I denna avdelning finns allt som har med motorarbeten och trimning att göra, vare sig de är enkla eller avancerade. Glöm INTE att skriva vad det gäller för bil, årsmodell samt motorbeteckning!

Moderator: Moderatorer

av Lövet
Ett försäkringsbolag kan inte neka ersättning bara pga faktumet att bilen varit trimmad. Skadan måste gå att sätta i samband med trimningen. För just drivlinan är dock det ganska enkelt för bolaget att göra men vissa vill ibland få det till att samtliga garantier och försäkringar sätts ur spel automatiskt för att du använder en tredjepartstillverkare. Så är det inte.

När man räknar prisskillnaden BSR/Polestar får man inte glömma att du sannolikt inte får igen ett öre på BSR-trimningen när du säljer iväg den till nästa ägare medans Polestar antagligen har ett andrahandsvärde. Det minskar den ekonomiska skillnaden.
Användarvisningsbild
av crumpets
Förstås! Det var därför jag sa försäkring för drivlinan i mitt första inlägg, sen missade jag nog det. Det trista är ju att allt relaterat till drivlina gärna blir horribelt dyrt, så det är ju den man vill åt allra mest...

Håller även med om andrahandsvärdet. Jag stänger alltid ner blocketannonser där det står att bilen är trimmad, men polestar ger jag gärna några tusen extra för att få direkt från förre ägaren.
Användarvisningsbild
av StringerBell
Maximuspro skrev:Herregud! Varenda tråd förstörs av alla er som är emot trim. Tråden handlar ju inte ens om det är lagligt eller skadligt. Valet mellan två trim.
Har man redan bestämt sig för att att ta risken att köra rysk roulette med sin nästan nya bil kan man ju jämföra två icke-sanktionerade trim, t.ex. Rica och BSR. Det är en mera rättvis jämförelse. Men så fort man blandar in Polestar i lekel ändras ju föresättningarna helt och hållet eftersom den är 100% laglig och inte äventyrar bilens maskinskadegarantier.
Användarvisningsbild
av SvenB
Maximuspro skrev:Herregud! Varenda tråd förstörs av alla er som är emot trim. Tråden handlar ju inte ens om det är lagligt eller skadligt. Valet mellan två trim.
Trådskaparen har ju redan bestämt sig för att trimma. Vad är felet då att föreslå det trimmet som skapar minst problem?
Användarvisningsbild
av crumpets
Han frågar ju vad skillnaden är... Några hästar och en utebliven maskinskadeförsäkring är ju svaret. Varken mer eller mindre.
av Johannnes
SvenB skrev:
Trådskaparen har ju redan bestämt sig för att trimma. Vad är felet då att föreslå det trimmet som skapar minst problem?
Sammanfattning av diskussion som förts

BSR: + Billigare vid inköp, fler Hp för priset.
- Inga garantier, dyrare vid reparationer.

Polestar: + Garantier som vanligt, billigare vid reparationer.
- Dyrare vid inköp, midre Hp.

När man tittar närmare på detta så låter det självklart att man ska välja Polestar och jag tror att jag kommer göra det. Jag kommer behålla bilen ett bra tag och jag tror att Polestar täcker mina behov väldigt väl. Jag har provkört Xc60 D5 med Polestar och jag var nöjd, har dock inte provkört med BSR för att jämföra.
Användarvisningsbild
av Bosa
Med tanke på hur enkelt det är att trimma sin bil idag via diverse olika firmor så skulle man inte bli förvånad om detta är en punkt som kommer att bli allt vanligare för försäkringsbolagen att kolla upp vid skador som kan relateras till ett trim. F-bolagen vill givetvis hålla sina kostnader nere och kan de göra det med att kunna bevisa att det finns/funnits icke tillåten mjukvara i bilen till en inte allför hög kostnad så är det nog bara en tidsfråga innan det blir standard att checka detta och använda som argument mot att stå för kostnader som uppkommit på drivlina och motor. Detta är förstås bara ett eventuellt scenario men ett inte helt orimligt sådant. :)
Användarvisningsbild
av SvenB
Varför skulle dom inte kolla det? De kollar ju körsträckan vid skada.
Användarvisningsbild
av ER
SvenB skrev:Varför skulle dom inte kolla det? De kollar ju körsträckan vid skada.
Lathet, inte behövts ännu? Finns ingen anledning att inte kolla upp detta när det blir för vanligt och för billigt att utföra så stora massorna gör det och sen kör skiten ur sina bilar med stora kostnader för oss övriga försäkringstagare.
Givetvis ligger det i allas intresse att detta kollas så rätt person betalar rätt premie.
V60cc -20 halvljus funktionsfel

Internt glapp eller kabelbrott i strålkastar[…]

D5 (som i sammanhang om senaste 90-serien alltid &[…]

Hej Jag har en silverfärgad s90 från 20[…]

Hej. Jag behöver lite idéer om vad so[…]