I denna avdelning finns allt som har med motorarbeten och trimning att göra, vare sig de är enkla eller avancerade. Glöm INTE att skriva vad det gäller för bil, årsmodell samt motorbeteckning!

Moderator: Moderatorer

Hej!

Lite frågor från en turbo-nybörjare. Har sedan i vintras en 945:a ltt (B230fk) -96:a som fyller sin funktion som bra familjekombi. Tycker dock att den är lite trött och har funderat på att kanske göra något åt det. Sagt och gjort, efter att ha läst här på forumet om olika alternativ i flera veckors tid köpte jag två chip (av okänt fabrikat) på annons idag, ett bränsle- och ett tändchip (tittade efter och såg att jag har en guldbox). Så till mina frågor:

Är det överhuvudtaget någon idé att försöka trimma en bil som gått snart 32 000 mil och behövs som pålitlig familjebil? Risken att motorn är otät/sliten är ju rätt stor redan.

Måste jag höja laddtrycket för att överhuvudtaget märka någon effektskillnad när jag satt i chippen? Är det då bäst/enklast att köpa tryckklocka från en fulltryckare? Kommer bränsleekonomin bli bättre med eller utan annan tryckklocka?

Måste jag fortsätta med att byta avgassystem, luftfilter mm för att ens ha någon nytta av chippen? Jag är inte alls ute efter någon enorm effektökning, bara lite mer knuff (säg 150-160 hk) utan att riskera slita så mycket mer på motorn/turbon då varken tid eller ekonomi tillåter några stora trimningsäventyr.

Eller ska jag sälja chippena vidare och fortsätta snigla fram på vägen för att inte riskera motorhaverier?

Mvh Peter
Ja, utan att justera laddtrycket kommer du ingen vart, vilket ju görs rent manuellt med lämpligtvis en annan tryckklocka. (chippen ser bara till att bränsle och tändning hänger med när laddtrycket ökas)
Värt att tänka på är att det medför ALLTID en risk vid trimning, oavsett vilken typ.
Hurvida du måste bygga vidare med avgas osv med chippen är omöjligt att svara på - det beror helt på vad det är för chip.

Jag skulle nog bara höja laddet lite. Nu kommer jag inte ihåg vad en LTT laddar, men en FTT ligger väl på 0.8 har jag för mig?
Så jag skulle nog bara höja till 0.6 eller något sådant.
Tack för svar och synpunkter. Som det känns nu så ska jag försöka få tag i en begagnad tryckklocka från en FT, sätta i chippen och sen inget mer för stunden. Får ju se hur det verkar fungera. En annan fråga, måste jag skaffa turbotrycksmätare? Jag menar, en oskruvad klocka från en FT laddar väl inte såpass mycket att det är superviktigt att ha koll på trycket? Inte kan väl trycket bli "instabilt" och plötsligt reglera sig själv..?
av EddieLTT
Själv har jag nått Viking eco chip ska dra mindre bränsle , kan ladda upp mot 1bar utan spikning men kör med 0,7 för säkerhetsskull bra drag i bilen räcker gott och väl, min är dock t korsad vid turbon hört att det kan vara skadligt men känner många som kör så.

Min har gått 28 000 men en polare har en som gått 42 000 den är chippad och går fortfarande som ett spjut :) det är ju inga Citroëner vi snackar om som rasar efter 6000 mil hehe
DennisCA's Volvo 850 -97

Är spolarvätska brandfarlig? I praktiken[…]

Missljud AC (kompressor bytt)

Vinande/ylande/morrande ljudet kan orsakas av en a[…]

Om du har gas och kompressorn snurrar men du f&ari[…]

Lågmilad 850 på auktion...

Dom där flagnade ju i bilhallen. Länge s[…]