I denna avdelning finns allt som har med motorarbeten och trimning att göra, vare sig de är enkla eller avancerade. Glöm INTE att skriva vad det gäller för bil, årsmodell samt motorbeteckning!

Moderator: Moderatorer

av N1LsZoN
#727559
Hejsan,
Jag håller på att bygga 16v turbo motor, Jag har b230ft block och 16v topp. Som jag har förstått så måste jag svarva av kolvarna för att de skall gå fritt.

vilka kolvar skall jag använda:
Kolvarna från b234 (16v) motorn?
kolvarna från b230ft motorn?

hur mycket skall jag isf svarva av kolvarna så att kolvarna ska gå fritt ?

Vilken vev ska jag använda i motorn för bästa resultat (om det nu är någon skillnad :?: ):
veven från b234 (16v) motorn?
veven från b230ft motorn?

vilka vevstakar skall jag använda (om det nu är någon skillnad :?: ):
veven från b234 (16v) motorn?
veven från b230ft motorn?

hur är hållbarheten på original vestakarna ?
Kan jag eventuellt slipa av lite på vevstakarna för att lätta dem?

Tacksam för alla svar!

(länka gärna trådar med samma bygge) :mrgreen:
Användarvisningsbild
av Lucif3r
#727622
Vad jag har läst så är det ingen skillnad på kolvarna, men dom flesta kör ju eftermarknadskolvar från typ SPM eller liknande.

vevarna ska vara likadana så vitt jag vet, båda är ju 2.3l.

stakar - hprofil om du vill att dom ska hålla. Slipa vevstakar är dumt, det är som att be om krökta stakar.

För byggen så kan du ju kolla på typ garaget eller TPC.
Användarvisningsbild
av Marlboroman
#727721
Ska du köra med 8V-kolvar lär dem svarvas, 16V-kolvarna har ju redan urtag för ventilerna. Dock ger ju 16V-kolvarna högre kompression. Vevaxel och stakar är demsamma. Stakarna börjar bli ett bekymmer när man passerar 300hk. Och att slipa på vevstakarna är bara dumt.
DennisCA's Volvo 850 -97

Är spolarvätska brandfarlig? I praktiken[…]

Missljud AC (kompressor bytt)

Vinande/ylande/morrande ljudet kan orsakas av en a[…]

Om du har gas och kompressorn snurrar men du f&ari[…]

Lågmilad 850 på auktion...

Dom där flagnade ju i bilhallen. Länge s[…]