I denna avdelning finns allt som har med motorarbeten och trimning att göra, vare sig de är enkla eller avancerade. Glöm INTE att skriva vad det gäller för bil, årsmodell samt motorbeteckning!

Moderator: Moderatorer

av tlars
Hejsan! Ny här och genast har jag en fråga ang topplocks byte, jag har en V70T 98 med en B5254T motor och jag kan få fram ett topplock till en B5244T3 för vettig peng. Tror det är mekaniska lyftare på B5244T3 toppen men kan den passa min motor, är tex olje/vattenkanaler samma?

Mvh Tomas
av AutotechMotor
Toppen passar men du har VVT på nya toppen, alltså en kamdrev som ställs om med oljetryck. Då din bil inte kan styra detta måste det kamdrevet stelopereras.

Är din gamla topp risig? Anledning till byte?
av tlars
Hej och tack för ditt svar!

Toppen har en spricka så den måste bytas, men kan inte kamdrevet flyttas över från gamla toppen till den nya så man slipper vvt, eller har den nya toppen annan infästning för kamdreven i kamaxel´n?

Mvh Tomas
av AutotechMotor
Inga problem Mr, vi gör många såna här operationer.

Yes sir, olika infästningar på kamdreven. På VVT-kammen kommer en bit saknas efter borttagning av drevet, går att lösa med en adapter för att passa 850-drev, pluggning av oljehål i kammen och täckbricka för solenoiden på kamkåpan. Kammarna är olika så rätt kam i rätt topp.

Borde finnas gamla hydraultoppar till salu billigt, sparar jobb och cash.

Vet inte vad de är värda och vad man ska[…]

VOC Service

2G/3G-näten har precis stängts ner i dit[…]

Har en 2022:a, levererad december -21, sedan i mar[…]

En dämpare låter grymt när den &ou[…]