I denna avdelning finns allt som har med motorarbeten och trimning att göra, vare sig de är enkla eller avancerade. Glöm INTE att skriva vad det gäller för bil, årsmodell samt motorbeteckning!

Moderator: Moderatorer

PPC-Box från BSR Eller Ferritasystem?

Steg 1 trim från BSR - 252Hk 400Nm
47
89%
Ferritasystem från katalysatorn med downpipe
6
11%
Användarvisningsbild
av Ampy
Äntligen någon som pratar emot sig själv större ingrepp ÄR KUNSKAP så då är det klart att man tar det!!!!! ATM har ju kunnskapen och att deras grejjer håller det kan vara en stor fördel enligt min plånbok! och själva effekten är ju optimerat att det ska hålla och att man ska köra i från anndra så det är ju det stora receptet. JA hur lägger man programet då?
Användarvisningsbild
av Funk
Bara för att ATM är bra på motorbyggen, vilket dom utan tvekan är, så innebär inte det automatiskt att den kunskapen leder till bättre "standard" trimmjukvaror.. Dom lejer väl dessutom ut rena mappningar till någon annan, eller kanske jag missuppfattat det.

När det gäller BSR så är dom inte heller direkt vilse på området, dom är rätt seriösa dom med, även om deras utveckling mer handlar om bränslen och miljö än rena stripmaskiner..

Till sist TME, inte så kända kanske, men oerhört duktiga på Volvo av olika anledningar...

Personligen vill jag inte ha så stor momentbegränsning, jag kan gasa mindre istället till vardags... Men det är tycke och smak som sagt...
Jag är ganska säker på att stora delar av mjukvarorna idag kommer från samma källa, men det kommer vi ju aldrig att få bekräftat..

/Thomas
Användarvisningsbild
av Ampy
Men vad sägger du om att jag har varit med om bilar som Audi a6 1,8T, Volvo s40 2.,0T T4 och har sätt hur deras blira gick när dem hadde BSR det va ju kaos men audi fick sin dhalbeck då va det klupbiten riktig raket och samma med Volvosar haha det vart ju raketer som bara gick och gick dessuto tycker jag att det är ingen ide att spotta ut program varoro som inte är funnktionella? som vissa gör och man vill inte maxa ut en bil med fel program. Jag vet ju flera som har varim med om RAS från olika trimmfirmor men sen vänder dem sig alla till ATM sjuk unndra varför?
Användarvisningsbild
av Funk
Du har din uppfattning och jag en annan, i alla fall så länge vi pratar "enkel" mjukvaruupgradering från dessa 3 firmor...
När det gäller "Nisse-på-blocket-billigt-som-faan" så kanske det är en annan sak...
Jag har en bekant med en S80T6 som gått 8000 ganska hårda mil med BSR utan problem, själv har jag använt mig av TME/MTE utan problem, och flera i bekanstskapskretsen har fått sina gjorda av SCT...
Ingen har haft ras med bara mjukvara steg 1 eller 2...

/Thomas
av MJSudden
Intressant att se diskussionerna. :)

Kanske skulle dra igång en enkät om vilken tuningfirma man kan se inriktar sig på Kvalitet och inte massproduktion... *ler*

Trevligt att det röstas dessutom... hehe
Användarvisningsbild
av Ampy
Ja det skulle va bra eller ta 3 st s60 och kör amot varanndra från BSR ATm TME och tessta ska vi se + kolla igen om 2 år vad har gått sönnder där och hur varför men då är jag 100 på ATT ATM vinner lätt dessutom tar dem inte masa avgiffter för en felunndersökning av bilen om det är fel på deras program vara hahahha det gör ju anndra så service???
av MJSudden
Jag väljer att inte att sätta ngn av märkena framför det andra.
Enklast och bäst är att låta resultatet i sånna fall tala för sig självt :)
Användarvisningsbild
av Ampy
Precis så jag ställer upp MIN FRÅN ATM steg 1 moto någon annan från 60 till 200 km/h jag finns i Västerås det är bara att hojjta till någon som vill prova ex BSR MTE det är en 04 2.5T jag har ;) :evil: det blir det enklaste :!:
Användarvisningsbild
av VolvoB20
Ampy skrev:Ja det skulle va bra eller ta 3 st s60 och kör amot varanndra från BSR ATm TME och tessta ska vi se + kolla igen om 2 år vad har gått sönnder där och hur varför men då är jag 100 på ATT ATM vinner lätt dessutom tar dem inte masa avgiffter för en felunndersökning av bilen om det är fel på deras program vara hahahha det gör ju anndra så service???
Ampy. Detta hänger ju inte ihop alla. När man trimmar/mappar om en bil så MÅSTE man välja vad man vill OPTIMERA mna kan inte optimera för alla saker på en gång-.

PRESTANDA. Man kan tex optimera prestanda och då tex ge högre turbotryck/bränsle och ta bort minska momentbegränsningar + tvinag att man kör på 98 oktan. = Mycket bra prestanda,

eller
HÅLLBARHET Då behåller man tex momentbegränsning och tar det lite lugnare med tryck och tändkurvor.

eller
EKONOMI
Då mappar man snålare och och för 95 oktan.

Man kan inte MAXIMERA alla dessa saker för de står mot varandra och man får välja och kompromissa, bilen kan inte bli snabbast/snålast/hållbarast på sama gång.

Alltså finns inget trim som är bäst, du måste välja vad som är viktigast för dig. Tex plockar du bort momentspärren så blir du snabbare 0-100 än den som har sin spärr kvar men det frestar mer, så enkelt är det.
av MJSudden
VolvoB20:

Äntligen lite seriöst skrivande :)
Började nästan känna av lite hatstämning där i kommentarerna...
Jag som trodde att alla vettiga personer körde på 98 oktan istället för den ekonomiska varianten 95 oktan (RO)
Ta bort midjelist XC70

Ja jäklar, den videon ska man nog inte anv&au[…]

Välkommen ut i trafiken

Så var det fixat, tog inte många minut[…]

Då är du i gott sällskap. Vå[…]

Hade samma på min,var lilla batteriet som va[…]