- sön 28 okt 2007, 17:57
#144539
Johaj
Oktantalet anger en enda faktor, nämligen hur motståndskraftig bensinen är mot självantändning. Det normala förloppet är ju att den "förgasade" bensinen i cylindern komprimeras av kolven och sedan antänds i precis rätt ögonblick av tändstiftets gnista. Om bensinen, när den utsätts för högt tryck och hög temperatur därtill, självantänder och exploderar i förtid så störs ju hela rytmen i processen; det hela yttrar sig i ett knackande ljud som kan vara mycket påtagligt. "Knackning" eller "spikning" låter inte bara illa utan är i längden direkt skadligt för motorn.
kraftiga motorer använder som regel hög kompression för att få ut mer effekt ur bränslet, och måste därför givetvis ha bränsle som tål hög kompression. Flygbränsle kan ha oktantal på över 100, men det betyder inte att en vanlig bil går bättre, eller ens särskilt bra (eller alls) på det.
Vidare finns det ju de som sysslar med att trimma sina motorer på olika sätt, t.ex. genom s.k. chippning. När man spelar på den nivån har man naturligtvis koll på allehanda faktorer, varav bränslets oktan-tal är ett. För dem finns det extra hästkrafter att hämta i högre oktan.
Vanlig 95 oktanig besin späds med etanol sedan 2001. Det bästa sättet är att titta i sin bils instruktionsbok för att se vilket oktan antal som är det bästa. I stort sett alla motorer från 2,3 l och uppåt står det 98 oktan. TOM i SAAB 9-5 2,3 Biopower årsm 2007 så står det 98 oktan.
Oktantalet anger en enda faktor, nämligen hur motståndskraftig bensinen är mot självantändning. Det normala förloppet är ju att den "förgasade" bensinen i cylindern komprimeras av kolven och sedan antänds i precis rätt ögonblick av tändstiftets gnista. Om bensinen, när den utsätts för högt tryck och hög temperatur därtill, självantänder och exploderar i förtid så störs ju hela rytmen i processen; det hela yttrar sig i ett knackande ljud som kan vara mycket påtagligt. "Knackning" eller "spikning" låter inte bara illa utan är i längden direkt skadligt för motorn.
kraftiga motorer använder som regel hög kompression för att få ut mer effekt ur bränslet, och måste därför givetvis ha bränsle som tål hög kompression. Flygbränsle kan ha oktantal på över 100, men det betyder inte att en vanlig bil går bättre, eller ens särskilt bra (eller alls) på det.
Vidare finns det ju de som sysslar med att trimma sina motorer på olika sätt, t.ex. genom s.k. chippning. När man spelar på den nivån har man naturligtvis koll på allehanda faktorer, varav bränslets oktan-tal är ett. För dem finns det extra hästkrafter att hämta i högre oktan.
Vanlig 95 oktanig besin späds med etanol sedan 2001. Det bästa sättet är att titta i sin bils instruktionsbok för att se vilket oktan antal som är det bästa. I stort sett alla motorer från 2,3 l och uppåt står det 98 oktan. TOM i SAAB 9-5 2,3 Biopower årsm 2007 så står det 98 oktan.