I denna avdelning finns allt som har med motorarbeten och trimning att göra, vare sig de är enkla eller avancerade. Glöm INTE att skriva vad det gäller för bil, årsmodell samt motorbeteckning!

Moderator: Moderatorer

av jeeprobin
hej alla volvodiggare. ska renovera en b20a topp som är lite slut. måste byta ventilsätena. är dom bearbetade/frästa direkt i gjutgodset eller är dom ipressade? o isåfall hur får jag ur dom?`måste jag kanske fräsa bort dom eller nåt. alla tips o tricks mottages varmt. har full tillgång till bra styrda maskiner så på den sidan finns inga hinder.
Användarvisningsbild
av Dobermann
Ventilstyrningen menar du? dom är i pressade
av jeeprobin
ventilstyrningarna är schyssta. men avgasventilsätena på 1 & 4 är nedfrästa så djupt att ventilen glappar=fjädern räcker inte till att pressa ut ventilen helt. en bonus om man byter ventilsätena är att jag kan byta alla o sen köra blyfritt..
av swisch
ventilsätena går inte att byta de är frästa direkt i godset, vad du kan göra är att fräsa upp dem och sätta i större ventiler. På topplock som används till Penta båtmotorer sitter det däremot lösa säten
av 164anders
sått i stålsäten så är problemet löst och då kan du tanka blyfritt efter det :D
Användarvisningsbild
av Caffis
KG motor Peganders eller Custom Racing fixar en topp till dig på noll tid,bara säga hur du vill ha den,men det är helt riktigt sätena är frästa i gods. Tror att Peganders har färdiga toppar för blyfritt med hård metallsäten till B20
Ta bort midjelist XC70

Ja jäklar, den videon ska man nog inte anv&au[…]

Välkommen ut i trafiken

Så var det fixat, tog inte många minut[…]

Då är du i gott sällskap. Vå[…]

Hade samma på min,var lilla batteriet som va[…]