I denna avdelning finns allt som har med motorarbeten och trimning att göra, vare sig de är enkla eller avancerade. Glöm INTE att skriva vad det gäller för bil, årsmodell samt motorbeteckning!

Moderator: Moderatorer

av Perra N
#44133
Byt oljan oftare bara, eftersom mer pulver brukar innebära att man gasar lite mer....
av haxpet
#44151
All trimning innebär ju mera slitage. Men om man kör med huvudet och gör regelbundna servicar så borde det inte vara några problem.

Man ska också vara försiktig på lägre växlar då hjulen kan börja spinna. Om hjulen börjar spinna/hoppa på asfalten så ska man släppa direkt, sådan hugg som man får då äter upp drivlinan på ett kick.

Vad gäller växellådor så har jag läst att Automatlådan ska klara ett vrid på ca 400-440 Nm och att den manuella lådan ska klara lite mer.
Användarvisningsbild
av A80TD
#44279
Tack för svaren. Jag tror inte jag kommer att kunna hålla mig från att chippa, och BSR ser ut att ha en bra modell. Man får upp D5:an i 470 Nm :shock: , påstår de. Hoppas det verkligen stämmer.
av EvilEd
#44800
Hej,

Ni som har trimmat 2.4t/2.5t, ändras motorkaraktären ?
Det jag undrar är om motorn blir piggare/villigare på högre varv
eller är det fortfarande lite "dieselkänsla" över motorn ?
(stark på låg/mellanvarv men tappar flåset vid högre varv)



/ed
av matzen10
#44899
EvilEd skrev:Hej,

Ni som har trimmat 2.4t/2.5t, ändras motorkaraktären ?
Det jag undrar är om motorn blir piggare/villigare på högre varv
eller är det fortfarande lite "dieselkänsla" över motorn ?
(stark på låg/mellanvarv men tappar flåset vid högre varv)



/ed
Tycker snarare att det drar FRÅN 2500 varv och hela vägen upp.

---< Matz
Användarvisningsbild
av Loner
#44900
EvilEd skrev:Hej,

Ni som har trimmat 2.4t/2.5t, ändras motorkaraktären ?
Det jag undrar är om motorn blir piggare/villigare på högre varv
eller är det fortfarande lite "dieselkänsla" över motorn ?
(stark på låg/mellanvarv men tappar flåset vid högre varv)

/ed
Börjar dra vid 2000, för att bli ritkgit bra drag 2500 -4000 rpm för att sen "dö" :roll:

/L
av EvilEd
#45311
Loner skrev:
EvilEd skrev:Hej,

Ni som har trimmat 2.4t/2.5t, ändras motorkaraktären ?
Det jag undrar är om motorn blir piggare/villigare på högre varv
eller är det fortfarande lite "dieselkänsla" över motorn ?
(stark på låg/mellanvarv men tappar flåset vid högre varv)

/ed
Börjar dra vid 2000, för att bli ritkgit bra drag 2500 -4000 rpm för att sen "dö" :roll:

/L
Ok, tack :)
av Noodles
#45317
Känns som man lär testa snart :)

Finns en återförsäljare i grannbyn (Falun) som hade grejerna hemma sist ja var in o kikade.
av Perra N
#45410
EvilEd skrev:
Loner skrev:
EvilEd skrev:Hej,

Ni som har trimmat 2.4t/2.5t, ändras motorkaraktären ?
Det jag undrar är om motorn blir piggare/villigare på högre varv
eller är det fortfarande lite "dieselkänsla" över motorn ?
(stark på låg/mellanvarv men tappar flåset vid högre varv)

/ed
Börjar dra vid 2000, för att bli ritkgit bra drag 2500 -4000 rpm för att sen "dö" :roll:

/L
Ok, tack :)
Och ca 500 varv mer om du byter till sportavgas och insatssportfilter.
av Avarage
#55676
Har funderat på vid vilka tillfällen man vill/behöver backa till original motorstyrning?

Om man har garanti och av den orsaken inte vill "skylta" med att man kör trimmat så ser jag en orsak till varför BSR´s trimdosa är användningsbar!

Eller om man ändå får betala samma pris för samma trim, då kan man självklart välja en variant där man KAN göra mer (dvs. gå tillbaks till original).

Men om man nu kan få tag på samma trim (dvs. trimmningsgrad) till lägre pris!?

Använder ni funktionen att växla mellan trim/original?

OM så är fallet:
- Vid vilka tillfällen?
- Varför?

Mvh!
// Niklas
Extraljus

Jag misstänker att det borde fungera med n&ar[…]

Och de har noll erfarenhet inom litiumjonbatteri[…]

Hej När jag åkte med bilen dog den helt[…]

OM RYSSEN KOMMER

'I ett uttalande till ryska statliga medier p&arin[…]