I denna avdelning finns allt som har med motorarbeten och trimning att göra, vare sig de är enkla eller avancerade. Glöm INTE att skriva vad det gäller för bil, årsmodell samt motorbeteckning!

Moderator: Moderatorer

av Addekarlsson
Tic och Turbo är samma sak på 740. Tic= Turbo Intercooler. :D
Men nej då, inte alla är slutkörda.
Kolla sedvanliga punkter som på vilken 740 som helst.
Sen kollar man impellern i turbon, så den inte glappar.
Lossa slangen som går ut från turbo till intercooler och känn försiktigt på axeln som sitter där med en impeller på.
Passa bladen, dom viker man lätt, och då är den förstörd.
Den ska gå att röra lite in/ut så att säga, men inte i sidled. Med lite menas att du ska typ bara känna det, inte mer än så.
Så ska det finnas en liten tunn oljehinna i tryckröret du just tagit lös. Rinner det olja, så kan turbon vara slut. Men det kan oxå vara igensatt vevhusventilation då.
Blå/svartryker bilen vid kallstart, så kan det vara turbon eller ventiltätningar/toppackning.
Rekomenderad serviceintervall på en turbosnurra är omkring 30000 mil, på en normalt körd turbo (själva turbon alltså)

En 740 tic från -87 är på 185 hk, medans en 740 tic från -89 är på 165 hk. Från -96 sitter det oljekylda kolvar i blocket dessutom.

Mvh/ Adde
Användarvisningsbild
av Ramon
Hmmz, jag är i alla fall mycket skeptisk till att det verkligen fungerar. Och att få ut 15-45hk, knappast troligt.
av larsen
Tack Adde! Stor hjälp! Har hittat en nu som jag kanske ska åka och kolla på så får vi se om jag kommer tillbaka som stolt Tic ägare :D

Men är det verkligen samma? Är det intercooler i alla Turbo?
Jag fick för mig att turbo var en modell utan intercooler.. Men jag vet inte, du har nog mer koll :)
Användarvisningsbild
av Ramon
Okej, lycka till :wink:

På samtliga 740 turbo finns det intercooler (därav namnet TiC). Man brukar ha intercooler (laddluftkylare) på bl.a. turbo- och kompressormatade spisar på grund av att de kyler effektivare (fungerar lite annorlunda än en "vanlig" kylare).
av Addekarlsson
Danneman skrev:Här har jag en riktig grej för dej!!!!!

http://www.blocket.se/vi/7439970.htm?ca=10_s

:shock: :shock:

Funkar en sån egentligen ?!?
Det där är som att koppla på vilken elfläkt som helst. Och en elfläkt klarar knappast bygga det tryck som krävs för att få turbo. Då ska det vara en megafläkt i så fall.
Vill man kasta 1400 kr i sjön, så köp. Vill man inte kasta 1400 kr i sjön, då köper man inte en sån där.
Den där annonsen klassar jag som en sån där "blocket-skojare"...

Mvh/ Adde
av Perra N
Ramon skrev:Okej, lycka till :wink:

På samtliga 740 turbo finns det intercooler (därav namnet TiC). Man brukar ha intercooler (laddluftkylare) på bl.a. turbo- och kompressormatade spisar på grund av att de kyler effektivare (fungerar lite annorlunda än en "vanlig" kylare).
Nja, laddluftkylen kyler enbart luften som går in i motorn. Eftersom turbon blir ordentligt varm är en IC nödvändig för att sänka inluften. Ju kallare luft in i motorn, desto mer fyllnadsgrad = mer effekt. Det är därför bilen känns rappare på vintern, för då är det som att ha en monster-ic på bilen! :wink:
Användarvisningsbild
av Ramon
Kanske uttryckte mig lite klumpigt men jag ska förklara vad jag menade.

Precis som du säger så kyler en IC luften som passerar igenom den (istället för att kyla vattnen som en "vanlig" kylare gör). I och med att luften sen kyls så minskar ju dess volym, vilket bidrar till att en större mängd luft kan pressas in till förbränningsrummet.

Så vad jag menade var att en IC är en effektivare typ av kylning på en turbo/kompressor-spis än en "vanlig" kylare med tanke på den effektökning man får med en IC.
Användarvisningsbild
av skovde
En 740 tic från -87 är på 185 hk, medans en 740 tic från -89 är på 165 hk. Från -96 sitter det oljekylda kolvar i blocket dessutom.

Mvh/ Adde
[/quote]

Oljekylda kolvar kom 1994 på B230FT :P
Ta bort midjelist XC70

Ja jäklar, den videon ska man nog inte anv&au[…]

Välkommen ut i trafiken

Så var det fixat, tog inte många minut[…]

Då är du i gott sällskap. Vå[…]

Hade samma på min,var lilla batteriet som va[…]