I denna avdelning finns allt som har med motorarbeten och trimning att göra, vare sig de är enkla eller avancerade. Glöm INTE att skriva vad det gäller för bil, årsmodell samt motorbeteckning!

Moderator: Moderatorer

#811709
Jonas_latt skrev:Googla på wd40 metoden. Finns massa.
Det är så att saab har ett vanligt fel som Är att kolvringarna har oxiderat fast så de inte tätar.
Ta loss tändstiften spruta i wd40 i alla hål ca 0,5-1dl och lys med ficklampa tills det finns så pass mycket att det flyter på kolvarna. Vänta någon timme och fyll på i de hålen som vätskan har försvunnit. Och upprepa detta tills alla håller tät.
Då kan man blåsa ut all wd40 och sedan byta olja.
Kan ju vara värt att memorera i hjärnan om det skulle behövas i framtiden.Tack för tipset. :D
#811757
Vad är skillnaden på en dyr och en billig olja?

En skillnad är bland annat att den redan innehåller saker sommtvättar och förebygger avlagringar i oljekanaler...


Sen så skulle ja få aldrig sätta min fot någe mer på en verkstad där man säljer dyrlik produkt med argumentet att det förbättrar kompressionen.
#811913
+1 :-)-)
#811972
SvenB skrev:Jag tror du skall vara lite försiktig med att tillrättavisa pettson. Det han inte vet om "tjyvknep" när det gäller motorer är inte värt att veta. Jag tror att ditt resultat nog beror på något annat än fastkoksade kolvringar.
Googla på det. Har som sagt själv löst två bilar med denna variant. Och såg att någon hade gjort detta på en BMW och va kanon nöjd.

Sen är det självklart bättre att riva ner hela motorn och renovera den. Men för de som inte har de pengarna/tiden/suget . Kan ju alltid prova.
För oss som det funkar för så är det väl kanon?
#812347
Jag har använt Sonax invändig motortvätt till frugans VW Passat sedan jag "hade nere" motorn efter den koksat igen efter flera års (sedan ny) körning med helsyntet (först VW original sedan Mobil 1). Den var väldigt "mögig" invändigt och vevhusventilationen var tät. Silen till oljepumpen tätnade under körning så oljetrycket försvann. Efter jag "gjort i ordning" motorn gjorde jag 2 täta oljebyten och sedan för någon vecka sedan bytte jag igen (c:a 600 mil). Varje gång (hittills) har oljan blivit mörkare till färgen efter 15 min. på tomgång med rengöringen. Bilen drar c:a 1 dl / mil mindre bensin efter "genomgången. Ska byta givaren till vattentemp. mätaren inom kort och då får jag reda på hur det ser ut i vevhusventilationen, för då får jag "plocka ner det (till viss del) igen. En sak kom jag på när jag höll på med detta. Under motorn det ett plastskydd som ställer till det när man byter olja och filter. Det kom aldrig dit igen efter jag haft nere oljetråget. Detta var i februari månad i år och det var minusgrader. Efter att kört en runda på 2 - 3 mil skulle jag tappa ur oljan, oljetråget var kallt..... den fick stå på tomgång i 30 min. innan jag bytte oljan (ink. 15 min. med motortvätten) Så tänk på att ha skyddet på i alla fall på vintern, annars blir inte oljan varm. I alla fall inte på dom korta sträckor som vi kör (normalt) med den bilen (också). Har köpt en oljepump nu så jag slipper "söla ner" allting när jag byter olja numera. Kör numera på Mobil 2000X 10W/40 semisyntet. Hoppas det funkar framöver.

Mvh
Lennart

Intressant! Hade bilen inne på service f&oum[…]

https://bilwebauctions.se/septemberauktion-2-2025/[…]

Rätt spektakulärt att se ett större[…]

Buntar tråden lite eftersom jag själv &[…]