I denna avdelning finns allt som har med motorarbeten och trimning att göra, vare sig de är enkla eller avancerade. Glöm INTE att skriva vad det gäller för bil, årsmodell samt motorbeteckning!

Moderator: Moderatorer

av ztoffem
Tjena!

Tänkte stoppa i en sug 5a på 170hk i amazonen, nån som vet vad som måste göras ?
ska byta bakaxel till 240,
framvagn till 140,
annan växellåda. Nått mer ??
Har en 67a eller 69a och välja på

MVH
av Andis
Kul idé men skulle det inte vara ännu roligare med en turbo motor i när du ändå är igång :-)

Jag skulle börja på den tråkigaste instansen myndigheterna. (Dom brukar vilja stoppa vilda planer)

Inte för att stoppa sordin i det här men börja med att kolla med bilprovningen (eller vilken instans det är i dagens läge) hur mycket effekt karossen är registrerad för som Max effekt hk samt Nm samt vilka krav på bromsar som krävs för det eventuellt. Min erfarenhet är att Nm brukar vara det struliga då det verkar vara lågt registrerat på en del äldre bilmodeller.

Är ju alltid kul om det går att besiktiga när det är klart :-)

Blir så jobbigt att köra obesiktigat utan massa strul med polisen stup i ett.

En annan idé är att undersöka om
T31A = motorn utbytt
T31B = motorn ändrad
T31C = motoreffekt enligt uppgift ( anges när effekten ej är styrkts) (guld att ha i registreringen.)
Är möjliga att registrera fortfarande.

Har haft en bil av årsmodell ca 1967 kommer inte ihåg exakt men runt 67, där jag hade T31A och T31C i registreringen, den bilen kunde man köra igenom med vad som helst. Muttrades rejält i besiktningshallen när dom öppna huven och hitta en motor på dubbla cylindervolymen och dom inte kunde stoppa den. :-)

Skriv gärna vad du fick fram för effekt siffror på din bil skulle vara spännande att höra vad dom skrivit in.

Med vänlig hälsning,
Andis
av ztoffem
Eftersom ja tänkte räggbesikta så kändes det enklare med en sugmotor ? klart det är fränt med turbo också men tycker sugtrimning är ballt! :D plus att jag redan har motorn jag tänkte slänga i :) Men ska väl fiska vidare så vi se vad jag hittar! (Y)
Recharge frågor

I princip ja på alla frågor.

Vet inte vad de är värda och vad man ska[…]

VOC Service

2G/3G-näten har precis stängts ner i dit[…]

Har en 2022:a, levererad december -21, sedan i mar[…]