I denna avdelning finns allt som har med motorarbeten och trimning att göra, vare sig de är enkla eller avancerade. Glöm INTE att skriva vad det gäller för bil, årsmodell samt motorbeteckning!

Moderator: Moderatorer

av curry
Fick du ngn ordning på detta? Själv har jag ppc3 till min gamla 2.4D, och det krävdes ett slags urläsning av styrenheten innan det gick att ladda i. En fet extern kabel anslöts direkt på den i torkardiket, det momentet tog väl en 15 min. Inalles tog det hela 30 min på en Bsr-firma. Min bil har inte fått ngn uppdatering/service etc sen våren 2010 f.ö. Det är tydligen mkt ovanligt att det bara är att få hem en ppc och sen ladda i på dessa bilar, momentet med extra urläsning måste oftast till. Nåja resultatet blev över förväntan, han går som ett skott nu.
av Droopy
nog fasiken kan man uppdatera mjukis i bilen utan att förlora trimfilen, det är ju som regel småfixar bara på service och kan således inte påverka trimfilen iaf.
Droopy, när en Volvomek uppdaterar mjukvaran i bilen ser de inte vad som uppdateras, det är ett paket som körs ner. Innehåller det paketet motormjukvara körs trimfilen bort och ersätts mot en ny och förbättrad original mjukvara, går inte skydda sig mot detta.

Vissa trimföretag har valt att programmera sin handenhet så att kunden kan trycka tillbaka sitt gamla program efter uppdateringar, då tar du bort Volvos nya förbättringar och backar tillbaka till gamla grundprogrammet som kan innehålla fel och buggar. Vi har valt lösningen att kunden får höra av sig för ett nytt trimprogram i detta fallet, detta program baserar vi då på senaste uppdateringen du fått på Volvo och därmed alla förbättringar kvar.
Lite mer mek för kunden då man får koppla upp sin APC-enhet mot vår server men man har alltid senaste uppdateringarna i kombination med sitt trim så klart värt det.

Intressant! Hade bilen inne på service f&oum[…]

https://bilwebauctions.se/septemberauktion-2-2025/[…]

Rätt spektakulärt att se ett större[…]

Buntar tråden lite eftersom jag själv &[…]