- tor 13 sep 2012, 23:38
#681051
Hej.
I dagarna blev jag klar med turbobytet och avgasbygget till min 940.
En 16T och 3" från turbo -> hela vägen inkl. racekatt (100cells) och liten ljuddämpare.
Laddtrycket är ställt till 1 Bar och chippad med Viking alá EcoMAX.
Sedan tidigare har jag en även en värre kamaxel från IPD-USA (http://www.ipdusa.com/products/6214/109 ... e-camshaft)
Nu när jag är ute och provkör, testar och kollar så att allt är som det ska, så har jag stött på lite saker.
1. Min A/F-ratio mätare visar att bilen går Lean/optimal, därimot rycker den inte, den svarar bra och "verkar" inte ha några bränsleproblem. (Smalbandslambda, jag kan ev. ha en bredbandslambda att prova med för att få ut mer exakta värden)
2. Efter att motorn har kommit upp i rätt temperatur och bilen har gått en liten stund (Har ingen exakt sträcka eller tid) så börjar lambdalampan att lysa. Har sökt på internet och olika forum, vissa säger att den lyser väldigt lätt ("för småsaker") osv. När jag kollar felkod så får jag "3-1-2: Signal för knackuppfettning saknas" på 2ans uttag. Resten är fria. Dock så kan varken jag eller bekanta med duktiga motor-erfarneheter höra indikationer på knackningar eller spikningar. Bilen går som sagt, som den ska.
Då kommer jag till frågan: VAD kan orsaka detta?
Första tanken som slår mig, är att soppan kanske inte räcker till? Då är större spridare och större LMM på listan, dock så hör jag mycket olika över detta. En del menar på att med 16T så ska orig. spridarna orka med, så länge chippen är specade för detta?
Jag har kollat på de Ljusblåa T5 spridarna ([email protected] - 18% ökning = 2.36" LMM) och R-spridarna ([email protected] - 31% ökning = 3" LMM). Om jag nu räknat rätt.
Då A/F-ratio-mäatren konstant visar Lean/Optimal, så ANTAR jag att spridarna ger allt vad det orkar just nu?
Eller kan det vara så att den drar tjuvluft någonstans? Mellan turbo-grenrör? Turbo-Downpipe? Eller Lambdasonden?
Jag har koll-dragit allting och försökt lyssna efter något missljud men allt verkar OK.
Kan det tom. ha vara så att Lambdasonden har börjat sjunga på sin sista vers?
Vad orsakar 3-1-2 felkoden? Läste att det kan vara bensinen som inte är tillräcklig eller kortslutning i kablarna.
Jag har INTE gjort någon felsökning av kablaget till knacksensorn.
Jag har inte åkt många mil efter installeringen, då jag inte vill riskera något rasar pga. för lite bränsle.
LMM verkar hel, om inte elektroniken flippat.
Vad finns det mer jag kan kolla upp för att fastställa vad som står på?
Sammafattning
Chippad EcoMAX
Värre kamaxel.
Bytt till 16T turbo med 3" helsystem
1Bar laddtryck.
Behövs större spridare och LMM?
Felkod 3-1-2: Vad orsakar detta?
Drar den möjligen tjuvluft, som orskar mitt A/F-värde?
Tack i förhand. Mvh.

I dagarna blev jag klar med turbobytet och avgasbygget till min 940.
En 16T och 3" från turbo -> hela vägen inkl. racekatt (100cells) och liten ljuddämpare.
Laddtrycket är ställt till 1 Bar och chippad med Viking alá EcoMAX.
Sedan tidigare har jag en även en värre kamaxel från IPD-USA (http://www.ipdusa.com/products/6214/109 ... e-camshaft)
Nu när jag är ute och provkör, testar och kollar så att allt är som det ska, så har jag stött på lite saker.
1. Min A/F-ratio mätare visar att bilen går Lean/optimal, därimot rycker den inte, den svarar bra och "verkar" inte ha några bränsleproblem. (Smalbandslambda, jag kan ev. ha en bredbandslambda att prova med för att få ut mer exakta värden)
2. Efter att motorn har kommit upp i rätt temperatur och bilen har gått en liten stund (Har ingen exakt sträcka eller tid) så börjar lambdalampan att lysa. Har sökt på internet och olika forum, vissa säger att den lyser väldigt lätt ("för småsaker") osv. När jag kollar felkod så får jag "3-1-2: Signal för knackuppfettning saknas" på 2ans uttag. Resten är fria. Dock så kan varken jag eller bekanta med duktiga motor-erfarneheter höra indikationer på knackningar eller spikningar. Bilen går som sagt, som den ska.
Då kommer jag till frågan: VAD kan orsaka detta?
Första tanken som slår mig, är att soppan kanske inte räcker till? Då är större spridare och större LMM på listan, dock så hör jag mycket olika över detta. En del menar på att med 16T så ska orig. spridarna orka med, så länge chippen är specade för detta?
Jag har kollat på de Ljusblåa T5 spridarna ([email protected] - 18% ökning = 2.36" LMM) och R-spridarna ([email protected] - 31% ökning = 3" LMM). Om jag nu räknat rätt.
Då A/F-ratio-mäatren konstant visar Lean/Optimal, så ANTAR jag att spridarna ger allt vad det orkar just nu?
Eller kan det vara så att den drar tjuvluft någonstans? Mellan turbo-grenrör? Turbo-Downpipe? Eller Lambdasonden?
Jag har koll-dragit allting och försökt lyssna efter något missljud men allt verkar OK.
Kan det tom. ha vara så att Lambdasonden har börjat sjunga på sin sista vers?
Vad orsakar 3-1-2 felkoden? Läste att det kan vara bensinen som inte är tillräcklig eller kortslutning i kablarna.
Jag har INTE gjort någon felsökning av kablaget till knacksensorn.
Jag har inte åkt många mil efter installeringen, då jag inte vill riskera något rasar pga. för lite bränsle.
LMM verkar hel, om inte elektroniken flippat.
Vad finns det mer jag kan kolla upp för att fastställa vad som står på?
Sammafattning
Chippad EcoMAX
Värre kamaxel.
Bytt till 16T turbo med 3" helsystem
1Bar laddtryck.
Behövs större spridare och LMM?
Felkod 3-1-2: Vad orsakar detta?
Drar den möjligen tjuvluft, som orskar mitt A/F-värde?
Tack i förhand. Mvh.
