I denna avdelning finns allt som har med motorarbeten och trimning att göra, vare sig de är enkla eller avancerade. Glöm INTE att skriva vad det gäller för bil, årsmodell samt motorbeteckning!

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av greeeken
Stämmer bra, men jag har haft 01:a
av dafpower
Hej jag hade en 2.0t som jag satte t-stycke på den gick som satan.. och när man ville ha mer så drog jag väck slangen helt! körde så i nästan 2 år utan problem.. bilen gjorde ca 220 orginal körde sen samma sträcka med slangen helt väck så gjorde den mätaren ut och det är ju roligt :)
av Hansson
Herregud har man en bil för 100 000 kan man väl kosta på sig ett chip för någon tusing? Varför chansa?
Användarvisningsbild
av Saladin
Jag har en v40 fas 2 -02 som jag skarvat på ett T-stycke på slangen till styrboxen för turbon så nu går den som ett spjut!
Hörde dock av en kollega att en kompis till honom hade gjort samma sak på en fas 1:a och kört så i ca 2000 mil, sen haverera hela motorn. Borde jag oroa mig?? Verkar finnas delade meningar här i forumet. 7.000 kr för att chippa är väldigt dyrt, men en ny motor är ju fan så mycket dyrare... :D
Användarvisningsbild
av Paperboy
Saladin skrev:Jag har en v40 fas 2 -02 som jag skarvat på ett T-stycke på slangen till styrboxen för turbon så nu går den som ett spjut!
Hörde dock av en kollega att en kompis till honom hade gjort samma sak på en fas 1:a och kört så i ca 2000 mil, sen haverera hela motorn. Borde jag oroa mig?? Verkar finnas delade meningar här i forumet. 7.000 kr för att chippa är väldigt dyrt, men en ny motor är ju fan så mycket dyrare... :D
Det är inte frågan OM den havererar utan NÄR!!! Satsa pengarna på ett riktigt trimchip istället. Det finns många klubbar som har rabatter hos dessa trimfirmor som man kan utnyttja om man blir medlem

Det finns en jättebra klubb för S/V40-bilarna på www.x40nordic.com där du kan svar på dina frågor
av ABI
Tjena har ni inte en schema på hur man byter till en grövre dimension på luftslangen till turbon, dvs slangen som tillför luft till turbon.
jag vore tacksam om nån hade det.
en bra information hur man slangtrimmar.
av busdriver
GUL märkning på slangen... 8)
av Peterlindberg
Tja...

Jo det ska BARA vara det som skiljer i maskinen men vem vill byta kopplingen typ hela tiden (S)
av oscra
Oj här var kunskapsnivån hög. Jag har en T4:a -98 och den har en 1.9 L motor. Sedan har jag hört att om man lägger styrboxen i frysen i 2 timmar så får man 30 HK till?? Eller om man sätter på en evo-vinge så ger det 20 HK??
Användarvisningsbild
av Ramon
Välkommen till forumet oscra :lol:

Har aldrig hört det du säger, men det stämmer knappast... När man chippar bilen så programmerar man om lite värden, så motorn blir mer optimal. Att åstadkomma detta genom att frysa ner styrboxen är omöjligt, hur skulle det fungera? Fullkomligt dumt är det också, då chippen, ic-kretsarna osv i styrboxen inte tål hur mkt kyla och fukt som helst. Så jag råder dig till att inte testa detta!

Att sen få 20hk med en evo-vinge... jovisst... Med en bra inställd vinge får du mer s.k. Downforce, dvs. Du får ner kraften från motorn i asfalten mera. Med andra ord får du mindre hjulspinn och kan utnyttja motorns kapacitet mera.

Detta gäller dock inte för framhjulsdrivna bilar såsom S40, då man får mer grepp på bakhjulen. Mest downforce får man alltså på bakhjulsdrivna bilar samt 4x4 bilar med mer drivning i bak än i fram. Vingen gör nämligen så att greppen "förflyttas" till bakdelen och man tappar lite grepp på framhjulen.

Men detta ger inte fler hästarkrafter, det som händer är som sagt att man kan utnyttja de befintliga mer. Sen så hjälper inte en vinge så särskilt mkt i prestandaväg på en "normal" gatbil.

För att den skall hjälpa mkt så får det bli till att man har en riktigt grym bil med väldans mkt pulver under huven. Vingar hjälper mest i högre farter och hos banbilar. På en "vanlig" gatbil är det mer snyggt än att det skulle hjälpa så mkt. Klart det hjälper på en vanlig bil med, blir ju lite stabilare osv. Men man märker inte av det särskilt mkt vid "vanliga" körförhållanden.

Ifall du vill ha mera krut i din motor, råder jag dig till att som första steg: skaffa ett trimchip, sportavgassystem typ fullflödes och ett öppet sportluftfilter. Det är det man brukar börja med att göra på en turbo-puffra. En dumpventil är bra också med tanke på att det skonar turboaggregatet. Det überschöna ljudet får man med också :lol:

Hoppas detta gav svar på dina funderingar :wink:
Senast redigerad av 2 Ramon, redigerad totalt 0 gång.
Ta bort midjelist XC70

Ja jäklar, den videon ska man nog inte anv&au[…]

Välkommen ut i trafiken

Så var det fixat, tog inte många minut[…]

Då är du i gott sällskap. Vå[…]

Hade samma på min,var lilla batteriet som va[…]