- ons 03 maj 2006, 08:57
#41077
Såg att K&N trodde på 4-5% mera effekt med öppet luftfilter, det betyder ju 10-12 hästar på en T5:a. Och det har jag svårt att tro.
Jag har snackat med några killar som testad vad man faktiskt får ut av "chip" trimning. och t ex ett steg 1 som ska ge 300 hästar ur en T5:a på 250 hästar så ger ca 260-265 hästar i verkligheten. Det som ändrar mest är ju vridmomentet, det stiger från 330Nm till över 400Nm. Men ju högre upp i varvtalsregistret man kommer destu sämre kan motorn kyla all den luft som behövs vilket gör att man aldrig kommer upp dom effekter som chiptrimmarna lovar, inte med en orginalmotor i alla fall. Men i teorin så skulle man säkert komma dit om alla förhållanden var ideala.
Jag har snackat med några killar som testad vad man faktiskt får ut av "chip" trimning. och t ex ett steg 1 som ska ge 300 hästar ur en T5:a på 250 hästar så ger ca 260-265 hästar i verkligheten. Det som ändrar mest är ju vridmomentet, det stiger från 330Nm till över 400Nm. Men ju högre upp i varvtalsregistret man kommer destu sämre kan motorn kyla all den luft som behövs vilket gör att man aldrig kommer upp dom effekter som chiptrimmarna lovar, inte med en orginalmotor i alla fall. Men i teorin så skulle man säkert komma dit om alla förhållanden var ideala.
V70N T5 MY05
S60 T5 MY02 *Såld* http://www.jagrullar.se/forum/viewtopic.php?t=5163
Motor utan turbo suger. :)
S60 T5 MY02 *Såld* http://www.jagrullar.se/forum/viewtopic.php?t=5163
Motor utan turbo suger. :)