I denna avdelning finns allt som har med motorarbeten och trimning att göra, vare sig de är enkla eller avancerade. Glöm INTE att skriva vad det gäller för bil, årsmodell samt motorbeteckning!

Moderator: Moderatorer

Hej!

Testade samma tråd under 700/900 forumet men fick inget svar där så testar här istället:

Går i tankarna att renovera turbon till våren.

Hittade detta kit på eBay http://www.ebay.com/itm/271673684268
Undrar om det är något att slå till på? Motsvarande kit från USA går på nästan det dubbla, från Sverige på över 1500..

Inkluderar den allt som behövs? Något jag inte har tänkt på?

Andra tips/idéer från någon som har tagit sig på ett liknande jobb?
partypopper skrev:Hej!

Testade samma tråd under 700/900 forumet men fick inget svar där så testar här istället:

Går i tankarna att renovera turbon till våren.

Hittade detta kit på eBay http://www.ebay.com/itm/271673684268
Undrar om det är något att slå till på? Motsvarande kit från USA går på nästan det dubbla, från Sverige på över 1500..

Inkluderar den allt som behövs? Något jag inte har tänkt på?

Andra tips/idéer från någon som har tagit sig på ett liknande jobb?

Har köpt denna satts:
http://www.aliexpress.com/item/turbo-tu ... 08732.html

270:- med frakt!

Har även köpt in muttrar i koppar, pinbultar, packning oljerör till motorn, packning mellan Turbo och grenrör samt koppar brickor
till olje skuvarna på turbon.

Tips är vid delning av turbin att märka upp den.!

Tips 2: Vid demontering av Turbon behövs det en 13mm nyckel som är böjd eller kapad på mitten och svetsa på en stång i 90grader
c:a 150mm, mycket trångt mellan Turbo och grenrör, detta gäller bara för en mutter längs ner, innersta.
Givetvis kan man plocka bort grenröret, ny packning!
Häls
Åsa Nisse
Senast redigerad av 2 andersbe, redigerad totalt 0 gång.
Alfredo skrev:Finns ju renoverade turbos för inte allt för dyr penning på ebay, har för mig att detta är något som kräver fackmannaskap.

Har nu renoverat Turbon samt bytat oljefälla, resultat = inget olje läckage längre, Turbon torr och fin, spinner som en katt.

Det som är kvar är att den visslar vid pådrag både före och efter rep. (Låter gott....tjejer kollar glatt!!)
Är det någon som vet var felet är?, wastegaten eller mangnetventilen?

eller ska man göra en OBD test, lufttrycket!?
av *pettson*
andersbe skrev:
Alfredo skrev:Finns ju renoverade turbos för inte allt för dyr penning på ebay, har för mig att detta är något som kräver fackmannaskap.

Har nu renoverat Turbon samt bytat oljefälla, resultat = inget olje läckage längre, Turbon torr och fin, spinner som en katt.

Det som är kvar är att den visslar vid pådrag både före och efter rep. (Låter gott....tjejer kollar glatt!!)
Är det någon som vet var felet är?, wastegaten eller mangnetventilen?

eller ska man göra en OBD test, lufttrycket!?
Visslar turbinen så är den skadad/sliten. Den ska inte låta nåt speciellt alls.
Visslar turbinen så är den skadad/sliten. Den ska inte låta nåt speciellt alls.[/quote]

Läste något om att en sprucken turbin-avgashus som är i mellan luckans överströmskanal kunde orsaka visslande.

Undrar även om mangnetventilen är frekvensstyrd.

Läste något om att dom fick programmera om styrdatorn på någon nyare modell, visslar.

Får väl fundera att byta ut avgashus, kan vara svårt att hitta hela kanske!

Pallar nog inte för snabba höga temperatur växlingar, gasar på vid kall motor! ??:-/
Fick ett tips från en mekaniker som sa att det kan läcka mellan insugs turbinens hus som har en o-ring, föslag att lägga en silicon packning massa
runt låsnings ringen.
Kommer att prova detta, återkommer......... :P
Åsa Nisse 8)

Hej på er! Har haft problem med min volvo a[…]

Ja det är ju åtminstone relativt frivil[…]

Nästa elbil från Volvo?

EX60 ska presenteras nu i januari och börja p[…]

Byte drivaxel manuell V70FT -09

Det ska komma lite olja när du drar ur drivax[…]