I denna avdelning finns allt som har med motorarbeten och trimning att göra, vare sig de är enkla eller avancerade. Glöm INTE att skriva vad det gäller för bil, årsmodell samt motorbeteckning!

Moderator: Moderatorer

av haxpet
Såg att K&N trodde på 4-5% mera effekt med öppet luftfilter, det betyder ju 10-12 hästar på en T5:a. Och det har jag svårt att tro.

Jag har snackat med några killar som testad vad man faktiskt får ut av "chip" trimning. och t ex ett steg 1 som ska ge 300 hästar ur en T5:a på 250 hästar så ger ca 260-265 hästar i verkligheten. Det som ändrar mest är ju vridmomentet, det stiger från 330Nm till över 400Nm. Men ju högre upp i varvtalsregistret man kommer destu sämre kan motorn kyla all den luft som behövs vilket gör att man aldrig kommer upp dom effekter som chiptrimmarna lovar, inte med en orginalmotor i alla fall. Men i teorin så skulle man säkert komma dit om alla förhållanden var ideala.
Användarvisningsbild
av G-kraft
Alminjo skrev:
Pachipachihand skrev:Precis behåll original och och gör något vettigt istället,bara dunka i ett öppet filter resulterar som tidigare talare sa :varmlufts intag, och det är ju precis det man inte vill ha.

Moddade min burk med en tratt för att pressa in mera luft i motorn,något som verkligen funkar och tillsammans med en slang ner till dimljusgrillen som suger in ännu mera kall luft:)
Kan du lägga in fler bilder så man ser hur du gjort med orginalburken?

vill man ta bort orginal och fixa de själv så har ja nåra bilder här..
som bilderna visar bygger man en isolerande vägg så inte varm luft kommer till filtret... kall luft = bättre effekt :)

Bild
Bild
Ser inte riktigt hur du har gått tillväga med burken,,skulle du kunna ta en bild på hela motorrummet så att man ser bättre....
av Alminjo
G-kraft skrev:
Alminjo skrev:
Pachipachihand skrev:Precis behåll original och och gör något vettigt istället,bara dunka i ett öppet filter resulterar som tidigare talare sa :varmlufts intag, och det är ju precis det man inte vill ha.

Moddade min burk med en tratt för att pressa in mera luft i motorn,något som verkligen funkar och tillsammans med en slang ner till dimljusgrillen som suger in ännu mera kall luft:)
Kan du lägga in fler bilder så man ser hur du gjort med orginalburken?

vill man ta bort orginal och fixa de själv så har ja nåra bilder här..
som bilderna visar bygger man en isolerande vägg så inte varm luft kommer till filtret... kall luft = bättre effekt :)

Bild
Bild
Ser inte riktigt hur du har gått tillväga med burken,,skulle du kunna ta en bild på hela motorrummet så att man ser bättre....
Tyvärr är bilderna små, men hoppas denna bilden visar tydligare... som sagt tar man ut orginalburken och sätter isolerande vägg... här e en bild från sidan...

Bild
av Alminjo
haxpet skrev:Såg att K&N trodde på 4-5% mera effekt med öppet luftfilter, det betyder ju 10-12 hästar på en T5:a. Och det har jag svårt att tro.

Jag har snackat med några killar som testad vad man faktiskt får ut av "chip" trimning. och t ex ett steg 1 som ska ge 300 hästar ur en T5:a på 250 hästar så ger ca 260-265 hästar i verkligheten. Det som ändrar mest är ju vridmomentet, det stiger från 330Nm till över 400Nm. Men ju högre upp i varvtalsregistret man kommer destu sämre kan motorn kyla all den luft som behövs vilket gör att man aldrig kommer upp dom effekter som chiptrimmarna lovar, inte med en orginalmotor i alla fall. Men i teorin så skulle man säkert komma dit om alla förhållanden var ideala.
KN har lyckats få 30 HK mer på sin bil... vette fan va de e för bil men de står så på deras hemsida iaf... då e de säkert direkt insug o största möjliga filtret, men 30 hk e inte lite :)
av haxpet
Fick dom 30 hästar mer enbart genom att förbättra lufttillförseln?

Låter lite för bra för att vara sant. Vad var det för motor/bil?
Vad har dom gjort mera förutom att låta luften gå rakt in?
av Alminjo
om ja minns rätt så va de nån mustang.. vet ej va det va för motor i bilen.. men 30 nya starka hästar fick dem iaf....
Användarvisningsbild
av Sparkz
30 hästar med ett luftfilter?
Jag har hört annan historia med, den handlade om en liten flicka med röd mössa som skulle hälsa på sin mormor.
av Alminjo
Bilen kanske hade 600hk och tar man 5% på de så har man 30 hk....
det var vad ja läste, inget som jag bekräftade 8)
av Perra N
På en Corvette C5 och C6 får man ca 30 hk mer, om man monterar bort den strypta burken och tillröret, mot ett kit från KN. Är bänkat före och efter, så tror nog att det stämmer. Samt byte av avgassystem ger ytterliggare ca 15-20 hk till....
Lite skillnad på 5,7 och 6,0 liters volym kontra 2,0-2,5!
Men om man vill vara laglig, så går det naturligtvis inte, på grund av bullerkraven.
Användarvisningsbild
av Danneman
En fundering till: Jag har tittat lite på röret in till luft-burken, insuget på det röret sitter ju i grillen, men under det, eller i nederkant av det, så sitter det som en "vindavisare", munstycket är alltså formad lite uppåt, det jag fundera på är om man modifierar om det, så man får bättre /bredare öppning på det så måste det ju komma in mera luft till burken, "bra eller anus"? (Bra eller dåligt?)
Kanske blir så att det trycks in luft vilket kanske inte är så bra... eller ?

Byt Batteri !

Håller med om 21" 7-Open Spoke Matt Te[…]

Troligen en 2013 XC70, som hör hemma här[…]

Det är även nytt grönt packning p&a[…]