I denna avdelning finns allt som har med motorarbeten och trimning att göra, vare sig de är enkla eller avancerade. Glöm INTE att skriva vad det gäller för bil, årsmodell samt motorbeteckning!

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av johnnype
Ber om ursäkt till TS!
Räcker med blotta misstanken när (ur)laddningarna inte stämmer med Volvos uppmätta antal
Det finns ingen sådan räknare.. tyvärr
av Aussiejj
Hej !
Har som flera kört med i detta fall BSR trim. Jag är mycket nöjd. Jag ville inte åt effekten utan vridet. Vridet är vid ca 2000rpm mer än max original som passar mig perfekt då jag har aut. Att jag även sänkte min bränsleförbrukning med ca 10% tackar man inte nej till :D . Detta troligen av det bättre vridmomentet vid lägre varv. Jag har bara positiva erfarenheter och har kört med detta ca 6år. Aldrig haft problem hos bilprovning ändå har jag BSR emblemet bak på luckan. Tror att du blir nöjd.
av Snelhest
Jag har kört BSR i två T5:or, och Autotech i en tredje T5.
Hugget som stucket, ta det billigaste till just din bil samt det som ligger närmst.
Användarvisningsbild
av greeeken
ER skrev:
johnnype skrev:och självfallet så sätter _inte_ bilen en "flagga" som säger; "titta här någon annan än Volvo har omprogrammerat mig!". Den gubben går inte :D
Räcker med blotta misstanken när (ur)laddningarna inte stämmer med Volvos uppmätta antal då ingen utom dom har behov av att göra detta, sen är det upp till bilägaren att bevisa motsatsen vilket denna inte kan av uppenbara skäl och givetvis har bilen skickats till bromsbänk för bevis så ägaren har redan skitit i det blå skåpet och tvingas regga om bilen till originalskick.
140 vs 170 motorn är bara dåligt exempel att använda då det går att se skillnaden trotts att dom är identiska till 99.99%.
Nej håller ej med på en punkt.
Då kan vi säga att om en tekniker har en dålig dag så ska du få bita i det sura äpplet? Det är upp till tekniker att bevisa att det är fel programvara. Been there done that
av olof00
Hej

Hoppas att det går bra med trim... eh optimeringen!! Du kan väl återkoppla när du gjort det så man får höra din uppfattning om det var prisvärt
skillnad i körbarhet, bränsleförbrukning osv.

Jag har samma 140 motor och tycker att den är ganska ok att köra, mer vrid skadar aldrig, men eftersom inte 170hk har mer vrid kanske inte skillnaden blir så stor? jag har aldrig kört någon 170.

Olof
Användarvisningsbild
av ER
greeeken skrev:
ER skrev:
johnnype skrev:och självfallet så sätter _inte_ bilen en "flagga" som säger; "titta här någon annan än Volvo har omprogrammerat mig!". Den gubben går inte :D
Räcker med blotta misstanken när (ur)laddningarna inte stämmer med Volvos uppmätta antal då ingen utom dom har behov av att göra detta, sen är det upp till bilägaren att bevisa motsatsen vilket denna inte kan av uppenbara skäl och givetvis har bilen skickats till bromsbänk för bevis så ägaren har redan skitit i det blå skåpet och tvingas regga om bilen till originalskick.
140 vs 170 motorn är bara dåligt exempel att använda då det går att se skillnaden trotts att dom är identiska till 99.99%.
Nej håller ej med på en punkt.
Då kan vi säga att om en tekniker har en dålig dag så ska du få bita i det sura äpplet? Det är upp till tekniker att bevisa att det är fel programvara. Been there done that
En tekniker har skyldighet att inte blunda för felaktigheter eller uppenbara brister den hittar eller misstänker oavsett hur triviala dom må vara, bara skicka vidare till bromsbänk innan det godkänns OM den gör sitt jobb dvs.
Den som inte gör sitt jobb skall förlora det på stående fot då den personen EJ går att lita på att den är objektiv och följer satta lagar och regler samt ser till att alla fordon som passerar passar in i detta reglemente.
Gör dom sitt jobb så får man nerslag på minsta lilla felaktighet om så må vara hjullager som ger lätt vibration i fjäder men håller minst 1000mil innan det ens börjar morra och byte närmar sig nåt jag varit med om och hon hade ingen "dålig dag" utan gjorde bara sitt jobb även om man kan anse det var petigt då det var minimalt med vibb i fjädern.

