I denna avdelning finns allt som har med motorarbeten och trimning att göra, vare sig de är enkla eller avancerade. Glöm INTE att skriva vad det gäller för bil, årsmodell samt motorbeteckning!

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Korny
Om man läser ALLT de finstilta så försvinner säkert garantin om man inte utför service på märkesverkstad, så "vissa" *host* gör väldigt mycket för att behålla kunderna....

Va de inte hos SAAB man kunde optimera mjukvaran med bibehållen garanti? Tänk om Volvo nån gång kunde sätta trenden istället för att följa den, sorry inte följa utan strunta i den.....

"Bara en tanke...."
Användarvisningsbild
av Funk
Tänk om Volvo nån gång kunde sätta trenden istället för att följa den
Volvo var väl i alla fall före SAAB när dom släppte turbo+ kitet på 80-talet.. Även om man inte har något nu...

/Thomas
av perhall
Det måste väl vara relaterat, dvs. om du byter luftfilter och elbakrutan pajar kan ju knappast garantin på den försvinna...
Som sagt alla saker som kan härledas till det du har gjort med bilen, försvinner garantin på. Dvs att om du chippar din bil och din backspegel går sönder för spegelglaset är dålig kvalité kan inte volvo hävda att din nybilsgaranti inte gäller för din bil är chippad.
Däremot om din luftmassemätare går sönder för att du har bytt luftfilter till ett icke orignal kommer du inte få någon ny på garantin.

Så att bara för du chippar din bil betyder inte att ALLA garantiter upphör. Dock så är det väldigt, väldigt mycket som man kan härleda till att just bilen har blivt chippad och därför gått sönder.

Tänk dessutom på att oftas så slutar delar av din försäkring att gälla om du chippar. Kolla hur det ligger till i ditt fall. Inte skoj att stå där när det väl smäller och inte se att ditt bolag vägrar ersätta dig för du har chippat din bil.
Ringer man bara försäkringsbolaget o frågar hur en eventuell trimning påverkar försäkringen. Jag funderar på eventuellt "chippa" bilen. Men är väldigt osäker. De e inte billigt om nåt går fel. O vad jag vet så e de olagligt, rätta mig om jag har fel. Man får inte så mycke info heller angående vad man köper. Man får mer info på en Tv som man köper för 10 000:- en vad jag har fått på mina mail till diverse företag ang. chippning av en bil för runt 8000:-. Där man leker med styrsystemet på en bil vars värde ligger runt 200 000:-.
Kom gärna med info för att upplysa mig..........

Mvh

http://www.garaget.org/?car=19635
Hacke skrev:Ringer man bara försäkringsbolaget o frågar hur en eventuell trimning påverkar försäkringen. Jag funderar på eventuellt "chippa" bilen. Men är väldigt osäker. De e inte billigt om nåt går fel. O vad jag vet så e de olagligt, rätta mig om jag har fel. Man får inte så mycke info heller angående vad man köper. Man får mer info på en Tv som man köper för 10 000:- en vad jag har fått på mina mail till diverse företag ang. chippning av en bil för runt 8000:-. Där man leker med styrsystemet på en bil vars värde ligger runt 200 000:-.
Kom gärna med info för att upplysa mig..........

Mvh

http://www.garaget.org/?car=19635
Det här med lagligt eller inte så är det från bilprovningen/SFRO sida tillåtet att höja effekten med 20% och vridmomentet med 10%, denna information har jag hämtat från en artikelserie i Bilsport där en talesman från SFRO har uttalat sig. Denna artikelserie har iofs varit inriktad på bilbyggen som klassas som ombyggda eller amatörbyggda fordon, men detta är dom gränser som tillämpas vid ändring av motoreffekt.
Sen gillar inte försäkringsbolag och märkesverkstäder att man ändrar något överhuvudtaget, inte ens ett sportluftfilter är ok att montera på bilen...

Exakt vilken information om mjukvaran är det du söker? Det lilla jag vet om mjukvaruförändringarna är att laddtryck, tändkurvor, insprutningssekvenser/tider, bränslemängd ändras, men jag vet i ärlighetens namn inte hur jag ska tillgodogöra mig den lr mer information.
Det handlar (för mig) om att känna ett förtroende för firman och deras kompetens, visste jag allt så kunde jag ju göra jobbet själv...

Mvh David
Det här med lagligt eller inte så är det från bilprovningen/SFRO sida tillåtet att höja effekten med 20% och vridmomentet med 10%, denna information har jag hämtat från en artikelserie i Bilsport där en talesman från SFRO har uttalat sig. Denna artikelserie har iofs varit inriktad på bilbyggen som klassas som ombyggda eller amatörbyggda fordon, men detta är dom gränser som tillämpas vid ändring av motoreffekt.
Detta gäller som sagt amatörbyggda och ombyggda fordon, på vanliga bilar är det i första hand certifieringarna som ställer till det. Det har egentligen inte med effekten att göra utan det faktum att fordonet avviker från det utförande det ceritifierades i.

/Thomas
Åtdragningsmoment svänghjul

Tack så jättemycket :-)

Dimljus Volvo v60 2020

Intressant. Snart dags för service på m[…]

OM RYSSEN KOMMER

Vi är väl på väg in i en n[…]

Vad har denna för funktion?

Har lyckats dra av bulten som håller fast de[…]