Räcker med blotta misstanken när (ur)laddningarna inte stämmer med Volvos uppmätta antalDet finns ingen sådan räknare.. tyvärr
Moderator: Moderatorer
Räcker med blotta misstanken när (ur)laddningarna inte stämmer med Volvos uppmätta antalDet finns ingen sådan räknare.. tyvärr
ER skrev:Nej håller ej med på en punkt.johnnype skrev:och självfallet så sätter _inte_ bilen en "flagga" som säger; "titta här någon annan än Volvo har omprogrammerat mig!". Den gubben går inte :DRäcker med blotta misstanken när (ur)laddningarna inte stämmer med Volvos uppmätta antal då ingen utom dom har behov av att göra detta, sen är det upp till bilägaren att bevisa motsatsen vilket denna inte kan av uppenbara skäl och givetvis har bilen skickats till bromsbänk för bevis så ägaren har redan skitit i det blå skåpet och tvingas regga om bilen till originalskick.
140 vs 170 motorn är bara dåligt exempel att använda då det går att se skillnaden trotts att dom är identiska till 99.99%.
greeeken skrev:En tekniker har skyldighet att inte blunda för felaktigheter eller uppenbara brister den hittar eller misstänker oavsett hur triviala dom må vara, bara skicka vidare till bromsbänk innan det godkänns OM den gör sitt jobb dvs.ER skrev:Nej håller ej med på en punkt.johnnype skrev:och självfallet så sätter _inte_ bilen en "flagga" som säger; "titta här någon annan än Volvo har omprogrammerat mig!". Den gubben går inte :DRäcker med blotta misstanken när (ur)laddningarna inte stämmer med Volvos uppmätta antal då ingen utom dom har behov av att göra detta, sen är det upp till bilägaren att bevisa motsatsen vilket denna inte kan av uppenbara skäl och givetvis har bilen skickats till bromsbänk för bevis så ägaren har redan skitit i det blå skåpet och tvingas regga om bilen till originalskick.
140 vs 170 motorn är bara dåligt exempel att använda då det går att se skillnaden trotts att dom är identiska till 99.99%.
Då kan vi säga att om en tekniker har en dålig dag så ska du få bita i det sura äpplet? Det är upp till tekniker att bevisa att det är fel programvara. Been there done that
milktrucker skrev:bättre att låta orginal vara orginal. Annars hade väl volvo gjort motorn med 180 pollar i stället för 140Det kallas marknadsföring. Man vill kunna erbjuda ett förmånligare alternativ med 140 hk, eller så vill man kunna ta lite mer betalt av kunder som vill ha 170 hästar. Välj själv hur du vill se på saken. Men när den femcylindriga motorn förnyades i samband med att S80 lanserades insåg man att det är onödigt att slösa resurser på att tillverka två varianter med olika topp och motorstyrning när man kan använda samma motor och bara ladda den med två olika mjukvaror istället. Saab gjorde likadant med nya 9-3:an då den kom. "1.8t" och "2.0t" var båda på två liter.
olof00 skrev:HejJo, jag återkommer här när optimeringen är gjord!
Hoppas att det går bra med trim... eh optimeringen!! Du kan väl återkoppla när du gjort det så man får höra din uppfattning om det var prisvärt
skillnad i körbarhet, bränsleförbrukning osv.
Jag har samma 140 motor och tycker att den är ganska ok att köra, mer vrid skadar aldrig, men eftersom inte 170hk har mer vrid kanske inte skillnaden blir så stor? jag har aldrig kört någon 170.
Olof