I denna avdelning finns allt som har med motorarbeten och trimning att göra, vare sig de är enkla eller avancerade. Glöm INTE att skriva vad det gäller för bil, årsmodell samt motorbeteckning!

Moderator: Moderatorer

Intressant vinkel på problemet. Matas förgasarna från en "standard" mekanisk bränslepump (på motorsidan, drivs av kamaxeln)? Då är ju normalt sett bränsletrycket (och flödet) givet pga inbyggd fjäder och pumpens kapacitet vid visst varvtal. Det man kan kolla är ju att alla ledningar är totalt täta och att inte bränslefiltret kan vara igensatt. Sedan bör det ju i princip vara möjligt att koppla in sig på matarledningen till förgasarna och mäta trycket, men det är ju låga tryck det handlar om så det kanske krävs lite udda mätverktyg. Bränslebrist (som ju är resultatet av för lågt tryck) borde märkas på motorns gång, tycker jag.

Vad jag tänkte om ny topp var ju att du nämnde att plana den. Då borde en renoverad (enligt spec) inte vara så mycket dyrare. Det "enklaste" kanske är att byta till standardtjock packning och se om det påverkar?
rid54 skrev:Intressant vinkel på problemet. Matas förgasarna från en "standard" mekanisk bränslepump (på motorsidan, drivs av kamaxeln)? Då är ju normalt sett bränsletrycket (och flödet) givet pga inbyggd fjäder och pumpens kapacitet vid visst varvtal. Det man kan kolla är ju att alla ledningar är totalt täta och att inte bränslefiltret kan vara igensatt. Sedan bör det ju i princip vara möjligt att koppla in sig på matarledningen till förgasarna och mäta trycket, men det är ju låga tryck det handlar om så det kanske krävs lite udda mätverktyg. Bränslebrist (som ju är resultatet av för lågt tryck) borde märkas på motorns gång, tycker jag.

Vad jag tänkte om ny topp var ju att du nämnde att plana den. Då borde en renoverad (enligt spec) inte vara så mycket dyrare. Det "enklaste" kanske är att byta till standardtjock packning och se om det påverkar?
Ja det är en mekanisk och jag tror inte det är den problemet ligger i.
Nja plana toppen och byta packning klarar jag på en tusing så det blir billigare, men hur som helst så funderar jag på om kamvinkeln kan vara boven i dramat. Läste om någon som hade en skitslö bil tills han justerade vinkeln. Jag har vinkelmätare på en multimeter så jag får väl ta o mäta den. Även kolla tändstiftgapen.
Var nyss nere och mätte kamvinkel till 36. Enligt boken ska den ligga mellan 37-43. Så jag antar att det inte är fel där heller.

Avgaslimpan är ju mindre än orginal. Kanske inte får ut alla avgaser? Tempen i motorn stiger lite när jag maxar.

Tändstiften är lite vita efter maxkörning. Inte bruna som jag haft förut. Fast då kollade jag inte direkt efter maxning iofs.
Kanske om det blir sämre gasströmning med en mindre "limpa", det kan ju påverka maxeffekten. Kamvinkeln är ju bra och "vitare" stift låter inte alltför alarmerande... Blir de brända så kan man ju välja kallare stift. Att tempen stiger vid maxeffekt är inte konstigt, men den måste väl stabilisera sig; annars kan man bli orolig.
Har nu byggt om avgaslimpan till modell större. Ingen skillnad alls i varvtal. Är väldigt nära att slänga ur skiten o bygga om till utombordare, men det är massor av jobb så....jag kanske ska göra ett sista försök med spisen jag har. Vad tror ni om att plana toppen 2 millimeter o köra på den tunna 0,8 mm packningen som det ska vara? Mäta kompressionsförhållandet har jag aldrig gjort så det vet jag inte hur man gör. Ska mäta höjden på toppen idag för att se vad det är för topp. Kanske är en biltopp, jag vet inte.
Du har en ganska lågvarvs stabil kam i marin motorn jämfört med en Bilmotorn = inte allt för häftig duration.
Då kan du enkelt konstatera hur pass stort komp förhållande du har genom att köpa en komp testare på Biltema..
Kostar inte mycket....
Obs nu mäter du inte komp förhållandet med denna tryck mätare ,, det kan man bara räkna ut och då måste man ha en massa data om motorn.
Men du kan se om du har bra komptryck.. och det är en bra bit på vägen.
Men vass kam så är överlappet mellan Avgas och Insug för stort för att men ska kunna bilda sig en bra uppfattning om kompressionsförhållandet med en komp tester.
Tror alternativet till Marinkammen är bilmotor kammen som hos volvo kallades K
Ska du slänga ut B30 an så är jag helt klart intresserad av att ta över den (Köpa) :lol:
ingesjo skrev:Du har en ganska lågvarvs stabil kam i marin motorn jämfört med en Bilmotorn = inte allt för häftig duration.
Då kan du enkelt konstatera hur pass stort komp förhållande du har genom att köpa en komp testare på Biltema..
Kostar inte mycket....
Obs nu mäter du inte komp förhållandet med denna tryck mätare ,, det kan man bara räkna ut och då måste man ha en massa data om motorn.
Men du kan se om du har bra komptryck.. och det är en bra bit på vägen.
Men vass kam så är överlappet mellan Avgas och Insug för stort för att men ska kunna bilda sig en bra uppfattning om kompressionsförhållandet med en komp tester.
Tror alternativet till Marinkammen är bilmotor kammen som hos volvo kallades K
Ska du slänga ut B30 an så är jag helt klart intresserad av att ta över den (Köpa) :lol:

Hej! Mitt problem är löst. Jag har ett v8 växelhus på min båt. Fel utväxling. Avfärdade det för länge sedan då jag hittat bokstäver som tyder på att jag hade rätt utväxling men efter lite mera skrapande så kom siffrorna fram som bevisade att jag har fel.

Tack alla för hjälpen.
V60cc -20 halvljus funktionsfel

Internt glapp eller kabelbrott i strålkastar[…]

D5 (som i sammanhang om senaste 90-serien alltid &[…]

Hej Jag har en silverfärgad s90 från 20[…]

Hej. Jag behöver lite idéer om vad so[…]