I denna avdelning finns allt som har med motorarbeten och trimning att göra, vare sig de är enkla eller avancerade. Glöm INTE att skriva vad det gäller för bil, årsmodell samt motorbeteckning!

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av enpc
Johaj

Oktantalet anger en enda faktor, nämligen hur motståndskraftig bensinen är mot självantändning. Det normala förloppet är ju att den "förgasade" bensinen i cylindern komprimeras av kolven och sedan antänds i precis rätt ögonblick av tändstiftets gnista. Om bensinen, när den utsätts för högt tryck och hög temperatur därtill, självantänder och exploderar i förtid så störs ju hela rytmen i processen; det hela yttrar sig i ett knackande ljud som kan vara mycket påtagligt. "Knackning" eller "spikning" låter inte bara illa utan är i längden direkt skadligt för motorn.

kraftiga motorer använder som regel hög kompression för att få ut mer effekt ur bränslet, och måste därför givetvis ha bränsle som tål hög kompression. Flygbränsle kan ha oktantal på över 100, men det betyder inte att en vanlig bil går bättre, eller ens särskilt bra (eller alls) på det.
Vidare finns det ju de som sysslar med att trimma sina motorer på olika sätt, t.ex. genom s.k. chippning. När man spelar på den nivån har man naturligtvis koll på allehanda faktorer, varav bränslets oktan-tal är ett. För dem finns det extra hästkrafter att hämta i högre oktan.

Vanlig 95 oktanig besin späds med etanol sedan 2001. Det bästa sättet är att titta i sin bils instruktionsbok för att se vilket oktan antal som är det bästa. I stort sett alla motorer från 2,3 l och uppåt står det 98 oktan. TOM i SAAB 9-5 2,3 Biopower årsm 2007 så står det 98 oktan.
av *pettson*
enpc skrev:Johaj

Oktantalet anger en enda faktor, nämligen hur motståndskraftig bensinen är mot självantändning. Det normala förloppet är ju att den "förgasade" bensinen i cylindern komprimeras av kolven och sedan antänds i precis rätt ögonblick av tändstiftets gnista. Om bensinen, när den utsätts för högt tryck och hög temperatur därtill, självantänder och exploderar i förtid så störs ju hela rytmen i processen; det hela yttrar sig i ett knackande ljud som kan vara mycket påtagligt. "Knackning" eller "spikning" låter inte bara illa utan är i längden direkt skadligt för motorn.

kraftiga motorer använder som regel hög kompression för att få ut mer effekt ur bränslet, och måste därför givetvis ha bränsle som tål hög kompression. Flygbränsle kan ha oktantal på över 100, men det betyder inte att en vanlig bil går bättre, eller ens särskilt bra (eller alls) på det.
Vidare finns det ju de som sysslar med att trimma sina motorer på olika sätt, t.ex. genom s.k. chippning. När man spelar på den nivån har man naturligtvis koll på allehanda faktorer, varav bränslets oktan-tal är ett. För dem finns det extra hästkrafter att hämta i högre oktan.

Vanlig 95 oktanig besin späds med etanol sedan 2001. Det bästa sättet är att titta i sin bils instruktionsbok för att se vilket oktan antal som är det bästa. I stort sett alla motorer från 2,3 l och uppåt står det 98 oktan. TOM i SAAB 9-5 2,3 Biopower årsm 2007 så står det 98 oktan.
det var ett bra inklipp.. men på vilket sätt gör oktan motorn glad?
Jag läste många timmar motorlära och förbränningsteknik så lite mera info vore bra som du grundar detta påstående på. Det du nu skrivit ned är sånt trevlig som är så ytligt på nåt sätt.
Oktantal ja.. 95.. hur får vi ut mera arbete ur 98 oktan? Jo enda sättet är att korta förtändningen. Kan vi göra det på en modern bil? Innehåller 98 oktan mera energi än 95 oktan?..
av Lasse81
Högre oktan ger högre effekt OM:
Motorstyrsystemet reglerar tändningen.
En modern motor ställer hela tiden tändningen så aggressivt som möjligt.
(Jag vet inte om det är möjligt utan knacksensor?)
Det fungerar som så att motorstyrsystemet i små steg ställer tändningen allt aggressivare tills dess att knackning uppstår, tändningen sänks då ett större steg och proceduren startar om. Hela denna procedur går fort!

När detta kom på volvo har jag inte en aning om.

Edit:
Om jag inte missminner mig är energimängden något LÄGRE i 98 oktan.
Användarvisningsbild
av Brainy
Jag har testat 91oktan i flexifuelmotorn... märktes ingen särskild skillnad.

mvh
Anders
Åtdragningsmoment svänghjul

Tack så jättemycket :-)

Dimljus Volvo v60 2020

Intressant. Snart dags för service på m[…]

OM RYSSEN KOMMER

Vi är väl på väg in i en n[…]

Vad har denna för funktion?

Har lyckats dra av bulten som håller fast de[…]