I denna avdelning finns allt som har med motorarbeten och trimning att göra, vare sig de är enkla eller avancerade. Glöm INTE att skriva vad det gäller för bil, årsmodell samt motorbeteckning!

Moderator: Moderatorer

av haxpet
Perra N skrev:
EvilEd skrev:
Loner skrev: Börjar dra vid 2000, för att bli ritkgit bra drag 2500 -4000 rpm för att sen "dö" :roll:

/L
Ok, tack :)
Och ca 500 varv mer om du byter till sportavgas och insatssportfilter.
Och anledningen är ju den att luften som går in i motorn blir för varm och innehåller inget syre när man kommer upp i så höga varvtal och det gör att motorn tappar effekt på högre varv.

Den hårdvara som du har i motorn är ju anpassad till den effekt som motorn har orginal. Om du höjer turbotryck och ändrar på tändningen så kan man ju få ut mera effekt på lägre varv. Men för att få hela effektkurvan att stiga så måste man byta ut vissa komponenter i bilen. Dom vanligaste är ju luftfilter och avgassystem. Och det är ju för att man ska få mera luft genom motorn.

Men när man höjer turbotrycket så höjer man ju även temperaturen och varmare luft innehåller mindre syre vilket ju medför att man inte får någon prestandahöjning vid högre varvtal. Och när allt går varmare så slits det också mera.

Så när man trimmar så ska man göra det med huvudet. Tar man i för mycket i ena ändan så smäller det i andra.
av haxpet
Avarage skrev:Har funderat på vid vilka tillfällen man vill/behöver backa till original motorstyrning?

Om man har garanti och av den orsaken inte vill "skylta" med att man kör trimmat så ser jag en orsak till varför BSR´s trimdosa är användningsbar!

Eller om man ändå får betala samma pris för samma trim, då kan man självklart välja en variant där man KAN göra mer (dvs. gå tillbaks till original).

Men om man nu kan få tag på samma trim (dvs. trimmningsgrad) till lägre pris!?

Använder ni funktionen att växla mellan trim/original?

OM så är fallet:
- Vid vilka tillfällen?
- Varför?

Mvh!
// Niklas
Jag har för mej att om du har trimmat med PPC en gång och sedan går tillbaka så lär det ändå finnas spår kvar som skvallrar om att bilen varit trimmad och då är det kört i alla fall. Så vänta till garantin har gått ut.
av Avarage
haxpet skrev:Jag har för mej att om du har trimmat med PPC en gång och sedan går tillbaka så lär det ändå finnas spår kvar som skvallrar om att bilen varit trimmad och då är det kört i alla fall. Så vänta till garantin har gått ut.
Jo, hade inte tänkt trimma under garantitiden ändå. Men tack för varningen/uppmaningen!

Min fråga vär närmast vid vilka tillfällen man har nytta av att kunna "gå tillbaks" till original och om det är någon här som vid vissa tillfällen använder sig av denna möjlighet och i så fall varför?

Mvh!
// Niklas
av Avarage
Avarage skrev: Jo, hade inte tänkt trimma under garantitiden ändå. Men tack för varningen/uppmaningen!

Min fråga vär närmast vid vilka tillfällen man har nytta av att kunna "gå tillbaks" till original och om det är någon här som vid vissa tillfällen använder sig av denna möjlighet och i så fall varför?

Mvh!
// Niklas
Rätt eller fel, men jag drar slutsatsen att:

- antingen har inte "rätt" person läst min fråga

- eller så finns inget vettigt skäl att gå tillbaks till original motorstyrning efter att garantin har gått ut!???

Mvh!
// Niklas
av Noodles
Man vill väl ha org. mjukvara i bilen när den är in på service, om jag fattat det rätt.
av Kmiland
Noen som har erfraing med PPC og automatgir, gjelder dieselen... har 130Hk nå, og bilen går bra... men 197 Hk frister, men jeg er redd for automatkassen. Klarte å slite ut en automatkasse på en 945 etter trimming en gang...
Användarvisningsbild
av VolvoB20
Avarage skrev:
Avarage skrev: Jo, hade inte tänkt trimma under garantitiden ändå. Men tack för varningen/uppmaningen!

Mvh!
// Niklas
Rätt eller fel, men jag drar slutsatsen att:

- eller så finns inget vettigt skäl att gå tillbaks till original motorstyrning efter att garantin har gått ut!???

Mvh!
// Niklas
Precis, mapparna brukar ju vara identiska mellan original och trimmad i alla områden utom de nära fullast/fullgas.

Så om du bara låter bli att trampa plattan i mattan så kör du original i alla fall.

Volvo kan inte se att bilen varit trimmat men det kan ändå fatta genom att kika på loggade extrem-värden för tubotyck, tändretardation osv.
av Avarage
VolvoB20 skrev: Rätt eller fel, men jag drar slutsatsen att:

Mvh!
// Niklas
Precis, mapparna brukar ju vara identiska mellan original och trimmad i alla områden utom de nära fullast/fullgas.

Så om du bara låter bli att trampa plattan i mattan så kör du original i alla fall.

Volvo kan inte se att bilen varit trimmat men det kan ändå fatta genom att kika på loggade extrem-värden för tubotyck, tändretardation osv.[/quote]

Enl. de kontakter jag har frågat (2st. varav en jobbar som testförare för Volvo PB) så signeras varje förändring av mjukvarorna vilket med andra ord skulle innebära att man kan dels se VEM som förändrat och en direkt jämförelse med original är ju också möjlig varför man då bord ekunna se VAD som förändrats.

Denna signering loggas och finns således kvar ÄVEN om original mjukvara laddas in igen!

OM detta stämmer, vilket jag har anledning att tro, spelar det, med avseende på garantin, ingen roll om original mjukvara laddats in, precis som någon redan påtalat. Garantin gäller således inte, så till vida man upptäcker att ägaren/annan har mixtrat med mjukvaran/styrningen.

Mvh!
// Niklas
Extraljus

Jag misstänker att det borde fungera med n&ar[…]

Och de har noll erfarenhet inom litiumjonbatteri[…]

Hej När jag åkte med bilen dog den helt[…]

OM RYSSEN KOMMER

'I ett uttalande till ryska statliga medier p&arin[…]