I denna avdelning finns allt som har med motorarbeten och trimning att göra, vare sig de är enkla eller avancerade. Glöm INTE att skriva vad det gäller för bil, årsmodell samt motorbeteckning!

Moderator: Moderatorer

Alfredo skrev:Jag har också funderingar i ämnet på en bil som gått 15-20000 mil med normalt slitage på kolvringar och ventiler. Funderar på att skaffa en lättrycks turbo på 200 hk med högst 17500 mil med service boken ifylld. Är det värt att chippa en 10 - 13 år gammal V70 med dessa mil för att få omkring 30 hk mer?
Det är precis det jag undrar över vad folk tycker.
Alfredo skrev:Jag har också funderingar i ämnet på en bil som gått 15-20000 mil med normalt slitage på kolvringar och ventiler. Funderar på att skaffa en lättrycks turbo på 200 hk med högst 17500 mil med service boken ifylld. Är det värt att chippa en 10 - 13 år gammal V70 med dessa mil för att få omkring 30 hk mer?
Klart det kan vara värt det.
Sen hur det håller är ju lite beroendespå föraren också.
Trimgrejorna kan man alltid sen plocka av och sälja löst.
Användarvisningsbild
av vetten
kamilenski skrev:
Det är precis det jag undrar över vad folk tycker.
Man måste naturligtvis ha koll på motorns skick i övrigt och se till att den inte är misskött i sitt tidigare liv innan man trimmar, en del kan man ju utläsa av oljans färg och lukt vid oljebyte vid service, ett kompprov kan man ju också kosta på sej innan. Lamellernas kondition är ju också viktigt eftersom dom kommer att utsättas för högre belastning ju fler hästar man har men som också beror på körsättet.

Min 480T har gått 24000 mil och har fått ca. 40hk extra vilket den gått med sen 16000 mil och den fungerar fortfarande klockrent.

När man chippar en turbomotor så får man en mycket trevligare motorkaraktär, den går att gasa med, får ett bättre vrid och för det mesta lägre bensinförbrukning vid normal körning. Så länge man inte börjar att laborera med vassare kammar som ofta kan ge en oroligare gång på låga varvtal.

Lite tätare serviceintervaller skadar knappast heller och 98 oktan i tanken.
Det är väl det som bilintresset går ut på för de flesta. vad bilen kostat eller hur gammal
den är spelar kanske ingen roll.

Har en bekant som köpte en ny BMW för 715000:- och har sedan kostat på den
ytterligare 175000:- i trim o styling. För mig känns det onödigt. Kunde ju lagt
lite till o köpt en M5... Men det var det han ville göra. Hans intresse.
Användarvisningsbild
av Nexus
Jag var grymt skeptisk till att en chipning kunde göra skillnad. Vänta in i det sista med "kasta" ut 4000 på det. Nu skulle jag aldrig tveka göra om det på en annan bil. Så mycket trevligare karraktär på motorn.Klart värt pengarna :D
syrran chippa nyss deras trötta Audi a6 1,8t 150hk orginal. Den blev rolig köra efter det och man behöver ej gasa järnet för den ska röra på sig. :D
White skrev:Att trimma en gammal Volvo hör väl nästan till svenskens kulturarv. Ända sedan tiden då K-kam i en B20 var ett måste har väl detta
inspirerat dom Volvobitna.

Kul när det rör lite mer på sig och att bilen inte är som "alla andra", sedan om det är en PV eller en V60 spelar nog ingen roll! vol:-)
Så sant, på den tiden trimmade Jag Min 144 men det känns som urminnes tider och teknikenn enkel.
Nu har jag fått mitt svar! Tackar. :-)
Skulla aldrigt trott detta. Tänkte lite fel där :-(
@kamilenski

För att det är roligare att lägga pengarna på något man själv betraktar som nöje (d.v.s. trimning) än på att betala bort dem i värdeminskningen på en ny bil.

Min grundprincip är enkel: Man skall inte köpa en dyrare bil än att man mentalt klarar av att strunta i om någon repar lacken, att man skrapar fälgarna på tottoaren etc. Med anledning därav får jag ganska begränsad glädje av att äga en ny 997 - den blir lika mycket besvär som underhållning. Jag tycker det är väsentligt roligare att lägga ned 10 loppor på att effekthöja min högerstyrda Saab (vad är kan andrahandsvärdet vara på den - 40000?) eftersom underhållningen vid acceleration är i stort sett identisk men min nattsömn förblir opåverkad om jag får en repa.

Ha det så gott

hlofgren
Missljud AC (kompressor bytt)

Vinande/ylande/morrande ljudet kan orsakas av en a[…]

Om du har gas och kompressorn snurrar men du f&ari[…]

Lågmilad 850 på auktion...

Dom där flagnade ju i bilhallen. Länge s[…]

Felsökning el-fel HJÄLP

UPPDATERING När vi mäter cem-high/vit […]