I denna avdelning finns allt som har med motorarbeten och trimning att göra, vare sig de är enkla eller avancerade. Glöm INTE att skriva vad det gäller för bil, årsmodell samt motorbeteckning!

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Marlboroman
volvo944gl skrev:ja jag säger också att det bara är tryck klockan som skiljer stortsätt. förutom att ltt har lite mindre turbo och fler vingar, och ftt har lite större turbo mer större vingar.
LTT Och FTT har exakt samma aggregat.
av volvo944gl
Marlboroman skrev:
volvo944gl skrev:ja jag säger också att det bara är tryck klockan som skiljer stortsätt. förutom att ltt har lite mindre turbo och fler vingar, och ftt har lite större turbo mer större vingar.
LTT Och FTT har exakt samma aggregat.
Okey? jag trodde en ltt hade lite mindre. och fler vingar?
av volvo944gl
Ticken skrev:Flyttar på begäran till trim-delen..

/Ticken
Okey gött =) vart hittar man "trim-delen" då? lägg upp länk =) hehe
eftersom detta är min första turbo bil så vill jag lära mig mycket om detta nu! =)
är detta en fulltrycks turbo eller en ltt?
Bild
vad heter orginal turbon? :P
Användarvisningsbild
av Ticken
Det finns ett par olika turbos på 940. Från Garett och från Mitsubishi om jag inte minns helt fel.
Ingen aning vad det är på bilden, som sagt DET ÄR SAMMA TURBO PÅ FTT OCH LTT!

Här har du en länk att kika på.
http://sv.bsr.se/products/521010/

Tryckklocka 1250:-

BSR Chippet 2500:-

/Ticken
av volvo944gl
nu har vi kommit fram till att det är en ltt turbo på en ftt motor. och jag har bytt tryckklockan nu till en ställbar. och med den "nya/begagnade" så blev det bättre respond + ställde upp laddet typ 5 varv. och gick ifrån 0,4 till 0,65 cirkus. den går mycket bättre nu, och det där dumpljudet kom fram också nu. tacksam för alla svar. men finns det fler tips så är dom välkomna! allt för att få bilen bättre =)
Bild
hehe den gamla rostiga satt på... den andra från GIK.. billigt... 100 kr =)
CarMan skrev: Så är det alltså inte. Noll skillnad öht.

har du en länk till en sida som bevisar att det du skriver är sant?
jag skulle faktiskt vilja se en orginal turbo från ftt o ltt. ltt är den bilden jag posta där uppe..
av Murranboy
Vad är det du inte förstår? Det är SAMMA turbo på LTT som FTT, det sägs flera gånger i tråden.
LTT: 135hk vid 0.3bar, saknar texten "TURBO" på luftburken och har motorbetäckning B230FK
FTT: 165hk vid 0.6bar och har motorbetäckning B230FT
Dom har identiska turboaggregat, dvs 13C och det enda som är skillnad på dom är BARA tryckklockan.
Har man inte ac i bilen, så har FTT:n lite större intercooler och det ser man om den har anslutningarna i mitten av IC;n. LTT:n har i överkant (OM det INTE är ac)
Det är enda skillnaden mellan dom 2 motormässigt. Även om motornamnen är olika så är dom gjutna EXAKT likadant och har samma innanmäte och även topparna är detsamma.
/Johan
DennisCA's Volvo 850 -97

Är spolarvätska brandfarlig? I praktiken[…]

Missljud AC (kompressor bytt)

Vinande/ylande/morrande ljudet kan orsakas av en a[…]

Om du har gas och kompressorn snurrar men du f&ari[…]

Lågmilad 850 på auktion...

Dom där flagnade ju i bilhallen. Länge s[…]