I denna avdelning finns allt som har med motorarbeten och trimning att göra, vare sig de är enkla eller avancerade. Glöm INTE att skriva vad det gäller för bil, årsmodell samt motorbeteckning!

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av gubbstrutt
ha en trimmad bil har väl troligen aldrig varigt riktigt lagligt vad jag vet när jag trimma förr b20 jätte fuggar osv det var ju synligt mot dagens modernare trim prylar.
det här med helfordons godkännade var inte uppfunnet ännu. paragrafer har jag aldrig vetat så mycket om.
man fick man byta motor till besiktning varje år eller ha två bilar med samma färg på och nummer i stolpen å flytta över skyltar på standard bilen.
jäklar vad kriminell man var haha. well det jag alltid tänkt på är vad som händer vid olycka o ev utredning med trimning i bilen gäller
försäkringen i samma utsträckning eller inte alls om jag varigt vållande med trimmad bil och trimmet i sig inte har med olyckan att göra?.

när man trimma moppe fick man ju höra att försäkringen ej gällde.

nu är man lat köper en färdig starkare bil istället.

det här är kanske en smula ot.
av Mwi
Mobbe skrev:Jag förstår vad du menar men vad säger en jurist?
Du behöver inte göra det så komplicerat som att fråga en jurist, ändrar du effekten skall bilen registreringsbesiktigas med den nya effekt annars är bilen inte laglig.
https://www.motormannen.se/radgivning/k ... strimning/

Så det är bara att leta efter en firma som säljer trim och tillhandahåller ett intyg på den nya effekten och registreringsbesiktiga bilen, för även om du köper Polestar till din bil men inte registeringsbesiktigar den nya effekten så blir bilen olaglig.
Användarvisningsbild
av crumpets
Mwi har helt rätt. Jag förstår inte varför folk försöker få trim till nåt det inte är... Det är som att ladda ner en film. Ingen bryr sig, men ska man hårddra det så är det faktiskt inte tillåtet. Inte svårare eller krångligare än så.
av mikebike
Mwi skrev:
Du behöver inte göra det så komplicerat som att fråga en jurist, ändrar du effekten skall bilen registreringsbesiktigas med den nya effekt annars är bilen inte laglig.
Då är det ju märkligt att Volvo inte registreringsbesiktigar de bilar som säljs med Polestar-trim, t.ex. min Black-R.
Användarvisningsbild
av ThomasT
mikebike skrev:Då är det ju märkligt att Volvo inte registreringsbesiktigar de bilar som säljs med Polestar-trim, t.ex. min Black-R.
Från Polestars hemsida: Måste jag registreringsbesiktiga min bil efter en effektoptimering?
Ja, enligt vägverket skall alla förändringar på bilen registreringsbesiktigas om de påverkar bilens heblilsgodkännande. Som alla effektoptimeringar så påverkar även Polestar Performance detta helbilsgodkännande. Till skillnad mot alla andra system så kan dock Polestars effektoptimeringar registreringsbesiktigas med hjälp av Volvos intyg.

Så Volvohandlaren sålde en olaglig bil till dig...

.
Användarvisningsbild
av svergie2
mikebike skrev:
Mwi skrev:
Då är det ju märkligt att Volvo inte registreringsbesiktigar de bilar som säljs med Polestar-trim, t.ex. min Black-R.
Hur många hästar har du och hur många står det att du har om man slår på ditt reg nummer?
av hamre
mikebike skrev:
Mwi skrev:
Dom vill väl inte ta kostnaden. Dom anser väl att det är kundens ansvar att göra det.

Dock bara en teori.
av Mobbe
Mwi skrev:
https://www.motormannen.se/radgivning/k ... strimning/

Så det är bara att leta efter en firma som säljer trim och tillhandahåller ett intyg på den nya effekten och registreringsbesiktiga bilen, för även om du köper Polestar till din bil men inte registeringsbesiktigar den nya effekten så blir bilen olaglig.
Äntligen en som svarar med fakta. Tack! Den sidan hos Motormännen har jag missat.
Det stämmer med TSFS 2013:54 (Tyvärr har Transportstyrelsens databas brakat ihop för tillfället. Så jag kan inte länka innehållet).
Det som motormännen inte skriver är att besiktningsmannen kan förelägga ny registreringsbesiktning. Som Motormännen är inne på att trimfirman troligen inte vill/kan hjälpa till med nödvändig dokumentation.
Ps. Det är troligen Motormännens Jurister som tagit fram eller kontrollerat denna information Ds :wink:
Nu kan jag koppla bort denna fråga och trimma vidare :twisted:
Senast redigerad av 1 Mobbe, redigerad totalt 0 gånger.
av Mwi
mikebike skrev:Då är det ju märkligt att Volvo inte registreringsbesiktigar de bilar som säljs med Polestar-trim, t.ex. min Black-R.
Kolla i regbeviset där bör det lämpligen stå 242 kW om din Volvo skall vara laglig :wink:
av Mwi
Mobbe skrev:Nu kan jag koppla bort denna fråga och trimma vidare :twisted:
Ja även om det är olagligt så är det troligen inga större problem i verkligheten, jag har en bekant som gillar att köra banracing med sin bil.
Han har modifierat sin Mazda 2010 ganska kraftigt, kompressor med laddluftkylare, bromsar är utbytt, race-kat m.m, och inga problem hos besiktningen.

Intressant! Hade bilen inne på service f&oum[…]

https://bilwebauctions.se/septemberauktion-2-2025/[…]

Rätt spektakulärt att se ett större[…]

Buntar tråden lite eftersom jag själv &[…]