I denna avdelning finns allt som har med motorarbeten och trimning att göra, vare sig de är enkla eller avancerade. Glöm INTE att skriva vad det gäller för bil, årsmodell samt motorbeteckning!

Moderator: Moderatorer

feffe1 skrev:Tänkte återuppliva den här tråden nu när bensinen kostar så jädra mycket :evil:

Har en Volvo S80 2.4T 2001 som jag börjar fundera på etanolkonvertering. Hittar inga vettiga sidor direkt. Ingen som skriver rakt ut det här ska du ha.
http://www.etanol.nu

:-)-)
Mabuse skrev:Själv är jag inne på att forska lite mer i UniChip. Dessa mappas mot individuell bil på dynamometer, "rullande landsväg".
Frågan är bara om de har ett som passar 5-cylindriga motorn.
Alla såna lösningar ska man hålla sig så långt ifrån. Det finns inget positivt med piggy-back. Ska man mappa om så är det bättre att jobba i det befintliga styrsystemet eller så tar man steget fullt ut och byter ut allt mot en bra motorstyrsystem. Det sistnämnda är dock väldigt dyrt, kräver en hel del kunskap och flera oliak mappar om man kör året om.
Marlboroman skrev:
Mabuse skrev:Själv är jag inne på att forska lite mer i UniChip. Dessa mappas mot individuell bil på dynamometer, "rullande landsväg".
Frågan är bara om de har ett som passar 5-cylindriga motorn.
Alla såna lösningar ska man hålla sig så långt ifrån. Det finns inget positivt med piggy-back. Ska man mappa om så är det bättre att jobba i det befintliga styrsystemet eller så tar man steget fullt ut och byter ut allt mot en bra motorstyrsystem. Det sistnämnda är dock väldigt dyrt, kräver en hel del kunskap och flera oliak mappar om man kör året om.
Raljerar du emot piggyback-system generellt, eller har du specifika anmärkningar emot speciellt UniChip?
Det är ju ganska stor skillnad mellan ett extra-motstånd i en plastlåda för dieslar, eller för etanol: en FlexiTune och ett UniChip...
Mabuse skrev:Raljerar du emot piggyback-system generellt, eller har du specifika anmärkningar emot speciellt UniChip?
Det är ju ganska stor skillnad mellan ett extra-motstånd i en plastlåda för dieslar, eller för etanol: en FlexiTune och ett UniChip...
Mabuse skrev:Frågan är bara om de har ett som passar 5-cylindriga motorn.
Tror jag får dela upp svaret i 3 delar:

Motståndstrim för diesel och liknande lösningar räknar jag inte ens in som piggy.

Mot piggy generellt så kan man få bekymmer med orena givarsignaler. Att styrboxen (original) börjar jobba emot ändringarna piggyn försöker göra. Man använder original motorhärva som är gjort för originalsystemet och dess behov, men som inte nödvändigtvis funkar så bra ihop med nya systemet. Dessutom kan en gammal sådan kabelhärva i sig ge bekymmer med funktionen. Sen är ju piggys rätt begränsade i vad dem faktiskt kan göra om vi jämför mot ett bra EMS eller ett mappat originalsystem. Men visst finns det folk som kör piggy och det funkar, men jag skulle inte göra den chansningen själv.

Mot UniChip specifikt så talat erfarenheterna emot. Dem bekanta jag har som har kört med UniChip har efter kort tid rivit ut det hela efter att ha haft bekymmer mot motorgången och begränsningarna och gjort det dem skulle gjort från början: köpt ett riktigt stand alone istället. Resultatet? Bättre gång och bättre resultat i bromsbänken.

Som svar på din fråga så finns det unichip till 5-cyl också.

Hade inne en Mercedes på jobbet bubbla och l[…]

Jag ställde frågan när jag kö[…]

Generator Pv 444

Hej! Tack för svar ja orginal Astrolite.Kolen[…]

Kontakten till ECU:n är ju alltså delad[…]