I denna avdelning finns allt som har med motorarbeten och trimning att göra, vare sig de är enkla eller avancerade. Glöm INTE att skriva vad det gäller för bil, årsmodell samt motorbeteckning!

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av StringerBell
Mer effekt? Köp en bil med starkare motor i originalutförande.

Problem löst.
av Malmstroem
Om man redan har den motor i modellen som ger mest effekt -- och fortfarande vill ha mer. Vad gör man då?

Jag tror faktiskt att det är vanligare att högprestandamodellerna trimmas än att billigaste snikmotorn för höjd effekt. :wink:
Användarvisningsbild
av StringerBell
Malmstroem skrev:Om man redan har den motor i modellen som ger mest effekt -- och fortfarande vill ha mer. Vad gör man då?

Jag tror faktiskt att det är vanligare att högprestandamodellerna trimmas än att billigaste snikmotorn för höjd effekt. :wink:
Det verkar ju vara i skiktet strax under och strax över 200HK som folk vill hitta ekonomiska genvägar till högre effekt. Norr om 300HK verkar det vara mycket få som överväger något annat än Polestar.

Om kostnaden är ett hinder för att välja ett starkare originalutförande kan man ju alltid välja en bil med lite mera mil på sig eller en något äldre bil.
av Mobbe
StringerBell skrev:
Malmstroem skrev:Om man redan har den motor i modellen som ger mest effekt -- och fortfarande vill ha mer. Vad gör man då?

Det verkar ju vara i skiktet strax under och strax över 200HK som folk vill hitta ekonomiska genvägar till högre effekt. Norr om 300HK verkar det vara mycket få som överväger något annat än Polestar.

Om kostnaden är ett hinder för att välja ett starkare originalutförande kan man ju alltid välja en bil med lite mera mil på sig eller en något äldre bil.
Visserligen har inte detta med tråden att göra men jag måste skriva att jag håller med dig. Har man råd med prestandamodeller med 300HK och uppåt varför krångla när man då har råd att kosta på den med största fabrikstrimmade motorn från början. Eller om man gillar att skruva med äldre bilar varför inte köpa en begagnad långmilad sportbil. Och en enkel praktisk familjebil för samma peng som en ny fullutrustad kombi.
Men min forumfråga är för oss i mellanskiktet som tycker det är kul att pillra, är det lagligt eller inte.
av Mwi
Mobbe skrev:Men min forumfråga är för oss i mellanskiktet som tycker det är kul att pillra, är det lagligt eller inte.
Ja om du använder komponenter som tillverkaren har tagit med i helbilsgodkännandet är det inga problem, annars kan det bli problem.
Risken för upptäckt är väl obefintlig men blir du upptäckt lär du få återställa bilen till original, mekaniska komponenter är säkert inga problem men att återställa programvara kräver troligtvis ett intyg från biltillverkaren för att bevisa.
Användarvisningsbild
av ThomasT
Mwi skrev:
Mobbe skrev:Men min forumfråga är för oss i mellanskiktet som tycker det är kul att pillra, är det lagligt eller inte.
Ja om du använder komponenter som tillverkaren har tagit med i helbilsgodkännandet är det inga problem, annars kan det bli problem.
Mao bygga om komplett till en annan befintlig starkare modell, sedan skaffa fram papper på alla de delar man bytt och regbesikta om bilen... Då är det ganska mycket enklare att sälja och köpa rätt modell.

.
av Mobbe
Om trimmet endast är en ändring av mjukvaran, har jag ju inte bytt någon komponent. Därför tror jag inte helbilsgodkännandet är problemet. Däremot står det i TSFS 2013:54 att ändring av bilens beskattningsförhållande och/eller ändring av registrerade uppgifter kräver ny registreringsbesiktning. En effektökning påverkar troligen både och. Utöver detta står det i TSFS 2013:54 lite intressant läsning om dragkrok, extraljusmontage och hjulbredd.
av Malmstroem
Alla som sysslar med mjukvara delar nog inte din uppfattning att mjukvara inte är någon komponent.

I en modern bil så ligger största delen av "value add" i själva mjukvaran. :wink:
av Mobbe
Malmstroem skrev:Alla som sysslar med mjukvara delar nog inte din uppfattning att mjukvara inte är någon komponent.

I en modern bil så ligger största delen av "value add" i själva mjukvaran. :wink:
Jag förstår vad du menar men vad säger en jurist?
Är ett datorprogram en sak eller en elektrisk dataström som styrs av en processor?

För mig är en komponent en IC-krets, transistor, minneskort eller själva styrboxen. Om vi håller oss till elektroniken.
För mig är mjukvaran en massa information/data som via olika verktyg elektriskt eller optiskt laddas ner i ovanstående komponenter.
Jag är endast en tekniker, en nyfiken sådan, därför hoppas jag få svar på frågan.

Synd att jag inte är med i Motormännen. De har för medlemmar gratis jurister som kan svara på detta.
Är även sugen på att skicka frågan direkt till Transportstyrelsen och se om det går att få deras syn på tolkningen.
Användarvisningsbild
av ThomasT
Mig veterligen får man inte ändra något som påverkar avgasvärdena.
V60cc -20 halvljus funktionsfel

Internt glapp eller kabelbrott i strålkastar[…]

D5 (som i sammanhang om senaste 90-serien alltid &[…]

Hej Jag har en silverfärgad s90 från 20[…]

Hej. Jag behöver lite idéer om vad so[…]