I denna avdelning finns allt som har med motorarbeten och trimning att göra, vare sig de är enkla eller avancerade. Glöm INTE att skriva vad det gäller för bil, årsmodell samt motorbeteckning!

Moderator: Moderatorer

neeko skrev:Vem vinner?
En S60 T5 -01 med BSR steg 3 ska ju ha 319hk och 427Nm (skriver dom)
och en Saab 9-5 Aero -04 med Nordic steg 3 ska ju ha 300hk och 460Nm

Är lite nyfiken innan jag trimmar min s60 om man drar polaren ;)
Så om någon vet vem som skulle vinna ett race så skulle jag vara tacksam

/Neeko

Hej !

Kollar man på fakta så tror jag att du blir frånåkt 100 uppåt.

Som du vet så har du stort nackdel för att du kör med 19 medan han kör 17 hjul.

Har haft en Nordic steg 3 i min 9-5 Aero sedan manuell och dem e riktigt vassa 100-200 km/h sen börjar det gå lite segare när 5an åker in.

Kör du med 17 så kan det blir riktigt jämnt dock tror jag på Aero mer.

Mvh
av Sweed
Det är inte automatiskt en nackdel med större fälgdiameter, som nån sa!

MEN, det brukar innebära en betydligt högre vikt, i alla fall om man pratar om fälgar/däck i normala/låga prisklasser.
Bredden påverkar inte så mycket! Visst, rullmotståndet har inverkan, men det är marginellt i dessa sammanhang.

Så kontentan är:
Det spelar ingen roll om det är 15", eller 19", det som påverkar är vikt, rullomkrets och rullmotstånd!

MVH
Sweed
av S60AWD2.5T
Mycket gnabb om fölgdiametern.
den har väl en väldigt liten roll för prestandan rakt fram.
Hjuldiametern påverkar dock utväxlingen men den skall ju inte skilja mycket mellan ett par 19 tums hjul och ett par 15 tumare.

Då har man rustat sin bil med fel hjul!!

Jag skulle absolut inte sätta mitt ägarbevis på Volvo...ens i 0-100.
av Addekarlsson
Beror till stor del på föraren oxå. En förare som inte växlar rätt lär inte vinna heller. Ytterligare en sak att tänka på, så man inte låser in sig på hk/nm mm.

Vågar man hålla åt, utan att gå till dumdristighet? Jag har kört ifrån en par "prestandabilar" med en vanlig sur 740 Gl. Så att låsa in sig på prestanda är dumt ibland. :lol:

Men lika förutsättning vad gäller förare i dessa bilar, så tror jag ärligt talat på saaben, även om det tar emot (volvo i mitt hjärta).

Mvh/ Adde
av haxpet
Det är nog mycket svårt att jämföra, det är så mycket som hänger på föraren. Bilarna har alldeles för lika prestanda för att det ska gå att jämföra. En annan sak som spelar in är vilken vikt bilen har vid tillfället. Vikten spelar en ganska stor roll när man kör från 0-100, men inte lika mycket när man kör t ex 100-200. Då är det vindmotståndet och vilken kraft bilen har.

Men om dom här två kör ett dragrace så är det nog den som får en tiondels försprång som vinner. Förutsatt att båda förarna är lika bra.

Jag har sett en video där en S60R lyckas hålla ifrån en BMW M3. Jag vet ju inte om någon av bilarna är chippad eller annars mixtrad med. Men i filmen så lyckas ju S60 få någon tiondels bättre start, och det är först när man närmar sej ca 200 som BMW:n börjar knappa in. Men den ska på pappret vara bättre.
av Daddan
Ka nju säga att ALLT hänger på föraren när det är jämnt. Det kan det även göra när det är ojämnt. Kul anekdot:
Jag körde runt i Guldpilen aka "Gamla bettan" som är en BMW 518i -85 med 105 vilda pållar.
En upphottad 850 T5R med tuffa bautafälgar glider upp bedvid mig vid ett rödljus och varvar motorn några gånger.
Jag gör absolut ingenting.
Det slår om och jag tuffar iväg i min raket som säkert gör 0-100 på under 20 sekunder en solig förmiddag.
Killen står still och bränner gummi i några minuter.
Sen slår nästa djäkla rödljus om så det blir ett nytt "lopp" eftersom den röda faran nu kommer igen och vill rejsa.
Det slår om, och döm om min förvåning när EXAKT samma sak händer. Det tar kanske 20 sekunder innan janne blyfot i T-röden passerar Guldpilen som vid det tillfället redan hunnit upp i lagliga 70km/h...

På pappret ska det skilja något... I verkligheten skiljde det en hel del! :)
Ta bort midjelist XC70

Ja jäklar, den videon ska man nog inte anv&au[…]

Välkommen ut i trafiken

Så var det fixat, tog inte många minut[…]

Då är du i gott sällskap. Vå[…]

Hade samma på min,var lilla batteriet som va[…]