I denna avdelning finns allt som har med motorarbeten och trimning att göra, vare sig de är enkla eller avancerade. Glöm INTE att skriva vad det gäller för bil, årsmodell samt motorbeteckning!

Moderator: Moderatorer

Det kostade inte många kronor att byta stift på verkstaden, men jag ville testa själv :) ..jag menar hur svårt kan det vara ;)
...shit så hårt de satt!!! Trodde jag skulle dö, brottades i en timme med att få loss dem. Slutsatsen av detta är att nästa gång lämnar jag in bilen, eller skaffar ett ordentligt verktyg för detta! Jag köpte en vanlig tändstiftsnyckel som har ett ledbart T-format skaft - men detta ganska fjuttiga skaft får man ingen kraft i! Totala bredden på skaftet är typ 10 cm.

Frågor :

- Är det avsiktligt att skaftet är fjuttigt just för att man inte skall dra sönder gängorna o förstöra motorblockens gängor? (med allt vad detta innebär)

- Enligt Bosch stiften så skulle de dras åt med 28nM, mig säger det ingenting om vilken kraft det är men kan man uppnå denna kraft med T-nyckeln? Jag tog i för kung o fosterland men tyckte stiftet knappt rörde sig när jag skulle dra åt dem i "slutskedet" (enligt andra forum så är det diskussioner om man verkligen behöver momentnyckel för detta eller ej - vissa säger det går utmärkt att dra på känn)

- För att få loss stiften fick jag med en stor skiftnyckel klämma fast T-nyckelns skaft o vrida runt som en hävarm, för att få loss dem, och detta fick jag göra 2 varv innan det gick att bara använda T-nyckeln - stiften måste ha dragits åt med otrolig kraft tidigare på verkstaden.

Nästa gång blir det verkstaden, det är också ett riskmoment att göra det själv, är man inte försiktig så kan man dra stiftet snett o paja gängorna. Önskar dock ändå svar på mina frågor :) Bilen rullar o låter som den skall :)
Ja, jag antar att en av orsakerna till att skaftet är fjuttigt är att du inte ska dra sönder något. En annan, troligen viktigare, orsak är att små fjuttiga saker oftast är billigare att tillverka än rejäla saker. :wink:

Det ingår ofta en tändstiftshylsa i hylsnyckelsatser. Då kan man dra med rejält moment.

Jag har tillgång till momentnycklar som låter mig dra kontrollerat från 1 Nm till dryga 150 Nm. Jag har ändå aldrig dragit ett tändstift med momentnyckel. Beroende på hur stiftet ser ut drar jag olika hårt "på känn". Det kan vara farligt att lita på moment om gängan är riktigt skitig.

Det troligaste orsaken att stiftet satt fast rejält är inte att verkstaden dragit för hårt utan att stiftet ärgat fast.

Jag har haft en bil där tidigare ägare eller verkstad dragit stiftet snett (och för lite). Det blev lite jobbigt när jag bytte och det slutade med att jag fick ett halvt stift i handen... Så det är bäst att bytet sker som det ska. :wink:
Jag skall imorgon köpa en tändsstifthylsa o dra med spärrskaft, så blir det ordning o reda. Jag har skruvat en del o har bra känn i händerna. Verkar också prats om "dra tändstiftet i botten plus 1/4 varv till" Momentnyckel verkar som sagt livsfarligt, många som skriver att de är opålitliga o drar av skruvar - jag vågar inte köpa en sådan nyckel men skulle vilja ha en fungerande o pålitlig. Borde finnas någon maskin som kan mäta dragkraften och därmed kalibrera/kolla momentnycklarna.
Det finns kalibreringsapparater. Problemet är att de kostar en del pengar. Bra momentnycklar är också dyra. Stahlwille brukar vara bra. Finns hos http://www.centry.se/momentnycklar/momentnycklar/

Frågan har diskuterats tidigare. http://www.jagrullar.se/forum/viewtopic ... &sk=t&sd=a Biltemas momentnyckel torde vara mer prisvärd än Stahlwille.

Hittills har jag inte dragit sönder någonting när jag använt momentnyckel. Däremot har jag dragit sönder diverse prylar när jag inte använt momentnyckel. :oops:

Speciellt cyklar med kolfiberram är känsliga. Står det max 6 Nm så bör man inte dra hårdare...
Jag antar av signaturen att den ursprungliga frågan gäller 940. Då ska tändstiften inte alls dras med "rejält moment". Gör man det har man sönder gängorna i toppen (aluminium).

I Volvos handbok står 25 Nm. Som en illustration: Använder man ett 20 cm spärrskaft (och håller ute i änden) ska man dra med en kraft motsvarande den som behövs för att lyfta något som väger drygt 10 kg. Det är inte särskilt hårt.

Ett bra sätt när man sätter dit stiften är att trä på en bit slang och hålla i den. Man ska inte behöva ta i så mycket att slangen glider runt – då är något fel.

Ytterligare ett tips just på 940 med turbomotor är att lägga en minut på att flytta på luftröret från turbon (bara att lossa på "slangklämmorna" i båda ändarna, dra loss röret från turbon och vrida det åt sidan, täcka över utloppet från turbon med en trasa). Då är det inte längre trångt och risk att hamna snett vid 1:ans tändstift.

Intressant! Hade bilen inne på service f&oum[…]

https://bilwebauctions.se/septemberauktion-2-2025/[…]

Rätt spektakulärt att se ett större[…]

Buntar tråden lite eftersom jag själv &[…]