Har aldrig mött en tekniker som haft en dålig dag, bara dom som gjort sitt jobb och är det nerslag så är det pga deras noggrannhet att göra sitt jobb och/eller mitt fel som inte kollat vad som är tillåtet eller inte och kanske "glömt" xenonlampan kvar i dimljusen av lathet och bara ryckt säkringen, en mindre seriös tekniker blundar för att dom inte fungerar trotts att han vid kontroll ser vad det sitter för lampa i dom och vet vad som är lagligt.
Seriös tekniker underkänner en S/V40 fas 1-2 pga trasig sidomarkering fram/bak då när dom sitter där SKALL lysa och i orange färg, mindre nogräknad blundar. Fast du skulle kalla det att dom då har en bra dag när dom inte gör sitt jobb rätt. Tar man bort alla så behöver dom inte fungera då dom inte sitter där, men sitter dom där och fungerar en skall alla fungera.
Man skall aldrig förväxla snällhet med vad som rätt eller fel när det är av ren snällhet allt för mycket skrot går igenom med felaktiga avgassystem/katalysatorer osv. som inte fungerar optimalt innan hårdkörning med för hög ljudnivå som resultat.
Hört hela alfabetets bortförklarningar varför olagligheter till höger och vänster skall anses OK varav detta är en av dom mest kända dumheterna som inte förvånar mig ett smack att den kommer från dom som vanligtvis är mest olagliga för att stilla sitt samvete över sina mindre lagliga aktiviteter istället för att rätta sig efter lagar och regler och alltid möta en tekniker som "har en bra dag" och fordonet godkänn , ja eller teknikern gör sitt jobb dvs. som godkänner ett lagligt fordon som klarar kontrollen.
Användarvisningsbild
av Perc
milktrucker skrev:bättre att låta orginal vara orginal. Annars hade väl volvo gjort motorn med 180 pollar i stället för 140
Det kallas marknadsföring. Man vill kunna erbjuda ett förmånligare alternativ med 140 hk, eller så vill man kunna ta lite mer betalt av kunder som vill ha 170 hästar. Välj själv hur du vill se på saken. Men när den femcylindriga motorn förnyades i samband med att S80 lanserades insåg man att det är onödigt att slösa resurser på att tillverka två varianter med olika topp och motorstyrning när man kan använda samma motor och bara ladda den med två olika mjukvaror istället. Saab gjorde likadant med nya 9-3:an då den kom. "1.8t" och "2.0t" var båda på två liter.

Om vi ska fortsätta lite på saabspåret så kan man ju inte påstå att det är en slump att Volvo och Saab hade fyra olika bensinalternativ med i princip samma effektuttag där kring 2005. 140, 170, 210 och 250hk. Samma sorts bil som konkurrerade om samma sorts kunder.
Användarvisningsbild
av White
olof00 skrev:Hej

Hoppas att det går bra med trim... eh optimeringen!! Du kan väl återkoppla när du gjort det så man får höra din uppfattning om det var prisvärt
skillnad i körbarhet, bränsleförbrukning osv.

Jag har samma 140 motor och tycker att den är ganska ok att köra, mer vrid skadar aldrig, men eftersom inte 170hk har mer vrid kanske inte skillnaden blir så stor? jag har aldrig kört någon 170.

Olof
Jo, jag återkommer här när optimeringen är gjord! :-)-)

Kommer dock dröja ett tag då jag inte ens hämtat "nya" kärran på Volvo än. :P
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 7
V60cc -20 halvljus funktionsfel

Internt glapp eller kabelbrott i strålkastar[…]

D5 (som i sammanhang om senaste 90-serien alltid &[…]

Hej Jag har en silverfärgad s90 från 20[…]

Hej. Jag behöver lite idéer om vad so[…]