hkr.
Det är inget unikt för min bil. Om man kollar på Blocket så skrivs effekt in automatiskt och i de flesta fall är det den lägre effekten som står där.
Mwi skrev:Kolla i regbeviset där bör det lämpligen stå 242 kW om din Volvo skall vara laglig :wink:
Där står det 224 kW.
av Mwi
mikebike skrev:Där står det 224 kW.
Om du tänker fråga din ÅF kunde det vara roligt att få besked om svaret, Volvo själva specar ju din modell med 242 kW
av mikebike
Mwi skrev:
mikebike skrev:Där står det 224 kW.
Om du tänker fråga din ÅF kunde det vara roligt att få besked om svaret, Volvo själva specar ju din modell med 242 kW
Jag har köpt bilen begagnad, men jag frågade säljaren (aukt. åf.) och han svarade att han trodde att de struntade i det eftersom "det inte spelade någon roll".
Vid nästa service tänker jag fråga igen, dels för att kolla att den verkligen är "optimerad", dels om man/jag bör registreringsbesiktiga den.
Användarvisningsbild
av Alfredo
Klart att det är kul att köra trimmat, jag gör det också själv och avgasvärdena är bra.
Vid olycka, brukar inte försäkrings bolagen kolla upp även trimning?
Användarvisningsbild
av crumpets
Står inget i villkoren hos de bolag jag läst på om att trim är en issue vid olyckor. Endast maskindelen.
Användarvisningsbild
av Perra83
Alfredo skrev:Klart att det är kul att köra trimmat, jag gör det också själv och avgasvärdena är bra.
Vilken typ av olycka tänker du på?
Användarvisningsbild
av ThomasT
crumpets skrev:Står inget i villkoren hos de bolag jag läst på om att trim är en issue vid olyckor. Endast maskindelen.
Men att bilen skall vara laglig är nog ett krav... OM de nu skulle vilja jävlas så kan de...

.
Användarvisningsbild
av crumpets
Samtidigt låter det ju lite skumt att de uttryckligen skriver att försäkringen inte gäller efter trimning i vissa fall, men utelämnar det i andra. I så fall kunde de ju bara skrivit att hela försäkringen är ogiltig vid trim.
Men nu är vi ju inne på om inte hårklyverier så i alla fall teoretiserande.
Användarvisningsbild
av Perra83
Om AC systemet går sönder finns det inget bolag som undersöker om BSR varit framme eller ej.

Skulle växellådan börja rassla kan man kanske börja känna oro och kanske få stå för kalaset men det är inte alls säkert.
Användarvisningsbild
av Alfredo
Perra83 skrev:
Alfredo skrev:Klart att det är kul att köra trimmat, jag gör det också själv och avgasvärdena är bra.
Vilken typ av olycka tänker du på?
Frågan är teoretisk, men med personskada och kanske allvarlig. Bromsar mm brukar väl kollas, varför inte detta också som tråden handlar om.

Vet inte vad de är värda och vad man ska[…]

VOC Service

2G/3G-näten har precis stängts ner i dit[…]

Har en 2022:a, levererad december -21, sedan i mar[…]

En dämpare låter grymt när den &ou[…]