- lör 04 maj 2013, 20:49
#752194
Hej!
Lite frågor från en turbo-nybörjare. Har sedan i vintras en 945:a ltt (B230fk) -96:a som fyller sin funktion som bra familjekombi. Tycker dock att den är lite trött och har funderat på att kanske göra något åt det. Sagt och gjort, efter att ha läst här på forumet om olika alternativ i flera veckors tid köpte jag två chip (av okänt fabrikat) på annons idag, ett bränsle- och ett tändchip (tittade efter och såg att jag har en guldbox). Så till mina frågor:
Är det överhuvudtaget någon idé att försöka trimma en bil som gått snart 32 000 mil och behövs som pålitlig familjebil? Risken att motorn är otät/sliten är ju rätt stor redan.
Måste jag höja laddtrycket för att överhuvudtaget märka någon effektskillnad när jag satt i chippen? Är det då bäst/enklast att köpa tryckklocka från en fulltryckare? Kommer bränsleekonomin bli bättre med eller utan annan tryckklocka?
Måste jag fortsätta med att byta avgassystem, luftfilter mm för att ens ha någon nytta av chippen? Jag är inte alls ute efter någon enorm effektökning, bara lite mer knuff (säg 150-160 hk) utan att riskera slita så mycket mer på motorn/turbon då varken tid eller ekonomi tillåter några stora trimningsäventyr.
Eller ska jag sälja chippena vidare och fortsätta snigla fram på vägen för att inte riskera motorhaverier?
Mvh Peter
Lite frågor från en turbo-nybörjare. Har sedan i vintras en 945:a ltt (B230fk) -96:a som fyller sin funktion som bra familjekombi. Tycker dock att den är lite trött och har funderat på att kanske göra något åt det. Sagt och gjort, efter att ha läst här på forumet om olika alternativ i flera veckors tid köpte jag två chip (av okänt fabrikat) på annons idag, ett bränsle- och ett tändchip (tittade efter och såg att jag har en guldbox). Så till mina frågor:
Är det överhuvudtaget någon idé att försöka trimma en bil som gått snart 32 000 mil och behövs som pålitlig familjebil? Risken att motorn är otät/sliten är ju rätt stor redan.
Måste jag höja laddtrycket för att överhuvudtaget märka någon effektskillnad när jag satt i chippen? Är det då bäst/enklast att köpa tryckklocka från en fulltryckare? Kommer bränsleekonomin bli bättre med eller utan annan tryckklocka?
Måste jag fortsätta med att byta avgassystem, luftfilter mm för att ens ha någon nytta av chippen? Jag är inte alls ute efter någon enorm effektökning, bara lite mer knuff (säg 150-160 hk) utan att riskera slita så mycket mer på motorn/turbon då varken tid eller ekonomi tillåter några stora trimningsäventyr.
Eller ska jag sälja chippena vidare och fortsätta snigla fram på vägen för att inte riskera motorhaverier?
Mvh Peter