I denna avdelning finns allt som har med motorarbeten och trimning att göra, vare sig de är enkla eller avancerade. Glöm INTE att skriva vad det gäller för bil, årsmodell samt motorbeteckning!

Moderator: Moderatorer

av swedda
PTV skrev:Frågan är väl varför man skaffar en motorsvag bil och genast börjar fundera på diverse trim istället för att köpa rätt från början.
Varför inte? jag gjorde ett fullt medvetet val när jag skaffade en snål bil. vill jag åka fort tar jag hojjen, vill jag få maximal prestanda för pengarna, tar jag hojjen. jag funderar att chippa bilen. inte för att köra fortare än grannen. 90% av tiden jag kör bilen håller jag gällande hastighetsbegränsning, MEN övriga 10% av tiden vill jag ha lite mer kraft. vi snackar inte en månadslön här. utan i sammanhanget en relativt liten summa.

därav min fråga. om du stör dig på det, tråkigt för dig.
av MikaelB
PTV skrev:Frågan är väl varför man skaffar en motorsvag bil och genast börjar fundera på diverse trim istället för att köpa rätt från början.

Har den bilen idag och åker med den i tjänsten! Åker jag miljöbil får jag 36kr milen och har jag en icke miljöbil är det 18kr milen! Eftersom jag åker några mil i tjänsten idag så blir det lite skillnad i pengar! Men om du inte kan svara på frågan jag ställde så varför ens svara?
Perra83 skrev:Ja hade valt Rica. Autotech väljer jag till de femcylindriga bensin/E85 motorerna.
Tack för svar Perra ska läsa på lite mer om Rica!
av Lejfy
Att ha en motorsvagare bil betyder inte att den är snålare än deh som har starkare motor me.
Användarvisningsbild
av crumpets
Fast oftast betyder det ju det. Om konstruktionen redan från konceptstadiet har varit fokuserad på låg förbrukning kan den såklart göras snålare än en motor designad för höga effektuttag. Men är det bara en nertrimmad stor motor betyder såklart inte färre hästar alltid mindre förbrukning. Men en liten 1,6D som verkligen är byggd för snålkörning kommer alltid gå snålare än en femma som är byggd för tyngre drift.
Användarvisningsbild
av SvenB
Stämmer oftast, men inte alltid. Hade en Chevrolet 75:a med 350 kubiktums motor. Bytte det till en Chevrolet 79:a med 305 kubiktum. Om jag hade lika bråttom vid rödljusen drog den senare nästan mer i stadstrafiken. För att den skulle vara snålare fick jag tillåta mig att komma "lite efter" de andra.
V60cc -20 halvljus funktionsfel

Internt glapp eller kabelbrott i strålkastar[…]

D5 (som i sammanhang om senaste 90-serien alltid &[…]

Hej Jag har en silverfärgad s90 från 20[…]

Hej. Jag behöver lite idéer om vad so[…]